10 831 läst ·
6 svar
11k läst
6 svar
Övergång mellan flexslang till ekk
Hejsan!
Hur skall man bäst gå till väga har 6st flexrör som går upp genom golvet. skall dra vidar från dom med ekk tänkte jag. ev vidare med flexslang. alt 1 får man montera en utv. kopplingsdosa med ett rör som går in i den? alt 2 får man montera inf kopplingsdosor utvändigt?? eller måste jag klä in väggen där rören sticker upp. måste fleslangen vara inbyggd??
Hur skall man bäst gå till väga har 6st flexrör som går upp genom golvet. skall dra vidar från dom med ekk tänkte jag. ev vidare med flexslang. alt 1 får man montera en utv. kopplingsdosa med ett rör som går in i den? alt 2 får man montera inf kopplingsdosor utvändigt?? eller måste jag klä in väggen där rören sticker upp. måste fleslangen vara inbyggd??
Det är helt ok att låta VP-rör gå in i (botten på) en utv kopplingsdosa, finns tom hål för det. Har det själv på några ställen i mitt garage.
Flexslang och VP-rör får ligga utanpåliggande (kortare bitar iallafall), men det är ju inte så snyggt...
Flexslang och VP-rör får ligga utanpåliggande (kortare bitar iallafall), men det är ju inte så snyggt...
Med botten menade jag den del som sätts mot väggen och då kommer inte VP-rören att synas öht. Svaret ang synliga VP-rör gällde bara i allmänhet.magic_gbg skrev:
Skulle inte använda dosor för infält montage, dels är de ju inte kapslingsmässigt avsedda för det och de saknar dessutom bra genomföringar för EKK.
Men nog måste det vara tillåtet att gå in med en utanpåliggande flexslang i en utanpåliggande kopplingsdosa.?[/quote]cpalm skrev:
Ja det är godkänt.
Varför skulle det inte vara det???
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bygga övergång mellan golv?
Fönster & Dörrar -
Vad för övergång mellan blandare och vatten rör?
Vatten & Avlopp -
Hur fixa man övergång mellan två flytandegolv utan att skruva.
Golv -
Fästa bärlina för altan/veranda mot i övergången mellan trä och betong
Altan & Uteplats -
Hur få tätt i övergång mellan tvättmaskin och avloppsrör?
Vatten & Avlopp