8 393 läst ·
31 svar
8k läst
31 svar
Överhettad (inte brunnen, väl?) elmotor?
Bra "fråga"! Jag körde den ganska sparsamt den sista tiden, dels så hade den börjat bete sig märkligt elektriskt, proppar gick, JFB:n löste ut. (Det var de sakerna som fick mig att öppna motorskåpet, men jag är ärligt talat inte bergsäker på vad händelseförloppet var) Jag får skylla på att motorn var inne i det där skåpet inne i ett stängt rum som få går till. Det här har väl pågått/varit i slutstadiet i några månader nu innan jag öppnade skåpet. Jag har haft mindre koll på värmen i huset än vad jag borde ha haft.Huddingebo skrev:
Många lösa tåtar här :-|. Jag tror att min läxa blir att kolla utrustningen lite oftare. (Hade man kunnat rädda motorn (byta lager?) om man hade upptäckt det här tidigt?)
Sett till vad som står på motor skylten borde du haft runt 50 ohm per fas så mäter du mellan anslutningarna där kabeln är kopplad då det dubbla ca: 100 ohm. Det viktiga om man mäter resistansen är att den inte varierar så mycket i de tre kombinationerna det är en första grov indikation på fel. Bättre om det inte är helt havererat är att mäta strömmarna vid drift och på samma sätt se att de är någorlunda jämna och mindre än skyltens märkström.T Tobbe St skrev:Det var inget precisionsinstrument som jag mätte med, utan en vanlig multimeter. Men det var tydliga utslag, stabila ~2kΩ över en lindning och ingen reaktion alls på de andra. Av ren nyfikenhet, vad borde man vänta sig, på ett ungefär?
Närtid är...en definitionsfråga. Jag vet inte vad motorskydd kostar, det blir det första att kolla. Jag skulle ha absolut noll emot att byta till ett nutida ventilationssystem, och samtidigt lägga så lite som absolut möjligt på nuvarande saker, men det handlar om att få ihop pengar till det så jag får lämna öppet på den.
Med motorskydd hade det funnits en chans att du upptäckt felet i tid och kunnat rädda den om det var lagerfel. Vem vet kanske det blir vanligare framöver med sån skötsel, tillsyn och enkla reparationer även på småmotorer.T Tobbe St skrev:Bra "fråga"! Jag körde den ganska sparsamt den sista tiden, dels så hade den börjat bete sig märkligt elektriskt, proppar gick, JFB:n löste ut. (Det var de sakerna som fick mig att öppna motorskåpet, men jag är ärligt talat inte bergsäker på vad händelseförloppet var) Jag får skylla på att motorn var inne i det där skåpet inne i ett stängt rum som få går till. Det här har väl pågått/varit i slutstadiet i några månader nu innan jag öppnade skåpet. Jag har haft mindre koll på värmen i huset än vad jag borde ha haft.
Många lösa tåtar här :-|. Jag tror att min läxa blir att kolla utrustningen lite oftare. (Hade man kunnat rädda motorn (byta lager?) om man hade upptäckt det här tidigt?)
En dryg femhundring, eller en knapp tusing, kan vara ett riktmärke. Ett exempel:T Tobbe St skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
@GK100 eller någon annan kan säkert rekommendera lämplig produkt med lämpligt strömintervall till just din motor.
TS får välja skydd med intervall 1-1.6 A i så fall. Och givetvis som nämndes tidigare se till att fläkten är ok så det inte är grund till problemet. En 6-polig motor som här är betydligt dyrare än de standardmässiga 2- eller 4-poliga så att sätta in skydd är vettigt om något yttre fel skulle hända tex en fas borta som inte har med aggregatet att göra.
Intressant att veta vad det är för ventilation som inte har något skydd monterat och vad som startar fläkten. Är det en manuell brytare borde det om det vore korrekt installerat redan funnits motorskydd och finns något skåp e.dyl för elen borde det sitta där med någon kontaktor.
Intressant att veta vad det är för ventilation som inte har något skydd monterat och vad som startar fläkten. Är det en manuell brytare borde det om det vore korrekt installerat redan funnits motorskydd och finns något skåp e.dyl för elen borde det sitta där med någon kontaktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, jag hittade en motor med bifogad typskylt. Men hur tolkar man den?
Är axelhöjden 100 mm? Dvs inte 80 mm som på den gamla motorn? Är det så bokstavligt som det låter(höjd från underlaget som motorn står på till axelns centrum-ish?), dvs att axeln kommer längre upp och att remmen från den gamla motorn inte kommer att räcka runt?
Hur dimensionerar man ett motorskydd för den? 6 poler(3-fas?) ger 950 rpm vilket ju låter så gott som perfekt. Är 2.31 A intill det som ska vara inom motorskyddets intervall?
Förhoppningsvis så kan jag återanvända hjulet från den gamla motorn för rätt utväxlings skull. Om jag inte tänker fel där.
Onödigt kraftig motor och dessutom med två hastigheter.
Och ja, axelhöjden är fel samt att du förmodligen måste byta motorskyddet.
Axeldiametern är sannolikt fel den också.
Betydligt enklare att hålla sig till originalmotorns storlek.
Och ja, axelhöjden är fel samt att du förmodligen måste byta motorskyddet.
Axeldiametern är sannolikt fel den också.
Betydligt enklare att hålla sig till originalmotorns storlek.
Där tänker jag mig att motorn är billigare, killen som säljer vill ha 900:-, och en ny från återförsäljare är 3200:- inkl. moms. Absolut, 2 hastigheter är inget som skulle användas, men jag tänkte att man kunde bortse från det, som en onödig men oskadlig feature.snaggletooth skrev:
Så det var som jag tolkade det, att motorskyddet ska matcha I på skylten, 2.31 A i det här fallet?snaggletooth skrev:
Bra, jag blundade lite för den biten.snaggletooth skrev:
Jag håller absolut med om att det vore enklast att hålla sig till originalmotorns storlek. Men det känns som att det är svårt att hitta en sån, bara! Listan över saker att ta hänsyn till växer och växer här i tråden. (Vilket ju inte är dåligt i sig, jag lär mig mycket här. Men en snäv sökning verkar det bli.)
När du nu säger det på det viset.. Jag skulle nog inte säga nej till att få motorn gratis. Men ok, mera realistiskt så är jag beredd att betala en slant. Får man fråga vad du sökte på? "återförsäljare elmotor"?E elmont skrev:
Det kan mycket väl stämma. Det "dumma" för mig, även om jag inte kan använda det så mycket för att skylla ifrån mig, var att motorn satt monterad 90° fel för att se det där, man såg mest sidan av luftintaget. Men man ska ju dammsuga andra saker också, som kyl och frys t.ex. Så det är en lärdom till att dra.A Achren57 skrev:
Ett exempel https://www.bevi.se/kontaktT Tobbe St skrev:
Tack. Dem har jag kontaktat, faktiskt, det var därifrån 3200:- inkl. moms kom. Jag skickade samma mail till den andra firman i tråden, de har inte svarat alls. Vissa är kanske mera intresserade än andra av privatpersoner som kunder.E elmont skrev:
Men om du vill så får du gärna skriva hur du sökte fram exemplet generellt.