7 731 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Östberg Heru 180 startproblem
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Frågan är sedan bara vad som styr TR612...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Ser ut som det är styrt av tempvakter i kanalerna, nere till höger på schemat och sedan via temp vakter i aggregatet. (TV)
Skriv upp inställningarna på dem och kolla så de sluter och öppnar som de skall. Det är troligen något fjantigt fel som är lurigt att hitta.
Edit: skriv upp...
Skriv upp inställningarna på dem och kolla så de sluter och öppnar som de skall. Det är troligen något fjantigt fel som är lurigt att hitta.
Edit: skriv upp...
Redigerat:
Du har ju säkert gjort detta men jag har själv stått som ett fån en gång och inte förstått varför jag inte tänkte på den....
Under den där röda grejen på kåpan som du tagit bort sitter det väl en brytare? Antagligen en sån där som löser ut om det blir för varmt. Dom brukar kunna lösa ut eller bli knäppa vid strömbortfall.
Har du provat att trycka på den? Ibland får man leta åt en tunn tryckgrej för att komma åt.
Hoppas det är nått enkelt fel...
Under den där röda grejen på kåpan som du tagit bort sitter det väl en brytare? Antagligen en sån där som löser ut om det blir för varmt. Dom brukar kunna lösa ut eller bli knäppa vid strömbortfall.
Har du provat att trycka på den? Ibland får man leta åt en tunn tryckgrej för att komma åt.
Jag har tryckt på den röda. Men det är ingen ström där. Man får trycka på "on" på reläet för att få ström som i bilden.Cheesen skrev:
Du har ju säkert gjort detta men jag har själv stått som ett fån en gång och inte förstått varför jag inte tänkte på den....
Har kollat lite på kablarna, det ser ut att det ena från fläkten går upp i den vita lådan. Får kolla vidare imorgon, barnen ska till sängen nu
Tackar för alla ideer
Idag var det dags igen för felsökning.
Jag tog med fläkten för att värma upp temp sensorn.
Medan jag håll på knacka på reläer och följa kablarna, började fläkten dra igång.
Utan att ha den panelen strömsatt. Nu fattar jag att den panelen var för värmeelement för huset som finns inte idag.
Antagligen var frostskyddet som satte stopp för fläkten. Strömavbrottet på 4 timmar i -15 grader ute blev för mycket för den.
Får undersöka vidare för att förstå hur det hela fungerar.
Jag tog med fläkten för att värma upp temp sensorn.
Medan jag håll på knacka på reläer och följa kablarna, började fläkten dra igång.
Utan att ha den panelen strömsatt. Nu fattar jag att den panelen var för värmeelement för huset som finns inte idag.
Antagligen var frostskyddet som satte stopp för fläkten. Strömavbrottet på 4 timmar i -15 grader ute blev för mycket för den.
Får undersöka vidare för att förstå hur det hela fungerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den lådan du har med produal grejer i är styrningen till din el-eftervärmare.
El-eftervärmaren är den som du har överhettningsskyddet i och kontaktor till.
Kontaktorn till elvärmaren får bara vara dragen när ventilationen är drift (fläktarna snurrar).
En del nämnde TR612 i ditt elschema, det är kopplingsuret som växlar mellan två hastigheter på fläktarna.
Vad jag kan se så saknas kopplingsuret i din låda och där sitter ett gult relä i en blå sockel istället (brukar vara hål i locket till kopplingslådan där kopplinsuret sitter).
Kan vara relät som är dåligt eller det kanske finns någon ytterligare styrningen till detta t.ex. någon termostat eller knapp i huset.
Kontaktorn till elvärmaren får bara vara dragen när ventilationen är drift (fläktarna snurrar).
En del nämnde TR612 i ditt elschema, det är kopplingsuret som växlar mellan två hastigheter på fläktarna.
Vad jag kan se så saknas kopplingsuret i din låda och där sitter ett gult relä i en blå sockel istället (brukar vara hål i locket till kopplingslådan där kopplinsuret sitter).
Kan vara relät som är dåligt eller det kanske finns någon ytterligare styrningen till detta t.ex. någon termostat eller knapp i huset.
