• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Rimligt att vilja ersätta just batteriet om det är felet, men samtidigt har dom ju haft >6 mån på sig, så ARN's utslag är också rimligt.

Som kund hade jag nog inte velat ha dit ngn som gör ett så stort ingrepp och skall montera ned solcellerna, då hade jag hellre tagit prisavdrag + nyinstallation av batterierna. Men samtidigt kan man ju tänka sig att man blivit rätt trött på leverantören....

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Rimligt att vilja ersätta just batteriet om det är felet, men samtidigt har dom ju haft >6 mån på sig, så ARN's utslag är också rimligt.

Som kund hade jag nog inte velat ha dit ngn som gör ett så stort ingrepp och skall montera ned solcellerna, då hade jag hellre tagit prisavdrag + nyinstallation av batterierna. Men samtidigt kan man ju tänka sig att man blivit rätt trött på leverantören....
Mjo, det är ju verkligen pest eller kolera men i detta fallet har ju konsumenten goda skäl att ifrågasätta företagets kompetens och förmåga. Redan vid installation upptäcktes ju fel men dom valde ändå att bara köra på.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Purre
klaskarlsson klaskarlsson skrev:

Vad gör man om det börjar bråka om 3+ år igen? Då ska man börja bråka med samma leverantör igen som redan gjort sig omöjligt. Skulle gissa dom kommer skita helt i en då så står man där själv med byxorna vid knäna.
Skulle säga det bästa är att häva hela köpet och sen köpa från ena annan leverantör om det fortfarande är aktuellt.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag hade också problem med min solcellsanläggning. Något fel i kommunikationen mellan batteri och växelriktare, så batteriet gjorde ingen nytta. Det tog två år och tre elektriker för att få hela systemet att fungera enligt avtal. Till skillnad från artikeln levererade solpanelerna el nästan direkt efter installation. Fick avdrag på 3000 kr för förseningen. Orkade inte bråka om mer. Nu funkar det klockrent.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Blir det inte en massa skador på taket om solpaneler tas bort? Läckage från skruvhål?

Risk för en till vända med företaget?

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
lärjungen
F fusion skrev:
Blir det inte en massa skador på taket om solpaneler tas bort? Läckage från skruvhål?

Risk för en till vända med företaget?
Panelerna fästs väl i läkten, inte pappen? Eller menar du om det är plåttak?

Hade kunden betalat anläggningen? Det verkar som att han vägrat och bestridit med hänvisning till att den aldrig fungerat? Men ändå ska företaget betala tillbaka pengar? Någonting stämmer inte...

lärjungen lärjungen skrev:
Panelerna fästs väl i läkten, inte pappen? Eller menar du om det är plåttak?
Inte insatt i hur paneler fästs, bara en tanke att risk för skada kan uppstå vid demontage.

• Gilla
Mällösa gård
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Hade kunden betalat anläggningen? Det verkar som att han vägrat och bestridit med hänvisning till att den aldrig fungerat? Men ändå ska företaget betala tillbaka pengar? Någonting stämmer inte...
Även om pengar aldrig lämnat kontot så innebär en "återbetalning" i så fall att kravet på betalning släpps.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Inte insatt i hur paneler fästs, bara en tanke att risk för skada kan uppstå vid demontage.
Precis min tanke också: Kanske inte så mycket "skruvhål", som att det skall upp folk på taket igen, ochdenna gång lär väl motivationen att göra ett "bra jobb" vara än lägre....sakerna skall ju "bara bort", och får man då skador så skall man dra detta mot ett företag som man redan haft svårt med kommunikationen med, haft svårt att rätta till saker osv...

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Otovo anlitar underentreprenörer till det mesta är min erfarenhet.

Är lite jobb med ta fram underlag till arn också. Det borde de ha ersättning för också.

Följ gärna upp detta ärende om någon månad

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skogsdaniel Skogsdaniel skrev:
Jag hade också problem med min solcellsanläggning. Något fel i kommunikationen mellan batteri och växelriktare, så batteriet gjorde ingen nytta. Det tog två år och tre elektriker för att få hela systemet att fungera enligt avtal. Till skillnad från artikeln levererade solpanelerna el nästan direkt efter installation. Fick avdrag på 3000 kr för förseningen. Orkade inte bråka om mer. Nu funkar det klockrent.
Vilket företag köpte du ifrån?

H
Melisende Melisende skrev:
Vilket företag köpte du ifrån?
Om du går in på TS länk så kan du läsa.

H HEM2121 skrev:
Om du går in på TS länk så kan du läsa.
Inte TS. Utan personen jag citerade.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.