4 966 läst ·
33 svar
5k läst
33 svar
Otovo ska betala tillbaka 97 500 kr till konsumenten efter ett halvår av felkoder
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 419 inlägg
Du beställer en solcellsanläggning för nästan 100 000 kronor, men den fungerar inte. En konsument kämpade i över ett halvår med felkoder och trasiga kablar. Nu ger ARN honom rätt att häva köpet och rekommenderar att solcellsleverantören betalar tillbaka pengarna.
Du kan läsa artikeln här: Otovo ska betala tillbaka 97 500 kr till konsumenten efter ett halvår av felkoder
Du kan läsa artikeln här: Otovo ska betala tillbaka 97 500 kr till konsumenten efter ett halvår av felkoder
Självbyggare
· Stockholm
· 8 218 inlägg
Rimligt att vilja ersätta just batteriet om det är felet, men samtidigt har dom ju haft >6 mån på sig, så ARN's utslag är också rimligt.
Som kund hade jag nog inte velat ha dit ngn som gör ett så stort ingrepp och skall montera ned solcellerna, då hade jag hellre tagit prisavdrag + nyinstallation av batterierna. Men samtidigt kan man ju tänka sig att man blivit rätt trött på leverantören....
Som kund hade jag nog inte velat ha dit ngn som gör ett så stort ingrepp och skall montera ned solcellerna, då hade jag hellre tagit prisavdrag + nyinstallation av batterierna. Men samtidigt kan man ju tänka sig att man blivit rätt trött på leverantören....
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Mjo, det är ju verkligen pest eller kolera men i detta fallet har ju konsumenten goda skäl att ifrågasätta företagets kompetens och förmåga. Redan vid installation upptäcktes ju fel men dom valde ändå att bara köra på.klaskarlsson skrev:
Rimligt att vilja ersätta just batteriet om det är felet, men samtidigt har dom ju haft >6 mån på sig, så ARN's utslag är också rimligt.
Som kund hade jag nog inte velat ha dit ngn som gör ett så stort ingrepp och skall montera ned solcellerna, då hade jag hellre tagit prisavdrag + nyinstallation av batterierna. Men samtidigt kan man ju tänka sig att man blivit rätt trött på leverantören....
Vad gör man om det börjar bråka om 3+ år igen? Då ska man börja bråka med samma leverantör igen som redan gjort sig omöjligt. Skulle gissa dom kommer skita helt i en då så står man där själv med byxorna vid knäna.klaskarlsson skrev:
Rimligt att vilja ersätta just batteriet om det är felet, men samtidigt har dom ju haft >6 mån på sig, så ARN's utslag är också rimligt.
Som kund hade jag nog inte velat ha dit ngn som gör ett så stort ingrepp och skall montera ned solcellerna, då hade jag hellre tagit prisavdrag + nyinstallation av batterierna. Men samtidigt kan man ju tänka sig att man blivit rätt trött på leverantören....
Skulle säga det bästa är att häva hela köpet och sen köpa från ena annan leverantör om det fortfarande är aktuellt.
Jag hade också problem med min solcellsanläggning. Något fel i kommunikationen mellan batteri och växelriktare, så batteriet gjorde ingen nytta. Det tog två år och tre elektriker för att få hela systemet att fungera enligt avtal. Till skillnad från artikeln levererade solpanelerna el nästan direkt efter installation. Fick avdrag på 3000 kr för förseningen. Orkade inte bråka om mer. Nu funkar det klockrent.
Hade kunden betalat anläggningen? Det verkar som att han vägrat och bestridit med hänvisning till att den aldrig fungerat? Men ändå ska företaget betala tillbaka pengar? Någonting stämmer inte...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 218 inlägg
Även om pengar aldrig lämnat kontot så innebär en "återbetalning" i så fall att kravet på betalning släpps.S Sir Duke skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 218 inlägg
Precis min tanke också: Kanske inte så mycket "skruvhål", som att det skall upp folk på taket igen, ochdenna gång lär väl motivationen att göra ett "bra jobb" vara än lägre....sakerna skall ju "bara bort", och får man då skador så skall man dra detta mot ett företag som man redan haft svårt med kommunikationen med, haft svårt att rätta till saker osv...F fusion skrev:
Vilket företag köpte du ifrån?Skogsdaniel skrev:
Jag hade också problem med min solcellsanläggning. Något fel i kommunikationen mellan batteri och växelriktare, så batteriet gjorde ingen nytta. Det tog två år och tre elektriker för att få hela systemet att fungera enligt avtal. Till skillnad från artikeln levererade solpanelerna el nästan direkt efter installation. Fick avdrag på 3000 kr för förseningen. Orkade inte bråka om mer. Nu funkar det klockrent.