Det är ett hål i lådan där den gula reläet sitter, japp.FrittDrag_II skrev:
Den lådan du har med produal grejer i är styrningen till din el-eftervärmare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med tanke på att värmestyrningen ser väldigt hemma bygd ut skulle jag tro att det finns någon styrning för att växla hastighet på fläktarna.remsan skrev:
Ingången "COIL" är det som styr reläet, jag hade undersökt var den blå kabeln på anslutning "A1" tar vägen.
Sedan kan det vara så att reläet är sönder, i och med att reläet växlar spänningen till fläktmotorerna kan det bränna sönder.
Men reläet har två växlande kontakter, en till varje fläkt, att båda går sönder samtidigt låter lite udda.
Har hittad på nätet reläet https://se.farnell.com/finder/40-52-8-230-0000/relay-dpdt-230vac-8a-th/dp/2787143?st=40.52
Tyvärr så har jag lite kunskap om systemet. Flyttade in för 1 1/2 år sedan, har inte hunnit sätta mig i den.
Dokumentationen stämmer inte som sagt med det man har. Ska kolla var A1 går. Tack så mycket för all hjälp.
...
edit: det blev conrad istället för farnell saiten.
Tyvärr så har jag lite kunskap om systemet. Flyttade in för 1 1/2 år sedan, har inte hunnit sätta mig i den.
Dokumentationen stämmer inte som sagt med det man har. Ska kolla var A1 går. Tack så mycket för all hjälp.
...
edit: det blev conrad istället för farnell saiten.
Redigerat:
Fläkten stängdes igår minuten efter. Start reläet stannade inte på I (de villkor fylldes inte).
Idag gick jag dit igen, tog en spik och tryckte reläet mot I och la en spik bakom så den inte går mot O.
Efter en halv minut började den ena fläkten gå. Efter en halvminut föll spiken ner. Reläet klickade mot I nu, men alla villkor fyllda. Andra fläkten är igång också nu.
Idag gick jag dit igen, tog en spik och tryckte reläet mot I och la en spik bakom så den inte går mot O.
Efter en halv minut började den ena fläkten gå. Efter en halvminut föll spiken ner. Reläet klickade mot I nu, men alla villkor fyllda. Andra fläkten är igång också nu.
Jag skulle vara försiktig med en spik i den kontaktorn, risken är att du sätter överhettningsskyddet och tryckvakt ur spel.
Att kontaktor förblir draget när fläktarna kommit i drift beror troligtvis på att tryckvakten då känner tryck och godkänner att elvärmen får gå.
Kan vara så att tidigare ägaren gjort en konstig koppling med "moment 22" att tryckvakt för fläkt måste vara dragen för att fläkt skall gå (då kan fläkten inte starta själv).
Men konstigt att fläktarna startar en i taget, jag ser inga tidrelä eller liknande i lådan.
Eventuellt kontrollera så att inte kondensatorerna till fläktmotorerna är sönder.
Har fått hem ett nytt "gult relä" ännu?
Att kontaktor förblir draget när fläktarna kommit i drift beror troligtvis på att tryckvakten då känner tryck och godkänner att elvärmen får gå.
Kan vara så att tidigare ägaren gjort en konstig koppling med "moment 22" att tryckvakt för fläkt måste vara dragen för att fläkt skall gå (då kan fläkten inte starta själv).
Men konstigt att fläktarna startar en i taget, jag ser inga tidrelä eller liknande i lådan.
Eventuellt kontrollera så att inte kondensatorerna till fläktmotorerna är sönder.
Har inte fått hem nåt ännu. Fläktarna går fortfarande.FrittDrag_II skrev:
Jag skulle vara försiktig med en spik i den kontaktorn, risken är att du sätter överhettningsskyddet och tryckvakt ur spel.
Har försökt titta lite på ditt elschema, om jag ser rätt så är det så att "Termostat, Extern i tilluftskanal" bryter spänningen till fläktarna om det är för kallt i tilluften.
För att fläktarna skall gå måste det vara 230v på på plint 3.
Blir lite "moment 22" när det är kallt och man skall starta aggregatet, eller så är det fel på termostaten.
För att fläktarna skall gå måste det vara 230v på på plint 3.
Blir lite "moment 22" när det är kallt och man skall starta aggregatet, eller så är det fel på termostaten.