Har en strandtomt vid större sjö. Tomtgränsen går för vår och alla andras tomter vi vattenbrynet. Nu vill vi lägga i en boj och bojsten och för att göra det krävs strandskyddsdispens (vilket vi kommer få). Dock vet inte kommunen eller lantmäteriet vem som äger vattnet, ägare är ”outredd” ocg fastighetsbetecknlng på vattenområdet saknas.

För att komma vidare måste vi utreda vem O äger vattnet och enl kommun och lantmäteriet får man göra det privat.

Vilken typ av firmor och konsulter kan göra såna utredningar? Tips uppskattas!

Måste ni veta det? Kan ni inte lägga bojen, om någon hävdar ägande av vattnet tar ni det därifrån.

• Gilla
tergo och 4 till
  • Laddar…
Normalfallet är att en strandtomt äger även vattnet utanför till en viss gräns ut, i havet allmänt 300 m. Det kan dock vara olika i olika kustområden. Läs här :https://lagen.nu/prop/2017/18:135
Kolla även i avstyckningsdokumentet, det kan vara omnämnt där.

Är det möjligen så att dte inte går att få dispens från strandskyddet om inte fastighetsägaren delges? Att ägandet alltså måste utredas för att strandskyddssipensen skall kunna ges?

H hempularen skrev:
Är det möjligen så att dte inte går att få dispens från strandskyddet om inte fastighetsägaren delges? Att ägandet alltså måste utredas för att strandskyddssipensen skall kunna ges?
Precis så har kommunen sagt i fallet. Att det måste utredas. Kommunen ser inget problem i att få dispens men då måste man veta vem som äger vattnet. För att komma fram måste jag själv utreda (”bevisa”) vem som är ägare.

T Thomas_Blekinge skrev:
Normalfallet är att en strandtomt äger även vattnet utanför till en viss gräns ut, i havet allmänt 300 m. Det kan dock vara olika i olika kustområden. Läs här :[länk]
Kolla även i avstyckningsdokumentet, det kan vara omnämnt där.
Tack, kände inte till det. Ska kolla åter med kommunen om detta gäller.

Det finns fler lagar som reglerar enskilt vatten. Jag grävde i det tidigare för min egen skull. Det visade sig att det står i avstyckningshandlingarna att vattnet rakt ut från tomten tillhör tomten (till det möter motsatt sidans.)

Finns det en stamfastighet så är den ägare till vattnet. Tittar man på en övergripande karta så vet man oftast ganska snabbt vem som äger det. Men sedan måste ju ändå utredningen göras av en person som myndigheterna litar på.

pacman42 pacman42 skrev:
Finns det en stamfastighet så är den ägare till vattnet.
Inte alltid. Min fastighet bildades genom avstyckning från en stamfastighet (tillika ett gäng andra längs vatten) och i avstyckningsprotokollet står tydligt att de nya fastigheterna äger vattnet utanför.

T Thomas_Blekinge skrev:
Inte alltid. Min fastighet bildades genom avstyckning från en stamfastighet (tillika ett gäng andra längs vatten) och i avstyckningsprotokollet står tydligt att de nya fastigheterna äger vattnet utanför.
Nu syftade jag på fallet med TS där tomtgränsen inte går ut i vattnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.