Hejsan
Relativt nybliven husägare här. Pannrummet på huset var ganska "hej kom och hjälp mig" när vi flyttade in och är tänkt att renoveras i början av hösten. Jag själv saknar all kompetens när det kommer till VVS så detta är bortlejat. Igår kom jag hem från tjänsteresa och ser att det har börjat droppa lite från denna kopplingen.
Nedre del är rör med kallvatten som går till VVB övre del är varmvatten som går ut till huset. Ingen aning om vad det är för kopplingen eller varför den existera men den har börjat läcka i toppen. Finns det något jag kan göra för att stoppa detta?
Tack på förhand
Relativt nybliven husägare här. Pannrummet på huset var ganska "hej kom och hjälp mig" när vi flyttade in och är tänkt att renoveras i början av hösten. Jag själv saknar all kompetens när det kommer till VVS så detta är bortlejat. Igår kom jag hem från tjänsteresa och ser att det har börjat droppa lite från denna kopplingen.
Nedre del är rör med kallvatten som går till VVB övre del är varmvatten som går ut till huset. Ingen aning om vad det är för kopplingen eller varför den existera men den har börjat läcka i toppen. Finns det något jag kan göra för att stoppa detta?
Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är nyttan med den övre utgången? Antar att det "bara" är att stänga av vattnet, eliminera trycket och sedan byta till en ny likadan ventil. Är detta något jag bör klara av själv? Behöver man täta kopplingarna på något sätt eller är det bara att dra åt?V Vector skrev:
Kan man i ventilen på något sätt styra blandninsfekvensen? Upplever att vi har väldigt varmt vatten.
Ni får ursäkta alla frågor, jag vill bara lära mig / veta vad jag gör.
Eller behöver jag bara byta själva insatsen?
Byt hela blandningsventilen!
Kan tex köpas här:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...dvfQxaEI6KLU9AbSfabmfnjMycGhlv7EaAjc1EALw_wcB
Så här ska den se ut egentligen...

Kan tex köpas här:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...dvfQxaEI6KLU9AbSfabmfnjMycGhlv7EaAjc1EALw_wcB
Så här ska den se ut egentligen...

Klicka här för att svara