Hej!
Startar den här tråden för att diskutera hur man bäst argumenterar mot lantmäteriets skyhöga debiteringar för deras olika förrättningar när man överklagar dessa.
Erfarenheter från dylika processer mottages tacksamt.
 
De är ju väldigt tydliga med sin prissättning.
Man kan få fast pris eller löpande och det mesta man hör så håller de priserna.

Sen att de är skyhöga ska vi nog ta i egen tråd om Lantmäteriet ska få ha monopol på marknaden.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland
De fall jag ser komma upp i MÖD där Lantmäteriet får pisk handlar normalt om att man har fakturerat korrekt, d v s man har följt sina debiteringstabeller men man har lagt för många timmar (för mycket personal) på ärendet. T ex man har skickat två personal istället för en personal för att utföra ett enkelt ärende. Eller det är oklart hur lite emailande och allmänt handläggningsarbete kunde ta 50 timmar i ett enkelt ärende. Eller det är ett standardärende som dragit iväg med väldigt många timmar utan att man kan förklara varför.

D v s den överdebitering man tycks vara skyddad mot är att de vräker på med oskäligt många timmar, t ex p g.a inkompetens, personalproblem eller att det annars gick fel på något sätt i ett enskilt ärende. Men har de skött sig och jobbat på och ditt ärende tar ungefär lika många timmar som liknande ärenden och du inte kan visa för rätten att man har använt för många timmar så är det nog bara att betala.
 
  • Gilla
Conqvist och 6 till
  • Laddar…
Det finns få saker som är så svåra att vinna som att försöka ge sig på Lantmäteriets debitering. Och det är även svårt att komma undan debitering om du anses ha nytta av arbete som någon annan beställt. Detta är en strid jag inte hade valt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Precis som Clas Sörmland skriver är det nog enbart antalet timmar som går att argumentera mot. Timtaxan i sig beslutas väl av LM, som sedan blir en del av författningssamlingen.
Vi hade en något komplicerad avstyckning för ett par år sedan. I sig inte komplicerad men en av de inblandade var inte "samarbetsvillig" så det blev svårarbetat. LM är lite luriga och fakturerar månadsvis. Om du protesterar mot kostnaden på en sådan månadsfaktura, så lär det löpande arbetet bli påverkat (min bedömning). Det innebär att om du betalar en månadsfaktura så kan LM med viss rätt kan hävda att du som kund accepterat kostnaden. Vet inte om månadsfaktura är standard för LM men så gjordes för oss. Det var lagom roligt att få en faktura i månaden på mellan 20,000-40,000:- i ett års tid.

I just vårt fall protesterade jag i efterskott till den lokala MMD och menade att den fakturerade (och betalda) kostnaden inte var rimlig. Inga direkta argument i övrigt i sak, som jag minns det. MMD gav oss viss rätt i saken så vi fick runt 10% reduktion. Argumentet var just alltför oerfaren personal och ibland dubbel bemanning. Egentligen var det forumet och speciellt Clas Sörmland som i andra trådar inspirerade att just överklaga. För oss innebar överklagandet ingen som helst kostnad, och eftersom vi inte hade några egentliga sakargument tog det inte heller nån tid att tala om.
 
  • Gilla
riddarn68
  • Laddar…
N Nisse Hult64 skrev:
Precis som Clas Sörmland skriver är det nog enbart antalet timmar som går att argumentera mot. Timtaxan i sig beslutas väl av LM, som sedan blir en del av författningssamlingen.
Vi hade en något komplicerad avstyckning för ett par år sedan. I sig inte komplicerad men en av de inblandade var inte "samarbetsvillig" så det blev svårarbetat. LM är lite luriga och fakturerar månadsvis. Om du protesterar mot kostnaden på en sådan månadsfaktura, så lär det löpande arbetet bli påverkat (min bedömning). Det innebär att om du betalar en månadsfaktura så kan LM med viss rätt kan hävda att du som kund accepterat kostnaden. Vet inte om månadsfaktura är standard för LM men så gjordes för oss. Det var lagom roligt att få en faktura i månaden på mellan 20,000-40,000:- i ett års tid.

I just vårt fall protesterade jag i efterskott till den lokala MMD och menade att den fakturerade (och betalda) kostnaden inte var rimlig. Inga direkta argument i övrigt i sak, som jag minns det. MMD gav oss viss rätt i saken så vi fick runt 10% reduktion. Argumentet var just alltför oerfaren personal och ibland dubbel bemanning. Egentligen var det forumet och speciellt Clas Sörmland som i andra trådar inspirerade att just överklaga. För oss innebar överklagandet ingen som helst kostnad, och eftersom vi inte hade några egentliga sakargument tog det inte heller nån tid att tala om.
Hej!
Tack för ditt inlägg, styrker mig i min uppfattning att fler behöver överklaga för att de ska sluta överdebitera.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De fall jag ser komma upp i MÖD där Lantmäteriet får pisk handlar normalt om att man har fakturerat korrekt, d v s man har följt sina debiteringstabeller men man har lagt för många timmar (för mycket personal) på ärendet. T ex man har skickat två personal istället för en personal för att utföra ett enkelt ärende. Eller det är oklart hur lite emailande och allmänt handläggningsarbete kunde ta 50 timmar i ett enkelt ärende. Eller det är ett standardärende som dragit iväg med väldigt många timmar utan att man kan förklara varför.

