He he, vad glad jag är över att bo på landet ibland!

Det ska väl samfälligheten ge fanders i hur högt gräset är i någon annans trädgård... Kanske är han passiv pga depression eller annat. Kanske tycker han att han har bättre saker att göra med sin tid. Ingetdera gör honom till en sämre människa. För djur och insekter är det säkert kanon med en lite mer vildvuxen trädgård bland alla pedantskötta. Inskränkta radhuskärringar (av båda könen och alla åldrar)...

Hemmakatten
Ja, det finns ju en anledning till att vi flyttade ut på landsbygden och byggde hus på en tomt med enbart äng och natur och inte en endaste kvadratmeter gräs att klippa....

Men dock måste jag tillägga att när vi bodde i stan/förorten så var vår tomt exemplariskt skött. Oerhört skönt att slippa det. En naturtomt tar ändå mycket mer tid att sköta än man tror, röja sly, plocka ihop nedfallna grenar, rensa stranden, ta ner träd som är gamla och dåliga, röja stigar mm. Men trots det, inga grannar som klagar och vi gör det vi har lust med.

Bluff skrev:
Ängs-högt gräs, ogräs i mängder, smutsig och dåligt målad fasad.
Hoho, ja, mycket ska man höra.

Om man tror att högt gräs, massa ogräs (vad det nu är) och en smutsig fasad som behöver målas om kan klassas som en sådan olägenhet som kan leda till tvingande åtgärder så undrar jag vilka områden man rört sig i.

Jag tror nog att man helt enkelt får acceptera att alla grannar inte har samma bild av en "perfekt" trädgård och ett tillräckligt underhållet hus om man väljer att köpa ett hus med grannar inom ett avstånd som man kan störa sig på. Känns väldigt knepigt att fundera på att tvinga någon att klippa gräset eller måla fasaden bara för att man själv inte tycker att det är OK. Visst kan man störa sig på det och det har jag all förståelse för men att gå så långt som att försöka tvinga grannen då har man gått över gränsen om det inte rör sig något som kan vara allmänfarligt eller liknande. Säg att någon äger en obebyggd tomt/mark i ett område. Ska det finnas krav på att underhålla den så att grannarna tycker att det är tillräckligt prydligt?

Pongu skrev:
Det ska väl samfälligheten ge fanders i hur högt gräset är i någon annans trädgård...
Samfälligheten ska naturligtvis enbart sköta de anläggningar den är upprättad för, men det är nog ganska vanligt att samfälliigheter lägger näsan i blöt. :)

Nyfniken, inte ens om han haft en flaska whiskey med sig? ;)

-MH- skrev:
I ett sånt läge är det bra att veta om den man besöker har eller har haft alkoholproblem.
Kommer nån halvbekant och vevar med en whiskyflaska för att diskutera med mig så får de garanterat mindre uträttat än om de dyker upp med en nybakad vetekrans.

-MH- skrev:
Rävgift? Nej tack!

Vi bor mitt ute på landet, och har en gård. På denna gården står det tre obrukbara bilar (klassiska ikoner). Skulle vår närmsta granne, som förra året innan vi flyttade in ,klippte en del av gräsmattan här för att hans hyrande turister inte skulle få se en veckas långt gräs, utan lov från oss, samt körde in på vår gård två gånger och körde sönder vår gräsmatta, klaga på att vi har 'skrot'bilar på vår gård, kommer han att åka på en dänga. Egenmäktigt förfarande tvåfalt.

Dessutom... Vad har ANDRAS barn på vår gård att göra, om de nu skulle få för sig att springa in här? Om de skadar sig på någonting vi har här, får föräldrarna ta den smällen, som brister i sin uppfostran och inte håller koll på sina ungar.

Det är väl lite skillnad på ett kedjehus i ett detaljplanerat område och en gård. Sen om ungar eller inbrottstjuvar gör sig illa på din tomt så är det ditt fel, fast jag är med på hur du tänker!

/Johan

Bluff skrev:
Sen om ungar eller inbrottstjuvar gör sig illa på din tomt så är det ditt fel,

I normalfallet är det inte ditt fel ifall någon annan går in på din tomt och skadar sig på något sätt.

Det finns väl vissa fall som t.ex. poolöverdrag där tomtägaren har ett visst ansvar. Men klättrar grannungen upp i mitt äppelträd och en gren går av och ungen faller ner och skadar sig blir inte jag skadeståndsskyldig för det.

Halkar inbrottstjuven på din dåligt sandade trappa blir du dock skadeståndsskyldig.

Pongu skrev:
Halkar inbrottstjuven på din dåligt sandade trappa blir du dock skadeståndsskyldig.
Fast har hon halkat på trappan så är hon ju ingen inbrottstjuv. Man lär ju bryta sig in först... då kan det lika gärna vara Jehovas Vittne som vill knacka på, och inte en inbrottstjuv.

Sen får man ju väga om det är bättre att dras med lite böter än att bli bestulen på sina värdesaker med affektionsvärde. Samma gäller med predikdamen... ;)

"Let the grass grow" -Christian

/Christian

Chrissofsweden skrev:
Fast har hon halkat på trappan så är hon ju ingen inbrottstjuv. Man lär ju bryta sig in först...
På vägen ut kanske?

Pongu skrev:

Det där är en myt. Ungefär som råttan i pizzan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.