Det är väl (nästan) ingen som har föreslagit att forminnen skall förstöras här i tråden.

TS har fått bygglov, de har tydligen i samband med samrådet bestämt hur man skall vara varsam vid grävning där det kan befaras att det finns osynliga delar av det kända fornminnet. Bygget sker på ett avstånd från det kända fornminnet som kommunen anser OK, och då rimligen följer asnvisningar från riksantikvarieämbetet. Det finns inget i tråden som indikerar att riksantikvarieämbetet skulle ha blivit överkört på något sätt här. Den som har överklagat är ju en granne. Det finns inget i tråden som indikerar att TS har någon vilja eller avsikt att skada ett fornminne.

Och den fördröjning som TS riskerar handlar inte om tid för ev. ytterligare undersökning av fornminnet (den tidsfördröjningen kan däremot mycket väl uppstå när man påbörjat bygget och ev. hittar något). Utan problemet här är att pga. överklagandet måste man invänta länstyrelesens granskning om bygglovet är i linje med regler/anvisningar från riksantikvarieämbetet.

" då har ni chansen att se till att det inte finns några formlämningar" bumpa och från hemmakattens inlägg får man intrycket att det där med fornlämningar inte anses så viktigt . Det är väl inte hemmakattens åsikt i och för sig.
Jag ville uppmärksamma att det finns de i vårt samhälle som tycker att det där med fornlämningar inte är viktigt.
Det finns en tomt här i Bromma där jag bor med två runristningar på häll och några gravar. Där vill man nu bygga ett flerfamiljshus. Man = byggnadskontoret och någon entreprenör. Det är länsstyrelsen som numera har hand om fornlämningar, i varje fall runstenar och runstenarna mitt emot mig är väldigt illa skötta. Där av mina misstankar att fornlämningar ligger illa till just nu. Mats Birgersson

harry73
Det var ingen som föreslog det och inte heller TS som ville förstöra, varför undrar du?
Faktum att TS ställer en fråga och fördjupar sig i saken är redan ett tecken på hennes goda vilja.
Sen får vi känna oss hedrade att hon frågar just oss :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.