Håller med Göran
Alla växter, oavsett vad, som växer där jag inte vill ha dom, är ogräs.
Sålunda är förgätmigejen ogräs när den växer granne med rabarbern.

"Gnällspikarna på gatan ville på fullt allvar ha inskrivet i samfällighetens regler att man ska ägna 30 minuter om dagen åt trädgårdsskötsel samt se till att fastigheten är i gott skick och att inga vanvårdade bilar får finnas på gatan. De ville sedan gå runt och godkänna vilka bilar som fick synas och vilka som måste parkeras i garage."

Helt Underbart Anna_H!! :)

Att det finns folk som på fullaste allvar kan komma med sådana förslag förundrar mig!

Göran.W
Ja vad ska man säga om folk som kommer med såna förslag.
Går väl inte kommentera på annat sätt än fy f... vad synd om deras grannar.

Vissa älskar påta i trädgården andra inte.
Själv tycker jag om att klippa gräset och häcken samt frukt träden men rensa rabatter finns inte på min karta.
När jag flyttade in här fanns det säkert 60 meter rabatter så det var bara ta bort kant stenen och köra över skiten med gräs klipparen.

Jag tycker det är avkopplande och min man vill asfaltera..... Hans känsla för trädgården är "Skaffa inte större trädgård än käringen klarar av". Men nog kör han gräsklipparen ibland i alla fall. :)

Göran.W
Asfalt är väl bland det tråkigaste som finns.
Här är det jag som sköter trädgården själv och det tycker jag är helt ok så länge jag slipper rensa rabatter för det har jag varken tid eller lust till.
Jag sköter även grannen trädgård för han har flyttat för drygt ett år sen och huset ska säljas nu.
Jag fick en massa saker av han när han flyttade så jag har ett moralisk ansvar att hålla han trägård i hyfsat skick

Mr rättstvist skrev:
"Gnällspikarna på gatan ville på fullt allvar ha inskrivet i samfällighetens regler att man ska ägna 30 minuter om dagen åt trädgårdsskötsel samt se till att fastigheten är i gott skick och att inga vanvårdade bilar får finnas på gatan. De ville sedan gå runt och godkänna vilka bilar som fick synas och vilka som måste parkeras i garage."

Helt Underbart Anna_H!! :)

Att det finns folk som på fullaste allvar kan komma med sådana förslag förundrar mig!
Gubbarna ifråga var givetvis pensionärer och hade inga hobbies. Vi andra är heltidsarbetande barnfamiljer. Ihopräknat skulle vi behöva ägna hela helgen varannan vecka åt trädgården, eftersom 30 minuter om dagen faktiskt är svårt att få ihop mellan alla träningar, arbete, matlagning och städning.

Det lugnade sig ett par år senare när deras fruar också gick i pension och satte dem på att renovera sina hus inne istället. Dessutom består halva styrelsen numera av folk från tre av de så kallade vanskötta husen, eftersom pensionärerna bott på gatan i 40 år nu och inte anser sig behöva ställa upp mer, så när de ska gnälla på vanskötsel måste de göra det hos den de ska gnälla på och det vågar de inte, de pratar bara skit bakom ryggen på folk d^_^b

Jag kan bara föreställa mig vad grannarna tänker om vårt hus med flagnade färg och hasselbuskar i gräsmattan/ängen/snårskogen!

Prata med min fru, det är hon som vill ha trådgård. ;)

Sorry för sent svar!

Grannen är en ensam kille på ca 45 år. Han kommer hem efter jobbet och låser in sig för att morgonen där på åka och jobba. Man ser honom bara komma och gå.

Han har tidigare fått hjälp av en pensionär med gräsklippningen pga att han aldrig gör det själv. Detta i samförstånd mellan grannarna. När pensionären velat prata med honom så öppnar han inte även fast han är hemma, detta har hänt massor av gånger.

Han är Inter sjuk eller något sådant, utan bara jäkligt lat och ointresserad.

Det är heller inte bara högt gräs, det är förra årets höga gräs som ligger efter snön och det nya. Ogräs i mängder. Vildvuxna buskar som hänger ut över gångvägar och liknande. Huset ser nästan spöklikt ut, man måste se det för att förstå det!

Tack för alla svar!

/Johan

Bluff skrev:
Sorry för sent svar!

Han har tidigare fått hjälp av en pensionär med gräsklippningen pga att han aldrig gör det själv. Detta i samförstånd mellan grannarna. När pensionären velat prata med honom så öppnar han inte även fast han är hemma, detta har hänt massor av gånger.

Han är Inter sjuk eller något sådant, utan bara jäkligt lat och ointresserad.

/Johan
Låter som att grannarna har klippt gräset utan hans samtycke ens, eller?

Sen låter det ju som att han snarare har någon social fobi än ju "Lat och ointresserad"...

Hursomhelst, jag hade säkert stört mig också, men låtit det bero med det...var mans trädgård är hans ensak...så länge det inte är ett skrotupplag med hälsofaror för andra.

Tja, det kanske är tråkigt med risiga trädgårdar, men samtidigt så är det ju deras rätt att ha en risig trädgård som också ger dig rätt att bestämma över utformningen av din trädgård. Jag tycker det är bra att man får bestömma över sin egen mark.

Vet om han möjligen äger ett hus till?

Det finns ett hus i vår närhet där ägaren har betett sig ungefär som du beskriver, han bor inte längre i sitt hus här. Det är så dåligt underhållet att det troligen inte är beboeligt längre (taket har börjat rasa in). Var han bor nu vet jag inte.

Det känns som en märklig kapitalförstörelse, huset i normal underhållet skick skulle gå att sälja för ca 6 milj.

Enl. närmaste grannarna så väntar han på att huset skall rasa, för han får inte riva det (K-märkning).

Enligt Essunga kommun som hänvisar till Plan och Bygglagen är det så här:
Ovårdad fastighet

Enligt Plan- och bygglagen, ska en byggnads yttre och tomtmark hållas i vårdat skick. Fastigheter som inte uppfyller de kraven kallas ovårdade.
Nackdel eller fara för omgivningen får inte uppstå på grund av en byggnads eller omgivande tomtmarks skick.
Underhållet skall anpassas till byggnadens värde från historisk, kulturhistorisk, miljömässig och konstnärlig synpunkt samt framför allt till omgivningens karaktär.

Åtgärder som kan vidtas
Plan- och byggkontoret hanterar ovårdade fastigheter på följande sätt:

• fastighetsägaren uppmanas via telefon eller brev att städa sin byggnad eller tomt
  • ägaren får ytterligare ett brev med en skarpare uppmaning, samt information om att ärendet tas upp i bygg- och miljönämnden för beslut om böter
  • ärendet tas upp i bygg- och miljönämnden. Om fastighetsägaren trots uppmaningar inte visat vilja att försöka städa upp på den ovårdarde fastigheten utdöms ett bötesbelopp.

Tack för alla svar! Pensionären har tidigare efter överenskommelse hjälpt den "late", men har till slut ledsnat.

/Johan

Om jag hade grannar som bara kom och ringde på för att klaga på gräsklippningen så hade inte jag heller öppnat!

Jag har full förståelse för problemet men jag har samtidigt svårt att se att man i första taget kan tvinga någon att sköta sin tomt så att den faller grannarna i smaken även om den upplevs som ovårdad och misskött. Det skulle vara intressant om någon kan referera till ett eller flera fall då kommunen gått in och krävt att markägaren måste sköta gräsklippning och övriga växter "bättre" annars så hotas de av vite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.