5 157 läst ·
47 svar
5k läst
47 svar
överenskommelse arbetstidsavtal vid ny anställning
hur får jag jobba gratis?M mawno skrev:
jag får ju en timme mot en timme?
som jag förstod det finns heller ingen beordrad övertid, utan det ges endast möjlighet till övertidsersättning vid vissa tillfällen... som många naappar på..
men det kan ju ändras framöver såklart..
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det där är som sagt standard för de flesta som har 30 dagars semester. I privat näringsliv.M mawno skrev:
Tanken är att om man arbetar på den nivå där detta är aktuellt, så har man makt över sin egen tid och planering. Så det är upp till dig själv att planera ditt arbete så att det får plats inom ordinarie tider. Även om vissa veckor innebär 150h arbete.
Ur min synvinkel ser det helt okej. Har inte gjort en enda övertidstimme på nuvarande jobb, däremot får jag en flextimme de dagar jag passar supporttelefonen på lunchen, dessa tar jag ut när jag behöver handla, göra läkarbesök eller bara vara ledig. Supporttelefonen är vanligtvis tyst.
I chefsavtal har man ofta förtroendearbetstid, vilket innebär att man kan behöva jobba mycket mer än 40 timmar i veckan och inte automatiskt har rätt att ta ut den övertiden överhuvudtaget. Jämfört med det är detta avtal bättre.
I chefsavtal har man ofta förtroendearbetstid, vilket innebär att man kan behöva jobba mycket mer än 40 timmar i veckan och inte automatiskt har rätt att ta ut den övertiden överhuvudtaget. Jämfört med det är detta avtal bättre.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag tror Mawno menar att du får bara ta ut timme mot timme om det fungerar att vara ledig. I princip kan det vara så att det aldrig passar.C camaro1969 skrev:
Men då får man överväga att byta arbete...
tack för alla svar!
det enda jag känner jag vill ändra på är att stryka följande:
denna ledighet kan ej utbytas mot kontant ersättning.
för jobbar man över men aldrig får tid att ta ut den bör man istället kunna få det som ersättning med vanlig timlön.
så har jag på nuvarande jobb iaf
det enda jag känner jag vill ändra på är att stryka följande:
denna ledighet kan ej utbytas mot kontant ersättning.
för jobbar man över men aldrig får tid att ta ut den bör man istället kunna få det som ersättning med vanlig timlön.
så har jag på nuvarande jobb iaf
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Samma typ av avtal har jag och har haft i många år inom flera olika bolag. Jag har hittills aldrig varit med om att det inte finns möjlighet att plocka ut tiden man jobbat extra. Är det så mycket jóbb att man konstant måste jobba över så är det något som är fel, Skulle det vara så för mig så skulle jag säga till att det inte fungerar och så får vi tacka nej till uppdrag.
I princip funkar det väl som ett vanligt flextidsavtal? Det som kan vara bra, både för arbetsgivare och anställd är en spärr på hur mycket det får finnas på "övertidssaldot", plus eller minus, och hur man löser när man går över spärren, vid plus utbetalt som lön, vid minus avdrag på lön.
En seriös arbetsgivare bör erbjuda möjligheten att lösa in intjänade timmar mot lön.
Vid byte av arbetsgivare, pension, uppsägning eller liknande så har arbetsgivaren ingen skyldighet att ge arbetstagaren möjlighet att ta a ta ut sina extratimmar i ledighet och dessa timmar ersätts inte heller med lön.
Vid byte av arbetsgivare, pension, uppsägning eller liknande så har arbetsgivaren ingen skyldighet att ge arbetstagaren möjlighet att ta a ta ut sina extratimmar i ledighet och dessa timmar ersätts inte heller med lön.
Jag tycker tvärtom att det är bra att inte kunna ta ut övertiden i pengar. Det är inte bra att jobba över ständigt även om man får mer pengar, det ger utbrändhet, och det kan missbrukas av både arbetstagare och arbetsgivare.
Ptja, det är sämre att jobba övertid och varken få betalt eller ledigt för det.Anna_H skrev:
jo den dagen man eventuellt byter jobba kan det bli ett problem.
men jag kommer kräva att det stryks, men även ge arbetsgivaren möjlighet att få in ett maxtak för mertiden
men jag kommer kräva att det stryks, men även ge arbetsgivaren möjlighet att få in ett maxtak för mertiden
Såna avtal har jag jobbat under de senaste 20 åren. Jag tycker det ser förmånligt ut. Jag har aldrig haft med en skrivelse om att jag kan ta ut timme för timme i ledighet, fast man gör det i praktiken.
I princip säger avtalet att din arbetstid är oreglerad, men att du själv styr över din arbetstid. Räcker det med en 4 timmarsdag arbetar du 4 timmar den dagen. Krävs det 12 timmar arbetar du 12 timmar.
I slutändan brukar det jämna ut sig.
I princip säger avtalet att din arbetstid är oreglerad, men att du själv styr över din arbetstid. Räcker det med en 4 timmarsdag arbetar du 4 timmar den dagen. Krävs det 12 timmar arbetar du 12 timmar.
I slutändan brukar det jämna ut sig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag har aldrig haft ett avtal där man betalat ut överskjutande del varje kvartal. Jag har haft den här typen av avtal sedan början på 2000-talet hos 7 arbetsgivare. Hos en fick jag både 6 veckor semester och övertidsersättning, men det var en miss från deras sida då de glömde att ta bort övertidsersättningen när jag förhandlade mig till en extra semestervecka.
Jag har under dessa år sett till att inte jobba en väldigt massa övertid. Ibland är det mycket att göra med en deadline, men då kanske jag gått hem tidigare veckan efter eller så. Har man så brutalt mycket att göra så att man aldrig kan ta ut sina timmar så skulle jag inte vara så intressarad av stället då det känns som ett ställe där man gärna går in i väggen. Mina chefer har oftast varit bra på att hjälpa de anställda att itne jobba för mycket, Kanske har jag haft tur, vad vet jag.
Jag har under dessa år sett till att inte jobba en väldigt massa övertid. Ibland är det mycket att göra med en deadline, men då kanske jag gått hem tidigare veckan efter eller så. Har man så brutalt mycket att göra så att man aldrig kan ta ut sina timmar så skulle jag inte vara så intressarad av stället då det känns som ett ställe där man gärna går in i väggen. Mina chefer har oftast varit bra på att hjälpa de anställda att itne jobba för mycket, Kanske har jag haft tur, vad vet jag.