Hej! Vi har köpt en bostadsrätt (tvårumslägenhet) och har nu gjort några mindre förändringar i badrummet. Har inte råd eller lust att göra en helrenovering men har satt in badkar och bytt ut en gammal duschvägg. Badrummet är i helt ok skick, renoverades för 10-15 år sen.
Nu till frågan: rörläggaren berättade idag att rören från den tidigare ägarens renovering är dragna helt åt helvete, uppenbart inte tillåtet. Det är omöjligt att se om det skulle bli någon vattenläcka och för att åtgärda problemet behöver man riva hela badrummet och börja om från början.
Vad gör vi nu? Vad har vi för skyldigheter i detta? Vem bör kontaktas? Vem betalar?
Om någon har erfarenhet av något liknande hade vi varit mycket tacksamma för hjälpen.
Nu till frågan: rörläggaren berättade idag att rören från den tidigare ägarens renovering är dragna helt åt helvete, uppenbart inte tillåtet. Det är omöjligt att se om det skulle bli någon vattenläcka och för att åtgärda problemet behöver man riva hela badrummet och börja om från början.
Vad gör vi nu? Vad har vi för skyldigheter i detta? Vem bör kontaktas? Vem betalar?
Om någon har erfarenhet av något liknande hade vi varit mycket tacksamma för hjälpen.
Dessa rör, som rörläggaren menar är helt åt helvete, gick de att se utan att demontera något? I så fall är det ert problem.
Bilder? Det vore inte första gången en hantverkare vill ha merjobb... Vad exakt menar rörläggaren är fel?
Bilder? Det vore inte första gången en hantverkare vill ha merjobb... Vad exakt menar rörläggaren är fel?
Jag kan uppdatera med bilder sen, men det handlar om flera konstigheter vilket tyder på att renoveringen inte gjorts av en vvsare (men enligt objektsbeskrivning skulle badrummet vara renoverat). Han skulle skriva under ett besiktningsprotokoll gratis som påvisar felen.tommib skrev:
Det kan absolut vara så att vi borde ha upptäckt de här felen, men det är också det jag undrar över. Det handlar ju inte om någon vattenläcka/tecken på mögel eller liknande som man kan upptäcka på en visning, utan om ett jobb som inte är gjort enligt branschregler.
P paulina_kök skrev:
Dessa två saker säger inte emot varandra. Det finns ingen lag på att en VVSare ska göra något. Däremot finns branschregler man bör följa. Notera bör.P paulina_kök skrev:
Ja, och om rören är synliga kan du upptäcka att det inte är gjort enligt branschregler. Du har en omfattande undersökningsplikt även när du köper en BR. Därmed frågan om vad som var synligt och inte. Att ni inte ska göra om badrummet helt antyder att det inte rivits något för att se rören.P paulina_kök skrev:
Ta det lite lugnt och lägg upp bilder. Det är inte alls säkert på att det finns något problem. Det kan vara ett problem men det måste inte vara det bara för att en VVSare säger att det är det.
Men din tid att klaga på felaktiga monteringar är förbi detta skulle du ha gjort innan köp när du tittade på badrummet..P paulina_kök skrev:Jag kan uppdatera med bilder sen, men det handlar om flera konstigheter vilket tyder på att renoveringen inte gjorts av en vvsare (men enligt objektsbeskrivning skulle badrummet vara renoverat). Han skulle skriva under ett besiktningsprotokoll gratis som påvisar felen.
Det kan absolut vara så att vi borde ha upptäckt de här felen, men det är också det jag undrar över. Det handlar ju inte om någon vattenläcka/tecken på mögel eller liknande som man kan upptäcka på en visning, utan om ett jobb som inte är gjort enligt branschregler.
Så det finns inget att hämta utan vill du göra om det efter dagens standard så får du göra det på egen bekostnad..
Så vi har inte heller någon "skyldighet" att se till att renoveringen fixas enligt branschstandard, med tanke på risken för osynliga vattenläckor osv? Vi vill ju faktiskt inte alls renovera, men fick bilden av att vi måste...tommib skrev:
Dessa två saker säger inte emot varandra. Det finns ingen lag på att en VVSare ska göra något. Däremot finns branschregler man bör följa. Notera bör.
Ja, och om rören är synliga kan du upptäcka att det inte är gjort enligt branschregler. Du har en omfattande undersökningsplikt även när du köper en BR. Därmed frågan om vad som var synligt och inte. Att ni inte ska göra om badrummet helt antyder att det inte rivits något för att se rören.
Ta det lite lugnt och lägg upp bilder. Det är inte alls säkert på att det finns något problem. Det kan vara ett problem men det måste inte vara det bara för att en VVSare säger att det är det.
Jo, det kan ni ha. Mot bostadsrättsföreningen.P paulina_kök skrev:
Men varför kommer detta upp alls? Om ni inte vill renovera, varför har ni en hantverkare hemma?
Bilder, och en beskrivning av vad hantverkaren menar är fel, känns väldigt relevant här.
Du har ju inte talat om exakt vad som är fel, men rent spontant så är sånt som är "dolt" med största sannolikhet föreningens ansvarsområde och därmed måste man följa deras regler och krav (vilket i praktiken innebär att man måste följa branschreglerna och inte får göra saker utan deras tillstånd). Saker som är i själva rummet är ert eget ansvar och är det ett våtrum med tätt tätskikt har jag svårt att se att dålig rördragning skulle orsaka så mycket mer än blött på golvet.P paulina_kök skrev:
J Jansson69 skrev:
Intet skrev:
Hm jag tyckte det var någorlunda tydligt. Vi har tagit bort en duschvägg och satt in ett badkar (i samband med en köksrenovering). VVSare fick därför fixa med ny blandare osv när de ändå var här och då påvisade han problemen. Jag är inte hemma och kan inte ladda upp bilder, men jag litar också på att en certifierad hantverkare har koll - det är väl en rimlig utgångspunkt?tommib skrev:
Ja vi har kontaktat föreningen nu och skickat hantverkarens protokoll. Tänker att det kan ge lite svar gällande vad vi ska göra härnäst och vad som ligger på oss just nu (och för att se om tidigare ägare har haft tillstånd för att göra renoveringen)useless skrev:
Du har ju inte talat om exakt vad som är fel, men rent spontant så är sånt som är "dolt" med största sannolikhet föreningens ansvarsområde och därmed måste man följa deras regler och krav (vilket i praktiken innebär att man måste följa branschreglerna och inte får göra saker utan deras tillstånd). Saker som är i själva rummet är ert eget ansvar och är det ett våtrum med tätt tätskikt har jag svårt att se att dålig rördragning skulle orsaka så mycket mer än blött på golvet.