D v s den överdebitering man tycks vara skyddad mot är att de vräker på med oskäligt många timmar, t ex p g.a inkompetens, personalproblem eller att det annars gick fel på något sätt i ett enskilt ärende. Men har de skött sig och jobbat på och ditt ärende tar ungefär lika många timmar som liknande ärenden och du inte kan visa för rätten att man har använt för många timmar så är det nog bara att betala.
Hej o tack för ditt inlägg. Jag ser det som att timmarna ingår i debiteringen dvs för många timmar ger att fakturaunderlaget inte är korrekt > att fakturan inte är korrekt.
Det svåra är ju att som lekman bedöma hur rimlig fakturan är eftersom de inte skickar med underlaget med hur många timmar och till vad de använts, hoppas MMD begär ut dessa.
 
riddarn68 riddarn68 skrev:
Hej!
Startar den här tråden för att diskutera hur man bäst argumenterar mot lantmäteriets skyhöga debiteringar för deras olika förrättningar när man överklagar dessa.
Erfarenheter från dylika processer mottages tacksamt.
Med avgifter menar jag totalen på fakturan de skickar :)
 
Var tvungen att gå och kolla vad det kostade, 1900kr/h för mätningsingenjör var väldigt saftigt, men de är ju transparanta med priserna.

Jag jobbar i branschen men privat, vi tar 650-850kr/h exkl moms som interndebitering och upp mot 1250kr/h + moms ut mot kund. Det ger som mest 1562kr/h som ett vinstdrivande börsnoterat bolag. Där kan jag tycka att staten borde ligga lägre.
 
riddarn68 riddarn68 skrev:
Hej!
Tack för ditt inlägg, styrker mig i min uppfattning att fler behöver överklaga för att de ska sluta överdebitera.
Inte säker att det hjälper. Det krävs något mer genomgripande för att nån egentlig skillnad skulle märkas. Det handlar inte bara om monopol, utan om myndighetsutövande, obligatorium att använda LM, ingen alternativ leverantör, ingen egentlig kundmakt och en kostnadsbaserad debitering utan något driv att minska kostnad.
Att enbart privatisera eller ha fler aktörer kommer troligen inte minska kost, men säkert påverka väntetider till det bättre. Möjligen skulle kostnadsbilden påverkas om andra aktörer får hantera även myndighetsbeslutet, i alla fall för enklare ärenden. Bilprovningen som privatiserades är det tydligaste exemplet där pris ökade kraftigt jfr KPI, men tillgänglighet och servicegrad förbättrades också.
Jag tror detta har utretts flera gånger, senast i år. Mest intressant var nog tanken om fastpris på vissa typer av uppdrag. LM avrådde inte helt oväntat. Minns inte deras argument. Sedan bör vi nog erkänna att LM gör en hel del bra saker också. Exempelvis är deras karttjänster är fantastiska, även i de vanliga webversionerna. LM och alla som jobbar på LM sitter ju i en struktur och har att förhålla sig till den.
 
Claes Sörmland
C Chokladmonster skrev:
Var tvungen att gå och kolla vad det kostade, 1900kr/h för mätningsingenjör var väldigt saftigt, men de är ju transparanta med priserna.

Jag jobbar i branschen men privat, vi tar 650-850kr/h exkl moms som interndebitering och upp mot 1250kr/h + moms ut mot kund. Det ger som mest 1562kr/h som ett vinstdrivande börsnoterat bolag. Där kan jag tycka att staten borde ligga lägre.
Nja. Man betalar inte för tjänsten utanför full kostnadstäckning hos myndigheten, d v s att hålla denna del av myndigheten rullande. Och medan ett privat företag kan skära bort en enorm massa byråkrati och fokusera på att sälja och leverera sina tjänster kan en myndighet inte göra det. Byråkratin är given av lagstiftningen. Det är bara regering-riksdag som kan minska denna kostnad genom att liberalisera. (Sen kan man ju tänka sig att en myndighet effektiviserar men det är lättare sagt att gjort att göra sig av med kostnadsdrivande medarbetare.)
 
Claes Sörmland
riddarn68 riddarn68 skrev:
Hej o tack för ditt inlägg. Jag ser det som att timmarna ingår i debiteringen dvs för många timmar ger att fakturaunderlaget inte är korrekt > att fakturan inte är korrekt.
Det svåra är ju att som lekman bedöma hur rimlig fakturan är eftersom de inte skickar med underlaget med hur många timmar och till vad de använts, hoppas MMD begär ut dessa.
Begär ut underlaget så att du kan bedöma skäligheten i timmarna. Det är offentlig handling. T ex har em förrättningslantmätaren en dagbok som exakt dokumenterar vad denne gör i varje ärende. Minns ej om bokföringen ligger på minut eller timmesupplösning, men något sånt.
 
  • Gilla
riddarn68
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.