Hejsan

Relativt nybliven husägare här. Pannrummet på huset var ganska "hej kom och hjälp mig" när vi flyttade in och är tänkt att renoveras i början av hösten. Jag själv saknar all kompetens när det kommer till VVS så detta är bortlejat. Igår kom jag hem från tjänsteresa och ser att det har börjat droppa lite från denna kopplingen.

Nedre del är rör med kallvatten som går till VVB övre del är varmvatten som går ut till huset. Ingen aning om vad det är för kopplingen eller varför den existera men den har börjat läcka i toppen. Finns det något jag kan göra för att stoppa detta?

Tack på förhand
Läckande koppling mellan kall- och varmvattenrör i pannrum, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppling på vattenrör med läckage och korrosion i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En blandningsventil som blandar vv och kv så det inte blir så hett ut på tappställen. Bara byta som gäller..

V Vector skrev:
En blandningsventil som blandar vv och kv så det inte blir så hett ut på tappställen. Bara byta som gäller..
Vad är nyttan med den övre utgången? Antar att det "bara" är att stänga av vattnet, eliminera trycket och sedan byta till en ny likadan ventil. Är detta något jag bör klara av själv? Behöver man täta kopplingarna på något sätt eller är det bara att dra åt?

Kan man i ventilen på något sätt styra blandninsfekvensen? Upplever att vi har väldigt varmt vatten.

Ni får ursäkta alla frågor, jag vill bara lära mig / veta vad jag gör.

Den övre ingången ska det sitta en ratt som du kan reglera vilken temp som ska gå ut till tappställena. Visst kan du byta själv, köp bara samma modell av lk så ska det passa rakt av

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.