Hej! Jag har gjort ett nytt dörrhål för ett sovrum och köpt dörr plus karm men som ni ser på bilden är övergången mellan golven ganska ojämn för tillfället!
Golven är nästan i våg och dessa ska för övrigt bytas ut när jag får tid. Min idé är att gräva mig ner och spackla plus en plywood som kommer i linje med nuvarande golvens underkant. På så vis kan jag använda detta som ett undergolv när jag väl byter golven vid ett senare tillfälle.
Dock kommer då tröskeln att vila på detta undergolv och blir för lågt när jag senare ska lägga nya golv? Detta kanske man motverkas genom att jag lägger en plywood som jag skrev som undergolv och sen tillfälligt lägger ytterligare plywood som "golv" som tröskeln kan vila på för att sen bytas ut till nya golv. Detta behöver alltså inte se snyggt ut idag, bara funka tills annan renovering är gjord!
Kom gärna med era idéer och detta asap tack!
Golven är nästan i våg och dessa ska för övrigt bytas ut när jag får tid. Min idé är att gräva mig ner och spackla plus en plywood som kommer i linje med nuvarande golvens underkant. På så vis kan jag använda detta som ett undergolv när jag väl byter golven vid ett senare tillfälle.
Dock kommer då tröskeln att vila på detta undergolv och blir för lågt när jag senare ska lägga nya golv? Detta kanske man motverkas genom att jag lägger en plywood som jag skrev som undergolv och sen tillfälligt lägger ytterligare plywood som "golv" som tröskeln kan vila på för att sen bytas ut till nya golv. Detta behöver alltså inte se snyggt ut idag, bara funka tills annan renovering är gjord!
Kom gärna med era idéer och detta asap tack!
Är det inte bara lättast att flytspackla det till samma nivå som omgivande undergolv? Sen kan du ju passa in lämplig tröskel efter tycke och smak. Lägg en bit plywood av lämplig tjocklek för att komma i nivå med övergolvet.
Ja men när jag sen vill lägga nytt golv, troligtvis massiv furu, vill jag ju gärna ha nåt att skruva i. Då är det kanske bättre att jag har tryckt ner en plywood ovanpå spacklet som undergolv. Tror resterande undergolv är tjocka spånskivormexitegel skrev:
Platta på mark 🙈😂.
Man vill inte gjuta in, eller lägga, trä direkt i betong eftersom betongen, särskilt i äldre hus där det är mindre isolering, blir fuktig underifrån. Man riskerar alltså att få ett fuktproblem.
Du kan ju lägga syllpapp mellan plywood och plywood och skruva ner plywwoden, men det är intressant att vet hur resterande golv är konstruerade idag om det är golvspån under?
Man vill inte gjuta in, eller lägga, trä direkt i betong eftersom betongen, särskilt i äldre hus där det är mindre isolering, blir fuktig underifrån. Man riskerar alltså att få ett fuktproblem.
Du kan ju lägga syllpapp mellan plywood och plywood och skruva ner plywwoden, men det är intressant att vet hur resterande golv är konstruerade idag om det är golvspån under?
Hej! Det är flytande golv så betongplatta sen sand sen frigolit och sen masonitskiva. Men av nån anledning är det bara lättbetong under i mellanrummet mellan rum och korridor som du ser på bilden. Tänker att det kanske är okej att ha en plywood som bara täcker den lilla biten ändå?mexitegel skrev:
Platta på mark 🙈😂.
Det du vill ha är något som bryter kapilläreffekten, det gör cellplasten. Om du utför detta på samma sätt så har du ju en konstruktion som bevisligen har fungerat även om det troligen inte kommer bli problem även om du gjuter in den direkt.
Klicka här för att svara