Tack för alla svar!!!
Vi valde till slut 17 mm råspont, kändes mest gediget och "naturligt".
 
För mig vart det en salig blandning... Råspont i tillbyggda delar (regelstomme) och OSB påslaget över de trätex-klädda plankväggarna innan gipset kom på.

I badrum skippar jag allt trä och kör dubbelgips.

Huh, hur skall jag klara av att komma ihåg hur mina väggar är konstruerade om några år ???

JoGi
 
Greger_Wik skrev:
Varför ska man lägga två skivor på varann? (Gips+OSB)
Om man vill kunna skruva fast saker kan man sätta vanlig spånskiva? Eller finns det nackdelar med det?
Jag såg på Martin Timell när han gjorde iordning en vind.
Han satte både råspont och plyfa under gipset. Brukar man göra så? Det känns som att ha både hängslen och livrem.
Kan man inte sätta gipset direkt mot plasten(diffusionsspärren) och skruva i reglarna?
Hoppas någon kan förklara.
//Greger
Råsponten satt som glesning på rätt avstånd för skruvning av plyfa och gips. Om man inte skruvar tillräckligt tätt kommer det annars med tiden "hänga" sig. En gipsskiva väger trots allt lite grann (12-14 kg)

Sätter du plasten och sedan skruvar gipsen direkt perforerar du den så pass att den knappast gör någon nytta.

Visst kan du använda spånskiva men den är betydligt med tungjobbad och svårare att få finish på. Spån hör hemma i kallutrymmen typ förråd enligt min åsikt.

Två skivor blir stabilare och tyngre - och därmed en tystare - konstruktion.

Dessutom har du brandskyddsaspekten också. En spånskiva brinner upp direkt medan gips och osb håller väl runt EI45 eller så.
 
JoGi skrev:
Huh, hur skall jag klara av att komma ihåg hur mina väggar är konstruerade om några år ???

JoGi
Hee... där jag jobbar nu har vi 11 väggtyper. *puh*
 
Jag har lite frågor ang. OSB:

hur montera? omlott?
jag skall ha 2.5 i takhöjd. Skivorna är 2440 mm. Hur kan man göra då?
enligt monteringsanvisning skall följande beaktas:
1. "monteras med långkanter i rät vinkel mot stöd
2. "skivkanter monteras med understöd, minst 20 mm
in på reglar"
vad menas med 1 resp. 2?

Andra monteringsfunderingar?

Mats
 
Det betyder att du reglar upp din vägg med c 600 om du har 1200-skivan eller c 450 om du har 900-skivan.

Sedan skruvar du skivan stående i dessa reglar. I o m att regeln är 45 mm bred så får du inte mindre än 20 mm påligg (understöd).

Att den är för kort gör ingenting. Kapa av 60 mm från nästa skiva och skruva fast den ovanför så att det blir tätt. Sedan använder du det som blev kvar av din andra skiva och skjuter den mot den förra så att de ligger ihop (rät vinkel i stöd alltså). Då får du lite större glipa mot taket vilken du fyller med en bit från nästa skiva osv. (Löpande skarv).

På det viset får du ut maximalt av dina köpta skivor.

Skivorna skruvas alt. spikas i alla tre reglar som den ligger mot.
 
Så sant så sant.

Titta på ett bygge hur mycket "förstalagret" egentligen täcker och hur många skruv som sitter i skivorna...

Skall man spika taklist kan det förstås vara bra med täckning uppåt... och golvsockeln sitter ju bra där nere...
 
Självklart ;D

Men sedan finns det ju storbyggen... såna som Skanska, PEAB, JM och andra jättar har... DÄR är det annat kan jag lova.
 
Vi har 250 cm takhöjd på bottenvåningen och har kört OSB+gips.
Löpande skarv var aldrig ett alternativ när det bara skiljer 3 cm. Taklisten och sockellisten går bra att fästa på det som finns bakom gipset.
På övervåningen däremot har vi väggar som är uppåt 290 cm. Då skarvade vi OSB:n med kortling bakom, det kändes stadigast. Det är möjligt att det hade funkat i och med att gipset plattar till och styvar upp, men det första alternativet kändes bäst iallafall.
 
Har du bara ett lager gips skulle jag lägga exis en bräda bakom att skruva den horisontella skarven i.
 
Välj riktig plywood, drar du lite för mycket i osb skivan så snurrar skruven, då blir alternativet borra och molly, men i ditt fall skulle jag utan tvekan välja råspont...helt otroligt att bygg firman har med detta i sin offert...
RÅSPONT blir det hoppas jag...
 
Välj riktig plywood, drar du lite för mycket i osb skivan så snurrar skruven, då blir alternativet borra och molly, men i ditt fall skulle jag utan tvekan välja råspont...helt otroligt att bygg firman har med detta i sin offert...
RÅSPONT blir det hoppas jag...
Det gör den i plywood med...
 
Vill få lite liv i denna tråd igen ;D
Vet nån hur det är med spånskiva istället, 12mm, sedan 13mm gips på det. (dock ej i badrum, där blir det dubbelgips). Spånskivan är ju så mycket billigare (ca 60:-/st) än OSB (ca 160:-/st), plywood (ca 160:-/st)och råspont (ca 4:-/lpm), Byggmax priser.
Eller är det "du-får-vad-du-betalar-för"?.
 
Spånskivan är som Öh... byggaren sa sämre att fästa upp saker i.

Dessutom anser jag att den är betydlilgt mer tungjobbad. Tyngre och vassare skivor som dammar betydligt mer vid behandlingen.

Vet inte hur miljöaspekterna är men det känns som mer lim i spånskivor än plyfa och/eller OSB.

Spån använder jag bara till golv. Om jag måste.
 
Exakt, Tommy.
Jag ogillar också spånskivor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.