12 616 läst ·
22 svar
13k läst
22 svar
Övergång mellan, och sockel vid, golv i olika nivåer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Jag vet inte om dessa bilder förklarar varför jag inte vill ha golv hela vägen ut, men översta trappsteget syns både från hallen och vardagsrummet. Om jag ska lägga golv hela vägen ut måste jag byta listen runt trappsteget (vilket iofs går fint) och då blir den listen dels högre än alla andra och dels i en annan nyans (eller har ni tips på att få ny eklist att se ut som 60 år gammal?) . Jag har en smärre upphakning på att det ska vara ”lika” och en annan list på översta trappsteget skulle nog störa mig mer än snubbelrisken. Jag har lagt ner ganska mycket jobb för att kunna bevara de gamla listerna och inte byta ut dem till nya. Mattan jag har lagt är 2 mm tjockare än den som låg där innan och under den var det masonit på vartannat trappsteg och tunna lager av masonit/spånskiva/furu på de andra. Det hade varit enklare att ta bort de gamla listerna och sätta nya än att som jag har gjort hyvla ned varje trappsteg 2 mm.
Ja, det blir kanske bäst. Att trappsnutten får en högre sockel, så att säga, men att sockelnivån i ”rummet” (det är bara en liten snutt) är samma.P per-o skrev:
Jag har den inte hemma (pappa 80 år behöver lite tid för att fundera. Därav frågan här; man får snabbare svar!) men den är som en ytterhörnslist som går upp/över golvet lite men är ursågad (på överdelen) för spjälorna.BirgitS skrev:
Jag är sömmerska, så jag skulle limma på en färg-passande vävd kant 😄 om golvet inte glider förstås 🤔A annaisan skrev:Jag hör som sagt vad ni säger, men trappan kommer fortsätta vara trappa och golvet ovanför kommer fortsätta vara golv. Att lägga golv hela vägen ut är inte ett alternativ. Det finns många anledningar, en är att alla golvläggare (alla och alla, tre har varit här och tittat) har rekommenderat mig att göra såhär. Jag är inte så orolig för snubbelrisken och tycker att det blir fult med golv hela vägen ut.
Metalllister är det värsta jag vet!
Nu är ju tråden fem år gammal.. hade vart kul att se hur det blev?A annaisan skrev:
Så roligt med intresset! Så här blev det till slut. Inte perfekt, men det fick duga. Ingen har snubblat!Cheesen skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bygga övergång mellan golv?
Fönster & Dörrar -
Vad för övergång mellan blandare och vatten rör?
Vatten & Avlopp -
Hur fixa man övergång mellan två flytandegolv utan att skruva.
Golv -
Övergång mellan dörrfoder och golvsockel utan att använda skurkloss
Byggnadsvård -
Hur göra snygg övergång mellan klinkerssockel och dörrfoder?
Fönster & Dörrar