Ritning som visar övergång mellan betongpannat tak och växthustak på ett hus, med fokus på infästning av glaspaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag designar mitt hus som består av 2 separata huskroppar. I mitten ska det finnas ett attrium som är omslutet av ett växhus på korsidan och huskropparna på vardera långsida.

Min fråga är hur ska jag tänka vid övergången mellan taket på huset och växthuse taket? Ska glaspanelerna ligga ovanför pannorna som ligger ovanför nocken?

T
Om vatten från glastaket ska rinna ner på betongpannorna så behöver glastaket ligg ovanför dem och förmodligen med rätt stort överlapp för att vind inte ska pressa in snö/vatten.
Sen skulle du kunna kolla om det finns någon form av tätlist som är rak på ena sidan och vågformad på andra som passar mot betongpannornas profil som glaset vilar på.

Jag vill påstå att det är svårt/omöjligt att svara på utan att veta vilken produkt du tänker använda..
Jag hade gjort plåtbeslag

plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag vill påstå att det är svårt/omöjligt att svara på utan att veta vilken produkt du tänker använda..
Jag hade gjort plåtbeslag
Har nog inte kommit så långt att jag vet vilken produkt jag hade använt, har du förslag @plåtrickard ? Varför hade du använt plåt på taket? (utöver att du kanske är plåtslagare baserat på namnet)

T Testarn skrev:
Om vatten från glastaket ska rinna ner på betongpannorna så behöver glastaket ligg ovanför dem och förmodligen med rätt stort överlapp för att vind inte ska pressa in snö/vatten.
Sen skulle du kunna kolla om det finns någon form av tätlist som är rak på ena sidan och vågformad på andra som passar mot betongpannornas profil som glaset vilar på.
Vet du om det fins en sådan produkt eller får man kanske snickra ihop en sådan själv då bygget är lite speciellt?

T
Floyergilmour Floyergilmour skrev:
Vet du om det fins en sådan produkt eller får man kanske snickra ihop en sådan själv då bygget är lite speciellt?
Du får söka på nätet efter det. Jag har för mig att jag sett någon tätning för nockpannor som var av "skumgummi" och passade mot profilen.

Floyergilmour Floyergilmour skrev:
Har nog inte kommit så långt att jag vet vilken produkt jag hade använt, har du förslag @plåtrickard ? Varför hade du använt plåt på taket? (utöver att du kanske är plåtslagare baserat på namnet)
Inga förslag..
Har för lite förutsättningar..
Ska det vara uppvärmt?
Snözon?
Jo jag hade använt plåt pga att det behöver bli tätt..
Eller är det två separera huskroppar med ett glastak imellan?
Ska det bli bra så behöver du nog någon med en del erfarenhet av liknande byggen för att projektera..

I'd separate these two roofs with a gutter. Firstly, you have both on the same plane, which is more aesthetically pleasing, and secondly, the water from the greenhouse section will be useful for the plants inside!
Diagram av en byggnad med två tak, ett med betongpannor och ett växthustak, separerade av en ränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.