8 120 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
Överföra el från solceller mellan fastigheter
Finns inget sådant krav men direkt närhet samt de grundläggande kriterierna måste tas i beaktning vilket kan omöjliggöra det.M -MH- skrev:
Jag saknar dock svar på fråga om ladan redan idag är ansluten via huset eller ej.
Jag tolkar 22c som att det är ett i mängden av undantag, har man redan hittat ett annat passande undatag (tex paragraf 6) för sitt inernt nät, är det inte relevant?T tpsoft skrev:
Om det är en befintlig matning till ladugården vilket verkar vara fallet så ser jag ingen anledning till att ens fråga nätägaren då det inte sker någon förändring, på vilken byggnad solcellerna sätts är normalt inte i nätägaren intresse.M -MH- skrev:
Hur 22 c ska tolkas tvistar de lärda om och det finns inte någon praxis ännu kring detta. Min tolkning är att 22 c ska läsas tillsammans med övriga förordningen och ska ses som ett komplement till den ordinarie elanslutningen och inte en ersättare. I detta fallet ser jag inte att 22c tillför något då det är ett befintligt elnät och troligen så skulle 6 vara applicerbar även om det finns en del omständigheter att ta hänsyn till.
för info så arbetar jag hos en nätägare blandandet med denna typ av frågor.
Ferroamp har en lösning där man bygger ett DC-nät bakom deras energihub och i vilket man sedan kan dela på elen i flera fastigheter enligt lättnaderna i lagstiftningen som kom 1 januari i år.
https://ferroamp.com/energyhub-systemet/powershare/
https://ferroamp.com/energyhub-systemet/powershare/
Om din fastighet är en jordbruksfastighet får du bygga ett icka-koncessionspliktigt elnät mellan byggnader, även om ledningen passerar en fastighetsgräns, med stöd av förordningen 2007:215, 27 §. I kombination med 22 § c borde det inte vara omöjligt enligt ditt förslag.
Det man kan göra för att huruvida IKN-förordningen gäller i ditt fall är att ansöka om ett bindande besked om undantag om nätkoncession. Det gör man hos energimarknadsinspektionen, se https://ei.se/bransch/koncessioner/...indandebeskedomundantagfrankravetpakoncession
Det man kan göra för att huruvida IKN-förordningen gäller i ditt fall är att ansöka om ett bindande besked om undantag om nätkoncession. Det gör man hos energimarknadsinspektionen, se https://ei.se/bransch/koncessioner/...indandebeskedomundantagfrankravetpakoncession
Tack för all input, det uppskattas verkligen.
ang kontakt med nätbolaget har det varit ofrånkomligt av olika skäl. Liten kommun och situationen kring min fastighet är känd sedan tidigare. Jag törs helt enkelt inte investera en halv miljon om de senare kommer hävda sin koncessionsrätt. Min ekonomiska kalkyl kommer då bli ohållbar.
så, därför måste jag få dem med mig.
ang kontakt med nätbolaget har det varit ofrånkomligt av olika skäl. Liten kommun och situationen kring min fastighet är känd sedan tidigare. Jag törs helt enkelt inte investera en halv miljon om de senare kommer hävda sin koncessionsrätt. Min ekonomiska kalkyl kommer då bli ohållbar.
Som jag läser texten gäller förbudet bara om ladan inte har någon el idag, dvs om du ska dra ledning. Du får alltså inte dra nya ledningar. Men du har ju redan el i ladan, solcellerna försörjer ladan, sedan råkar det bli en del över.
Ytterligare en vinst är att ladan blir svalare på sommaren. En bieffekt som många med behov av att kyla byggnader sommartid ofta inte har tänkt på.
Ytterligare en vinst är att ladan blir svalare på sommaren. En bieffekt som många med behov av att kyla byggnader sommartid ofta inte har tänkt på.
Det där gäller nya ledningarClaes Sörmland skrev:
S sengångaren skrev:Tack för all input, det uppskattas verkligen.
Hur gick det, fick du något problem med ditt nätbolag?
/M
Redigerat:
Kabel mellan en jordbruks- och en bostadsfastighet tagen i bruk före 2007 omfattas inte retroaktivt.Claes Sörmland skrev:
Det är nog det mest relevanta undantaget. Jag har tex själv sådan anläggning som vattenfall mumlade lite om vid utbyte av servisledningen.
https://ei.se/bransch/koncessioner/...-natkoncession---ikn#h-Jordbruksfastigheter12
Jordbruksfastigheter (27 §)
Ett internt lågspänningsnät på en jordbruksfastighet får användas för överföring av el till andra än den som har nätet och jordbruksverksamheten.
Ett exempel kan vara när en del av fastigheten har arrenderats ut eller när hus på fastigheten hyrs som fritidshus. Däremot gäller det inte när en fastighet styckas av från jordbruksfastigheten och alltså blir en egen fastighet. Sådana nya fastigheter ska anslutas direkt till det allmänna elnätet.
Om det ändå finns sådana platser där el överförs från ett internt nät på en jordbruksfastighet till en annan fastighet så får den överföringen fortsätta, om överföringen påbörjades före den 1 juni 2007.
/M
Klicka här för att svara