Jag vill göra en dörröppning i en grundmur och har varit i kontakt med kommunens byggavdelning.
Handläggaren meddelade att pga den höga takhöjden i grunden (som mest 180cm) så kommer dörren göra att utrymmet betraktas som en källare och kräver bygglov och då gäller boverkets regler för rumshöjd. Alltså minst 210 cm i rumshöjd eller 190 vid snedtak.
Jag tar gärna emot förslag på möjliga lösningar.
Det går inte att gräva djupare.
Det finns något som heter driftsutrymme enligt Boverket. Skulle jag kunna söka bygglov för ett driftsutrymme för underhåll och inspektion av krypgrunden samt VVS installationer som jag har tankar på att flytta dit?
Kan man ha snedtak i en källare? Golvbjälklaget ovanför är ca 25 cm högt och cc 60. Kan det fungera att ta bort isoleringen i ett fack och göra ett "snedtak" mellan 2 golvreglar precis vid den tänkta dörren så att rumshöjden där blir över 190cm?
Handläggaren meddelade att pga den höga takhöjden i grunden (som mest 180cm) så kommer dörren göra att utrymmet betraktas som en källare och kräver bygglov och då gäller boverkets regler för rumshöjd. Alltså minst 210 cm i rumshöjd eller 190 vid snedtak.
Det finns något som heter driftsutrymme enligt Boverket. Skulle jag kunna söka bygglov för ett driftsutrymme för underhåll och inspektion av krypgrunden samt VVS installationer som jag har tankar på att flytta dit?
Kan man ha snedtak i en källare? Golvbjälklaget ovanför är ca 25 cm högt och cc 60. Kan det fungera att ta bort isoleringen i ett fack och göra ett "snedtak" mellan 2 golvreglar precis vid den tänkta dörren så att rumshöjden där blir över 190cm?
Det finns väl inga krav på takhöjd i biarea (som källare)??K Krypgrund. skrev:Jag vill göra en dörröppning i en grundmur och har varit i kontakt med kommunens byggavdelning.
Det kommer att räknas som ett utrymme där man kan vistas tillfälligt= 210cm.D Dilato skrev:
I källare där man vistas mer än tillfälligt ska det vara 230cm.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/rumshojd/
Isåfall kan jag gå in men får krypa där inne. Nu kan jag krypa in och gå där inneUnikt namn skrev:
Boverket gjorde en utredning 2014 där man skriver att det inte är reglerat hur djup en krypgrund kan vara men att man mottagit synpunkter på att rumshöjd måste uppnås för att det ska bedömas som källare.
Sidan 66 https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/definitioner-pa-byggnadshojd.pdf
Det verkar inte finnas något hinder i lagen för att fortsatt bedöma utrymmet som en krypgrund oavsett höjden på dörren.
Kan jag komma någon vart med att göra en bygganmälan som avslås och sedan överklaga eller kommer högre instans tycka att det är upp till nämnden att bedöma?
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Känns ju som någon logisk kullerbytta här. Du vill bygga en större dörr, men då räknas utrymmet som källare, och du måste få bygglov för källare, men eftersom det då plötsligt inte kvalar in som källare så går det inte.
De får väl betsämma sig för om det är en källare eller inte. OM det inte kvalar in som källare så borde du ju inte behöva bygglov för källare.
Men om vi antar att lagförslaget om att man skall få göra fasaförändringar utan bygglov går igenom. Så borde det väll bli fritt fram att bygga vilka luckor man vill i grunden?
De får väl betsämma sig för om det är en källare eller inte. OM det inte kvalar in som källare så borde du ju inte behöva bygglov för källare.
Men om vi antar att lagförslaget om att man skall få göra fasaförändringar utan bygglov går igenom. Så borde det väll bli fritt fram att bygga vilka luckor man vill i grunden?
