Hej! Ska rusta upp hallen, som ska få bröstlist och pärlspont, och tapet ovanför. Tapeten blir ”Nyborg” från Boråstapeter i färgställningen rött/blått med ljus botten (bifogar bild) men har haft svårt att hitta nyans för pärlsponten. Har fastnat för Ottossons vetegrå, men att man ska blanda den med typ 70% zinkvit. Vill undvika den gul/gröna nyans vetegrå verkar kunna slå över i, utan bara ha en mild ljus nyans som passar med den ljusa bottnen i tapeten. Vad tror ni, är det någon med erfarenhet av just denna nyans och att blanda med vit?

• Blommig tapet "Nyborg" från Boråstapeter i ljust blå nyans på vägg, med blått bord och stolar, samt blommor och en kanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tapet med mönster i rött och blått i en symmetrisk design på vitt botten, från Boråstapeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Att det slår över i gul-grönt beror antagligen på att linoljan gulnar med tiden om den inte utsätts för tillräckligt mkt UV-ljus (dagsljus).
Det är väl bara att testa sig fram. Vad kan gå fel?
Blir det fel nyans med tiden så är det bara att ta fram färg och pensel igen.

• Gilla
Hufsa
  • Laddar…
För 30 år sedan målade min fru pärlspont på väggen i fritidshuset men någon bruten grå (till ljust grå). Troligen bruten av Kulturhantverkarna, men hon blandade självt ibland. Oklart vilken grå (har aldrig sett att vi haft "vetegrå".
Det ser fortfarande lika ut i färgen, så den har i alla fall inte gulnat.
Och det blev snyggt, jag tror att det skulle matcha din tapet väl, dessutom.

Och som sagt, man kan ju ändra eller bättra på om man över tid tycker att den ändras eller inte passar längre. Ska det vara som en bröstpanel med list ovanför panelen även på väggen till vänster? Det ser lite trixigt ut med rören utanpå väggen?

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
För 30 år sedan målade min fru pärlspont på väggen i fritidshuset men någon bruten grå (till ljust grå). Troligen bruten av Kulturhantverkarna, men hon blandade självt ibland. Oklart vilken grå (har aldrig sett att vi haft "vetegrå".
Det ser fortfarande lika ut i färgen, så den har i alla fall inte gulnat.
Och det blev snyggt, jag tror att det skulle matcha din tapet väl, dessutom.

Och som sagt, man kan ju ändra eller bättra på om man över tid tycker att den ändras eller inte passar längre. Ska det vara som en bröstpanel med list ovanför panelen även på väggen till vänster? Det ser lite trixigt ut med rören utanpå väggen?
Ja precis, vi kör och så får man måla om annars om man inte blir nöjd:-)

Bilden med rören är hämtad från nätet, så inga rör att ta hänsyn till (däremot enbart sneda väggar och skeva vinklar i vårt gamla torp😅)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.