53 073 läst ·
130 svar
53k läst
130 svar
Oskyldigt anklagad att ha anmält svartbygge av grannen
Sida 1 av 9
Jag har blivit oskyldigt anklagad för att ha anmält ett svartbygge av en av våra grannar. Det är inte jättemånga som bor i vårt område och personen har dratt sina egna slutsatser och kommit fram till att det är jag som anmält dom. Detta gör personen på helt lösa grunder och utan att ens prata med mig.
Nu visar det sig att hen har gått runt hos grannarna och sagt till dom att hen är säker på att jag anmält dom. Känns helt overkligt att bli stucken i ryggen på detta sättet.
Problemet är att man kan lämna in en anmälan annonymt. Jag var inne och kollade på kommunens hemsida och det tog bara några klick för att fylla i uppgifterna, och tipsaren i detta fallet gjorde det anonymt.
Jag är inte intresserad av några större konflikter med mina grannar. Har pratat med personen i fråga men utan att hen förstår att det inte är ok att anklaga mig för att ha anmält deras bygge.
Jag kan bara beklaga att dom inte visste hur man skulle gå tillväga med sitt bygge, och sen så riskerar man alltid att bli anmäld av någon om man inte har bygglov.
Har någon några tips på hur man kan hantera en surmulen granne?
Nu visar det sig att hen har gått runt hos grannarna och sagt till dom att hen är säker på att jag anmält dom. Känns helt overkligt att bli stucken i ryggen på detta sättet.
Problemet är att man kan lämna in en anmälan annonymt. Jag var inne och kollade på kommunens hemsida och det tog bara några klick för att fylla i uppgifterna, och tipsaren i detta fallet gjorde det anonymt.
Jag är inte intresserad av några större konflikter med mina grannar. Har pratat med personen i fråga men utan att hen förstår att det inte är ok att anklaga mig för att ha anmält deras bygge.
Jag kan bara beklaga att dom inte visste hur man skulle gå tillväga med sitt bygge, och sen så riskerar man alltid att bli anmäld av någon om man inte har bygglov.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Lägg locket på så är det snart bortglömt..............ska man riva och rota i allting så hålls ju elden vid liv hela tiden.
Är det ett svartbygge då?
S Snabbastivarlden skrev:Jag har blivit oskyldigt anklagad för att ha anmält ett svartbygge av en av våra grannar. Det är inte jättemånga som bor i vårt område och personen har dratt sina egna slutsatser och kommit fram till att det är jag som anmält dom. Detta gör personen på helt lösa grunder och utan att ens prata med mig.
I och med att ni inte är så många i ert område så hade jag bjudit in alla till ett möte för att rensa luften. Då kan man även försöka att komma fram till hur man kan agera om en likande situation skulle uppstå igen.
Spontant känns det som att ni behöver lite mer sammanhållning i grannskapet.
Spontant känns det som att ni behöver lite mer sammanhållning i grannskapet.
I princip kan du glömma att investera tid med denna granne. Den personligheten du beskriver är det viktigt att du sätter distans mot. Investera det i de andra grannar istället. Gå inte i defensiv av att hota vad hand får inte göra med andra. Hota istället med vad han inte får göra mot dig. Ofredande är väl starkaste verktyget. Tips, ha en camera runt halsen vid möte eller riskerad möte. Detta brukar vara rätt så distansierande, störningar mot din egen tomt kan du dessvärre inte komma åt.
Det spelar väl ingen roll vem som anmält. Jag har själv en granne som har en livsstil att inte bry sig om lagar och regler och utnyttja omgivningen. Var tvungen att anmäla honom för ett ganska anmärkningsvärt svartbygge. Det är klart att sådana människor tror sig kunna utnyttja att människor i omgivningen inte vill ha konflkter.
För den som anmält är det är bara att stå rakryggad och tala om sanningen, hänvisa till kommunen och deras dokumentation. Du behöver inte göra mer, det sköter kommunen som myndighet.
För den som anmält är det är bara att stå rakryggad och tala om sanningen, hänvisa till kommunen och deras dokumentation. Du behöver inte göra mer, det sköter kommunen som myndighet.
Som vanligt så saknar vi grundläggande relevant information här.S Snabbastivarlden skrev:Jag har blivit oskyldigt anklagad för att ha anmält ett svartbygge av en av våra grannar. Det är inte jättemånga som bor i vårt område och personen har dratt sina egna slutsatser och kommit fram till att det är jag som anmält dom. Detta gör personen på helt lösa grunder och utan att ens prata med mig.
Hur många (få?) grannar handlar det om?
VAD är det för bygge som är anmält? (Lite mer detaljer om vad det är, och kanske även en kvalificerad gissning om varför det är anmält?).
VARFÖR drar denna granne slutsatsen att det är mest troligt att det är du som anmält det? (Är det pga bygget påverkar dig eller är det pga han tror du är sån person som skulle göra sånt, eller är det något annat?)
Det låter på ditt inlägg som att det är ett större problem för dig att du är anklagad för detta än själva bygget i sig. Kan du förklara varför? (Det lär finnas omständigheter som är orsaken till detta. Är det grannsämjan och stämningen eller är det dina personliga värderingar som styr här?)
Svara på detta så blir det ungefär ett par miljoner gånger lättare att nysta i det hela.
Det bästa är nog att ta upp det med grannen, öga mot öga, i så god ton som möjligt. Räcker inte det, så låt saken bero, iaf med grannen i fråga. Det lär inte få några positiva följder med att låta en sådan här konflikt eskalera.