Vi håller på och byter spisfläkt och har idag en ”kryddhyllefläkt” och spiskåpa (som vi tagit bort).

Vi har köpt en ny spisfläkt med inbyggd motor som jag förstått att vi måste köra med kolfilter då den inte får koppas ihop med frånluftssystemet (och egen inkanal är inte aktuellt). Vi kommer då att behöva få till frånluft från köket på annat sätt.

Kryddhyllefläkten har ju tidigare varit styrd med spiskåpan. Den är även kopplad till badrummets frånluft så vi kan inte ta bort den.

Jag funderar på om jag kan koppla på en slang där frånluften från spiskåpan tidigare var kopplad och sen leda den för lämplig plats för ventil, se exempel i rött/blått. Vi kommer då också köpa en transformator så vi kan reglera fläkten utan spiskåpan som är bortplockad.

Det är en mindre villa och vi ska bygga ut huset om 2-3 år med bland annat nytt kök så vi vill göra ett så litet ingrepp som möjligt nu.

Tacksam för råd :)

• Öppen köksskåp med borttagen kåpa och installerad kryddhyllefläkt. Röd och blå linje visar planerad frånluftsdragning med slang. Verktyg och kryddor syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om inte spisen/hällen flyttas så är det nog inte ett lämpligt att ha frånluftskanalen precis bredvid utan fettfilter, kanalen kommer att bli fet invändig och därmed ökar risken för brand. När man har kolfilter och frånluftskanal brukar frånluftskanalens ventilationsdon sitta uppe vid taket. Alltså tror jag att röd dragning är bättre än blå i det avseendet. Däremot så innebär flera vinklar att effektiviteten sjunker.

• Gilla
Kribbeb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.