Hej!

Jag behöver rätt snabb information om vad man har rätt att kräva när det gäller specificering av fakturor från totalentreprenör. Vi har fått en faktura för tillkommande arbeten som anger en klumpsumma och sedan en luddig specificering "rivning av hus och markarbeten". Vi har fört på tal att vi vill ha det hela specat på ett tydligare sätt och han verkar rätt ovillig. Vad har vi rätt att kräva? I en del andra trådar jag jag sett at folk har fått kopior på transportnotor. Jag såg också på en tråd hur en faktura kunde se ut med antal ton, antal timmar specade etc. Vad gäller?

Hjälp?

Det beror väl lite på hur ni har avtalat om extra arbetet. Om ni ex. avtalat om fast pris för en rivning, så tror jag inte man kan begära att få se vad det verkligen kostade i tid osv. men om tillkommande arbeten skall debiteras löpande så måste de givetvis "bevisa" med tidkort, ev. materialkvitton.

Har ni inte avtalat alls så är det ni som har tolkningsföreträde på hur mycket det skall kosta.

• Gilla
lbs51
  • Laddar…
Arbetena sker på löpande räkning. Han anlitar en underentreprenör som han får faktura från. Vi försökte fråga om vi kunde få kopia på hans räkning, men då sa han att det lämnar han aldrig ifrån sig. Kanske är det rätt, men han borde ändå kunna specificera mängder, tider och hans pris per enhet eftersom han väl lägger på för sitt eget arbete också.

De jag anlitat på löpande räkning har lagt med tidrapporter som bilaga till fakturan.

Hej Hempularen!

Var det en entreprenör som hade underentreprenörer?

Njaa.. På sätt o vis. De var en enmansfirma som tog in en medhjälpare med eget företag, men de skrev samma tidrapport, och fakturan kom från den första.

Det är min erfarenhet privat, sedan var jag ordf. i en brf för en massa år sedan, men där var allt så stort (stambyte) så jag såg aldrig fakturorna i detalj, vi hade konsulter som förhandlade ner tilläggsarbetena från 25 till 10 milj (totalt 85 milj).

Om ni har ett fast avtalat pris och sedan får en faktura på tillkommande extra arbete utöver det så borde ni väl rimligen kunna kräva att entreprenören kan redogöra för dessa kostnader mer än en allmän formulering. Har för mig att man som konsument kan kräva att få en specad faktura. Om det inte är några konstigheter så borde det väl vara enklast för entreprenören att klart och tydligt redovisa kostnaden för att slippa diskussion om ni nu vill ha det.

Enligt gällande lag så skall konsumenter få en specificerad faktura. Annars bestid den.

Specificerad räkning

40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.

Lycka till

/per

• Gilla
lbs51
  • Laddar…
Tack alla! Detta är precis vad vi behöver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.