5 157 läst ·
47 svar
5k läst
47 svar
överenskommelse arbetstidsavtal vid ny anställning
Kruxet är, som tidigare nämnts "timmeförtimmeavtalet". Ett tillägg kan säga: övertid skall vara kompenserad senast 31/12 varje år.
Själv tycker jag det är helt i sin ordning att kunna välja mellan tid eller pengar. För egen del ger övertidsersättningen ett hyfsat påslag i lönekuvärtet, medans det nästan aldrig finns utrymme för ledighet. Så om du själv inte har makt över din arbetsbelastning finns det risk för många gratisjobbade timmar.
Själv tycker jag det är helt i sin ordning att kunna välja mellan tid eller pengar. För egen del ger övertidsersättningen ett hyfsat påslag i lönekuvärtet, medans det nästan aldrig finns utrymme för ledighet. Så om du själv inte har makt över din arbetsbelastning finns det risk för många gratisjobbade timmar.
Bart skrev:
Såna avtal har jag jobbat under de senaste 20 åren. Jag tycker det ser förmånligt ut. Jag har aldrig haft med en skrivelse om att jag kan ta ut timme för timme i ledighet, fast man gör det i praktiken.
I princip säger avtalet att din arbetstid är oreglerad, men att du själv styr över din arbetstid. Räcker det med en 4 timmarsdag arbetar du 4 timmar den dagen. Krävs det 12 timmar arbetar du 12 timmar.
I slutändan brukar det jämna ut sig.
det låter bra!
hur ser du (eller andra) på sista meningen? vad innebär den?
överenskommelsen gäller från 180101 och förlängs därefter ett år i taget med tre månaders ömsesidig uppsägningstid.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
3 månader är inte giltig om du säger upp dig själv. LAS säger 1 månad eller mer förmånligt(kortare) för arbetstagaren. Vilket gäller om det inte finns kollektivavtal.
kan det inte vara bara överenskommelsen som avses?
En onödig skrivelse. Ett anställningsavtal gäller under hela din anställning eller till dess att du och din arbetsgivare skriver under ett nytt avtal med andra villkor. Se bara till att de inte försöker få med din lön under den paragrafen ... Det känns som om det är någon som är van att skriva affärsavtal med automatisk förlängning som försökt formulera ett anställningsavtal.C camaro1969 skrev:
Din uppsägningstid kan ni göra ett frivilligt avtal om. Ni är inte bundna av LAS vad jag vet, annat än det det inte får vara sämre villkor. Eller oskäliga villkor. Jag kan ha fel, men tre månader åt båda hållen är vanligt.
Är det en tillsvidareanställning du erbjudits eller en tidsbegränsad anställning?
Jag måste rätta mig själv. Med den skrivelsen är din anställning begränsad till 12 månader. Där du och din arbetsgivare kan avsluta anställningen till avtalets utgång så länge det sker minst 3 månader i förväg.
Jag måste rätta mig själv. Med den skrivelsen är din anställning begränsad till 12 månader. Där du och din arbetsgivare kan avsluta anställningen till avtalets utgång så länge det sker minst 3 månader i förväg.
tillsvidare utan provanställning.
observera att detta är en särskild överenskommelse just pga 5 extra semesterdagar och att övertidsersättningen slopas,
det är inte anställningsavtalet.
hela överenskommelsens text syns i mitt första inlägg och jag har ännu inte skrivit under den, däremot är anställningsavtal undertecknat och klart (och även där framgår 30 semesterdagar)
observera att detta är en särskild överenskommelse just pga 5 extra semesterdagar och att övertidsersättningen slopas,
det är inte anställningsavtalet.
hela överenskommelsens text syns i mitt första inlägg och jag har ännu inte skrivit under den, däremot är anställningsavtal undertecknat och klart (och även där framgår 30 semesterdagar)
Verkar knepigt. Varför ska semester och villkor om övertid ligga på ett separat avtal?
Det innebär ju att arbetsgivaren kan säga upp det till nästa avtalsperiod men anställningsavtalet ska fortsätta gälla.
Nä, få med allt i anställningsavtalet, vill du eller de förändra villkoren krävs då ett nytt avtal som ni båda är överens om och skriver under.
Det innebär ju att arbetsgivaren kan säga upp det till nästa avtalsperiod men anställningsavtalet ska fortsätta gälla.
Nä, få med allt i anställningsavtalet, vill du eller de förändra villkoren krävs då ett nytt avtal som ni båda är överens om och skriver under.
När det gäller anställningsavtalet vill man helst ha det så "clean" som möjligt, med hänvisningar till lagar och generella avtal. Då behöver man inte förhandla om det bara för att göra ändringar som det här fallet. Bättre att ha det i ett separat avtal med ömsesidig uppsägning.Bart skrev:
Verkar knepigt. Varför ska semester och villkor om övertid ligga på ett separat avtal?
Det som är den lilla haken är ju om det gjorts någon anpassning av lönenivån, det syns ju inte i avtalet hur/om det skulle justeras vid uppsägning.
I de fall jag ingått ett sånt avtal har jag fått ett påslag på lönen för att skriva bort övertiden och få 5 extra semesterdagar.
Min erfarenhet är exakt den motsatta. Få med så mycket som möjligt i anställningsavtalet. Det enda som alltid legat på ett separat avtal för mig är uppgörelsen om rörlig lön. Det avtalet är alltid ett tillsvidareavtal som gäller till ett nytt avtal trumfar det.
Så jag vidhåller att semester, grundlön och alla andra hygienfaktorer som anställningen baseras på ska vara med i anställningsavtalet.
Så jag vidhåller att semester, grundlön och alla andra hygienfaktorer som anställningen baseras på ska vara med i anställningsavtalet.
Om du skulle få ut övertid i pengar är ju paragrafen om "ej övertidsersättning" utspelad, då får du ju betalt ändå för timmarna. Eftersom du fått timme mot timme är det redan ett mycket bra avtal, många får bara de extra semesterdagarna.C camaro1969 skrev:
ersättning timme för timme bör man väl få.
övertidsersättning som jag avstår är ju 150-200% extra för varje övertidstimme?
övertidsersättning som jag avstår är ju 150-200% extra för varje övertidstimme?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Bör väl stå med i kontraktet hur övertid ersätts
Typ: övertid ersätts med den faktiskt arbetade tiden. OB och övriga påslag regleras i 5 dagars extra semester per år?
Typ: övertid ersätts med den faktiskt arbetade tiden. OB och övriga påslag regleras i 5 dagars extra semester per år?
hmm tror inte att OB står medi det "riktiga" anställningskontraktet..
utan bara här i överrenskommelsen, timme mot timme
utan bara här i överrenskommelsen, timme mot timme