Håller med. Och eftersom TS enbart verkar ha frågat kommunen och inte satt igång något ärende så borde det ju inte vara försent att välja den vägen. Ifall kommunen inte har något ärende så lär de ju inte intressera sig i frågan ifall TS sonika slutar att ha kontakt med dem.D Du och 19till skrev:
Resonemanget verkar vara att om det finns ett utrymme (och en dörr) som är stort nog för att man ska slippa krypa så är det inte en krypgrund utan en källare.
Dom nya byggreglerna som kommer ger även kommunen möjlighet att godkänna lägre rumshöjd.
Det rör sej om ett utrymme på ca 20m2 på ett hus med bruttoyta 200m2 så det känns rimligt.
Men kommunen har ju redan satt sej på tvären tyvärr.
Dom nya byggreglerna som kommer ger även kommunen möjlighet att godkänna lägre rumshöjd.
Det rör sej om ett utrymme på ca 20m2 på ett hus med bruttoyta 200m2 så det känns rimligt.
Men kommunen har ju redan satt sej på tvären tyvärr.
Ja. Du kan också söka bygglov för en åtgärd som inte kräver bygglov enligt PBL och därmed få ett avslag av kommunen som du kan överklaga. T ex söka bygglov för att installera den större dörren men inte ändra på krypgrundens användningsområde till rum, alltså inte ta den i bruk som rum. Om byggnadsnämnden ger dig bygglov så är saken avslutad då har du ju gjort dig immun mot en senare tillsyn, om myndigheten vägrar bygglov så överklagar du och får saken prövad i länsstyrelsen och kanske MMD och i värsta fall MÖD. Frågan är om du inte ska vänta till 1 oktober för att invänta PBL-ändringarna så att ditt fall inte faller under lagens gamla skrivningar?K Krypgrund. skrev:Isåfall kan jag gå in men får krypa där inne. Nu kan jag krypa in och gå där inne
Boverket gjorde en utredning 2014 där man skriver att det inte är reglerat hur djup en krypgrund kan vara men att man mottagit synpunkter på att rumshöjd måste uppnås för att det ska bedömas som källare.
Sidan 66 [länk]
Det verkar inte finnas något hinder i lagen för att fortsatt bedöma utrymmet som en krypgrund oavsett höjden på dörren.
Kan jag komma någon vart med att göra en bygganmälan som avslås och sedan överklaga eller kommer högre instans tycka att det är upp till nämnden att bedöma?
Alternativt ansöka om bygglov för en större dörr till krypgrunden nu med den gamla lagen och om det skulle bli avslag i högre instans så kan jag väl söka bygglov för att ändra utrymmet till källare när den nya lagen träder i kraft och få även det prövat?Claes Sörmland skrev:
Men risken är kanske att den första processen drar ut på tiden?
I våran detaljplan står bara att tomterna får bebyggas till den grad som anses lämpligt.
Brukar det röra sej om byggnadsarea eller bruttoarea?
Det vore onödigt att belasta byggrätten med ett utrymme som inte används. Isåfall har jag det hellre som krypgrund än källare/bruttoarea.
Men det tycks ju gå bra att sätta in en dörr till kryogrunden/biarean. Men det verkar vara du som säger att det inte ska vara en biarea längre, utan ett utrymme där man vistas mer än tillfälligt?K Krypgrund. skrev:Alternativt ansöka om bygglov för en större dörr till krypgrunden nu med den gamla lagen och om det skulle bli avslag i högre instans så kan jag väl söka bygglov för att ändra utrymmet till källare när den nya lagen träder i kraft och få även det prövat?
Men risken är kanske att den första processen drar ut på tiden?
I våran detaljplan står bara att tomterna får bebyggas till den grad som anses lämpligt.
Brukar det röra sej om byggnadsarea eller bruttoarea?
Det vore onödigt att belasta byggrätten med ett utrymme som inte används. Isåfall har jag det hellre som krypgrund än källare/bruttoarea.
Så vad är problemet egentligen? Är det att du inte får ha 180cm takhöjd i boyta?
Annars är det väl bara säga att det är ett utrymme där man vistas väldigt sällan.
Klicka här för att svara