Hej

Tänkte bygga hyllor i förrådet. 1m bred 0,5m djup. Hur mycket kan man belasta ett sånt hyllplan om man bygger det av OSB utan förstärkande reglar annat än på kortsidorna?

bör man hellre använda någon annan skiva?

Tack!!
Martin

M MartinS1980 skrev:
Hej

Tänkte bygga hyllor i förrådet. 1m bred 0,5m djup. Hur mycket kan man belasta ett sånt hyllplan om man bygger det av OSB utan förstärkande reglar annat än på kortsidorna?

bör man hellre använda någon annan skiva?

Tack!!
Martin
Osb är kasst till det mesta. Så även hyllplan. En meter är dessutom ganska långt.

• Gilla
remrag
  • Laddar…
1 meter är lite väl mycket. Det finns färdiga vita hyllplan men de behöver tre stöd per meter.

nikasp
S Simsonsson skrev:
Osb är kasst till det mesta. Så även hyllplan. En meter är dessutom ganska långt.
Vad hade du använt istället då?

nikasp nikasp skrev:
Utan förstärkning lär de ge sig rätt snabbt. Jag gjorde ca 120 cm breda med en ram av reglar under, dvs. även på längden. Tycker att de funkar prima där uppe på vinden, plastlådor glider bra på dem.

[länk]
tack, hur djupa är dina?

• Gilla
Magnus Högfjäll
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
1 meter är lite väl mycket. Det finns färdiga vita hyllplan men de behöver tre stöd per meter.
tack

nikasp
M MartinS1980 skrev:
tack, hur djupa är dina?
Mellan 60-90 cm men som skrivet och enligt länk en kraftig ram av reglar så jag kan sätta mig på dem. Billigt och bra för ändamålet, är alltså uppe på vinden där jag ville få upp lådor och annat från golvet.

nikasp nikasp skrev:
Mellan 60-90 cm men som skrivet och enligt länk en kraftig ram av reglar så jag kan sätta mig på dem. Billigt och bra för ändamålet, är alltså uppe på vinden där jag ville få upp lådor och annat från golvet.
(y)

wildeside
Råspont funkar bra som hyllplan

• Gilla
MartinS1980
  • Laddar…
Köp mdf istället, men utan ram är det fortfarande väl långt med en meter.

• Gilla
MartinS1980
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Köp mdf istället, men utan ram är det fortfarande väl långt med en meter.
Mdf har väl inge vidare hållfasthet som hyllplan?

raveper raveper skrev:
Mdf har väl inge vidare hållfasthet som hyllplan?
Beror väl på vad man jämför med. Jag har mdf i mitt förråd. Men du har rätt

Redigerat:
Jag byggde en enklare hylla med plywood och 45mms reglar. Den håller bra för tunga pärmar etc. Denna är 100cm lång och 40cm djup.

Byggde en annan hylla för förvaring, den klarar mycket vikt. Den är också byggd med plywood och 45mms reglar.

Har någon hylla i garaget av osb,, de håller men inte alls på samma sätt. De sviktar mycket och har blivit bågnade på bara några månader.

• En hemmabyggd vägghylla av plywood och reglar med tunga pärmar på, monterad ovanför en arbetsstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hjemmelaget hylle av plywood med 45mm-reglar, belastet med tunge bokser og diverse gjenstander, i et lagerrom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill man verkligen bara bygga av osb tänker jag mig att en torsion box borde bli rätt stabil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.