Ja, kvartsstav (15 mm) i ek och golv stämmer precis och blir ganska bra. Men det löser inte anslutningen till lister mellan spjälorna, som du också tänkte på!

BirgitS
A annaisan skrev:
Jag har kvar listen som satt mellan spjälorna innan. Den är finn och ska återanvändas. Tack ändå!
Har du något foto med hur det ser ut (helst på plats även om det bara är ditlagt)?

Jag vet inte om dessa bilder förklarar varför jag inte vill ha golv hela vägen ut, men översta trappsteget syns både från hallen och vardagsrummet. Om jag ska lägga golv hela vägen ut måste jag byta listen runt trappsteget (vilket iofs går fint) och då blir den listen dels högre än alla andra och dels i en annan nyans (eller har ni tips på att få ny eklist att se ut som 60 år gammal?) . Jag har en smärre upphakning på att det ska vara ”lika” och en annan list på översta trappsteget skulle nog störa mig mer än snubbelrisken. Jag har lagt ner ganska mycket jobb för att kunna bevara de gamla listerna och inte byta ut dem till nya. Mattan jag har lagt är 2 mm tjockare än den som låg där innan och under den var det masonit på vartannat trappsteg och tunna lager av masonit/spånskiva/furu på de andra. Det hade varit enklare att ta bort de gamla listerna och sätta nya än att som jag har gjort hyvla ned varje trappsteg 2 mm.

• Trappsteg med gammal eklist, ny matta och synlig höjdskillnad från hallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom en trätrappa med täckt trappsteg synlig från hall och vardagsrum, debatt om golvläggning och lister.
    Skapa konto
P per-o skrev:
Tycker också du ska lägga golvet ända ut, om du tar en metallist tror jag det blir bra. Om du ska ha det med nivåskillnad är mitt tips ang. sockel att ta en högre typ och fräsa/klyva ur försiktigt den del ditt nya golv kommer.
Ja, det blir kanske bäst. Att trappsnutten får en högre sockel, så att säga, men att sockelnivån i ”rummet” (det är bara en liten snutt) är samma.

BirgitS BirgitS skrev:
Har du något foto med hur det ser ut (helst på plats även om det bara är ditlagt)?
Jag har den inte hemma (pappa 80 år behöver lite tid för att fundera. Därav frågan här; man får snabbare svar!) men den är som en ytterhörnslist som går upp/över golvet lite men är ursågad (på överdelen) för spjälorna.

A annaisan skrev:
Jag hör som sagt vad ni säger, men trappan kommer fortsätta vara trappa och golvet ovanför kommer fortsätta vara golv. Att lägga golv hela vägen ut är inte ett alternativ. Det finns många anledningar, en är att alla golvläggare (alla och alla, tre har varit här och tittat) har rekommenderat mig att göra såhär. Jag är inte så orolig för snubbelrisken och tycker att det blir fult med golv hela vägen ut.

Metalllister är det värsta jag vet!
Jag är sömmerska, så jag skulle limma på en färg-passande vävd kant 😄 om golvet inte glider förstås 🤔

Cheesen
A annaisan skrev:
Jag har den inte hemma (pappa 80 år behöver lite tid för att fundera. Därav frågan här; man får snabbare svar!) men den är som en ytterhörnslist som går upp/över golvet lite men är ursågad (på överdelen) för spjälorna.
Nu är ju tråden fem år gammal.. hade vart kul att se hur det blev?

Cheesen Cheesen skrev:
Nu är ju tråden fem år gammal.. hade vart kul att se hur det blev?
Så roligt med intresset! Så här blev det till slut. Inte perfekt, men det fick duga. Ingen har snubblat!

• Trappa med träspaljé och trappsteg i trä och matta.
    Skapa konto
  • Trätrappa med räcken, en hall och ett rum i bakgrunden. Trappen verkar nyligen renoverad och fungerar bra enligt beskrivningen i inlägget.
    Skapa konto
  • Trappa med ljusbruna trappsteg av trämaterial, klädda med mörkare golvmatta.
    Skapa konto
  • Trappa med nylagd matta och tröskel, nyrenoverad och färdigställd, trä och väggdetaljer syns.
    Skapa konto
  • Gilla
Woffsing och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.