Ossian K Olsson
Hej

En bil har kört in i ett hus och fastnat i taket. En räddningsarbetare på en stege undersöker bilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har dykt upp en situation så jag behöver köpa ny bil.

Jag har alla funktioner, modeller, märken osv klart! Jag vet vilken bil jag vill ha. Jag har kört en hel del bilar så det är jag bekväm med. Bilen i fråga kostar ca 200-300 tkr och är rätt eftertraktad och de som finns kvar länge på Blocket är gamla hyrbilar så de går bort för mig.

Men frågan är hur man ska se på prutande hos bilhandlare nu för tiden.

Vad är era råd?

(Bild för uppmärksamhet och eventuellt komisk effekt)

• Haha
nb. och 1 till
  • Laddar…
Skaffa bredare garage så du inte behöver köra in på 2 hjul. 🤣

• Haha
Festlund
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Men frågan är hur man ska se på prutande hos bilhandlare nu för tiden.
Som alltid. Att pruta är nog inget som ändrats allt för mycket de senaste 100 åren.
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Vad är era råd?
Ta reda på vad bilen du skall köpa verkligen är värd. Det är bra att veta att man ligger skapligt rätt i pris.

Hyrbilar lär vara ordentligt servade och korrekt reparerade.

Om man skall pruta till sig något kan det vara smart att gå för något som man har stor nytta av och som kostar säljaren lite eller inget alls. Dvs inte pengar utan tillbehör o likn. Nya däck, Ny service. t.ex.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Attitudeswe
Köp bilen från fel handlare. Volvo hos Toyota osv.

Våga buda hem bilen från KVD.

Köp en med utslitna däck. Du kan pruta 20000kr och köpa nya premiumdäck på nätet för 12000kr.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag tycker det är svårt att pruta på bilar. Man lägger ett bud varvid handlaren säger nej och ger inget motbud. Man får ingen bil.

• Gilla
gbgustaf och 3 till
  • Laddar…
Såg en Kadett 64:a ute för 99 kkr hos handlare. Där kan det finnas prutmån. Även om pärlan är en prydnad i hallen.

H HenrikHuslöse skrev:
Jag tycker det är svårt att pruta på bilar. Man lägger ett bud varvid handlaren säger nej och ger inget motbud. Man får ingen bil.
Hållar med. Handlarna verkar ha ett begränsat utrymme att ge rabatt. Jag tittade på en begagnad bil som stod 12 månader hos bilhandlaren men han var inte intresserad i att prata priset.
Handlarna verkar att föredra att ha bilen kvar ståenden än att göra snabba affärer. Kanske dom är rädda för prisras sinsemellan.
Prutargument kan vara: du behöver inte lägga i vinterdäck, de fixar jag själv. Du behöver inte göra en rekon.
Min fru är en fena på att upptäcka småfel som stenskott, småbulor, lackskador mm. Allt detta kan anföras för prutning.
Sedan finns det bilhandlare av olika kvaliteer. Sämst är de inställsamma sliskiga typer som försöker sälja ISO-fästen som värdefullt extra.
Vissa är mer diskreta i bakgrunden och kunniga och en sådan köpte vi en 250 kkr bil av utan ens provkörning.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Den typen av objekt du beskriver i TS, dvs att få exemplar ligger ute till försäljning och de som kommer ut försvinner fort, där blir det svårt att pruta. Handlaren vet vad han har.

Pruta gör du på exemplar med "fel" utrustning eller "fel" färg, något som gör att det unika objektet inte är så hett på marknaden.

Det kan vara idé att ändra sin kravspec för att de lite udda objekten skall klassa in, om man vill göra en ekonomiskt fördelaktig affär.
Det förutsätter då att du tänker behålla bilen så länge så att den inte längre betingar något direkt pengavärde alls.

Själv är jag lyckligt lottad då färre o färre kan tänka sig att köra manuell låda, de är iskalla på marknaden och handlarna är villiga att gå med på nästan vad som helst för att få ut skiten ur hallen.
Jag har manuell, bensin och inte nyare än -05 som grundplåt för min kravspec......

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Har en polare som jobbar på Bilia och enligt han är marginalen hos handlarna riktigt dåliga nu för tiden så prutmånen är väl inte jättestor nu för tiden. Bäst prutmån är det på de bilar som lagerförts längst och som dom vill bli av med.

Och billigast är det att köpa från privat.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Ha is i magen om du vill göra en bra affär.
Tror de att de får sålt bilen till annonserat pris inom skälig tid så lär de inte sänka priset.
Sen kan det vara en bra idé att få med tillbehör, nya däck eller kanske en kommande service.
Då får säljaren sålt för sitt pris men du slipper andra utgifter och spara pengar där istället.

Glöm för all del inte att man kan göra en dålig affär och vara nöjd ändå. Vi köpte det dyraste exemplaret av en viss modell som gick att hitta på mobile.de. Handlaren stod kvar vid sitt pris. Vansinnigt beslut rent ekonomiskt men jag blir fortfarande efter tre år glad varje gång jag sätter mig i bilen.

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Man måste veta vad bilen faktiskt är värd. Alltså vad handlaren kommer att kunna sälja den för.

Bjuder man under det har handlaren inget att säga som inte är sagt. Det finns kunder som köper utan att pruta. Bättre att vänta på dem och sälja bilen och lite extrautrustning eller försäkring till en sådan kund.

C
Bönhas Bönhas skrev:
Det finns kunder som köper utan att pruta. Bättre att vänta på dem och sälja bilen och lite extrautrustning eller försäkring till en sådan kund.
Men allra bäst är så klart att sälja två bilar, en till dig med okej förtjänst och ytterligare en till nästa kund som inte prutar. Så länge tillgången kan möta efterfrågan låter man inte bilarna stå och damma i onödan. Omsättningen är också värd mycket för handlaren.

Pratar vi nytt eller bättre beg. här?

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Jag kollar lite på en bil som jag vet att en privat säljare la ut för 295 och nu ska en handlare som köpte den ha 395 och då är det sänkt dit redan från 439. Man skulle kunna säga till handlaren vad man vet och hoppas på att dom hellre tar 50 i vinst men man vet aldrig. Det finns tyvärr inget alternativ att köpa en annan då den är enda till salu vilket handlaren såklart vet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.