Har gjort ett mycket enkelt tv-rum i källaren, har reglat och satt upp spånskivor och undrar nu hur får skarvarna snyggast? är det spackla och slipa som gäller, eller finns det något smart sätt att få skarvarna att försvinna? Hade tänkt måla, känns onödigt med tapetsering...

På några ställen verkar det som en spånskiva är en gnutta "spänd", så det är säkert 3-4 mm höjdskillnad mellan den och nästa spånskiva. Är det möjligt att fixa utan att ta ner den och sätta ny? Är inte så petig med utseendet, men går det enkelt att fixa kan det ju vara intressant :-)

du behöver remsa spånskiva också. Jag fick rådet att det inte behövdes men det var fel.....

Japp, det blir nog till att spackla o slipa, och i med målarremsa som mats_o säger. Dom 3-4 millimetrarna går väl att spackla bort med en tillräckligt bred spackel (Gör en väldigt vid båge typ), annars kanske det kan vara en ide att gå över skarvarna med en excenterslip innan du spacklar.

Har spacklat nu, körde med målarremsa. Fungerade över förväntan, och det känns som det kommer att bli helt jämnt och snyggt inför målning. Tänker dessutom köra med helmatt färg...

Helmatt blir nog bra...
Men ta det lugnt med chipsfingrarna framför tv´n...:p

Mvh

Risken är stor att skarvarna visar sig i vår när luftfuktigheten är lägre. Jag bodde i ett hus med olika typer av träfiberskivor i några av rummen, Tretex och spånskivor. Varken målning eller teapetsering fungerade, skarvarna visade sig ofelbart varje vår. Gipsskivor löste problemet.

P
Jag körde med remsor och spackel och när det såg bra ut limmade vi upp tunn, slät glasfiberväv som målades. Ser bra ut efter 1 år utan några synliga sprickor någonstans.

Pappersremsor ska visst vara starkare än glasfiber som gärna töjer sig lite.

Annars brukar spånskivor vara hopplösa när det gäller snygga skarvar. De spricker allt som oftast! I mitt hus är det tyvärr spån överallt, renoverade rubbet när vi flyttade hit, men första våren... då har först och främst skarvarna ovan/under fönster och dörr gett med sig, "skjutit rygg" och efter ett tag kom det några sjysta ryggar i vardagsrummet.
Kan tilläggas att jag lade 3st glasfiber i varje skarv, för att försöka hålla emot. Men icke - kraften i svällande/krympande trä är enorm.
Mitt råd är att alltid undvika spånskiva under ytskikt!
Som skruvfäste bakom en gips - okej. Men aldrig bara spån.

Det kan ibland hjälpa om man bakom skarven har spånskiva också, limskruvad, istället för en regel,
Tanken är att det ska minska rörelsen då det är samma mtrl bakom.
Det har fungerat för mig på en himla massa "kattvindar"...

Mäster skrev:
Det kan ibland hjälpa om man bakom skarven har spånskiva också, limskruvad, istället för en regel,
Tanken är att det ska minska rörelsen då det är samma mtrl bakom.
Det har fungerat för mig på en himla massa "kattvindar"...
Hmm, det kan säkert fungera.

Jag ogillar helt enkelt spånskivor bara :D
Fiberresning när man målar/tapetserar, spricker lätt i skarvar... nej, jag är nog en gipskille! :)

Har nu även kört på glasfiberväv, och hoppas på att det skall ge en lite tåligare och snyggare yta. Skall bli intressant att se hur allt blir när det är färdigmålat :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.