19 495 läst ·
32 svar
19k läst
32 svar
OSB eller råspont??
Sida 1 av 3
Är det någon som vet vad som är bäst att sätta i innerväggarna bakom gipsen, OSB eller råspont???
Motivera gärna ert svar så att jag får lite mer "kött på benen"!
Motivera gärna ert svar så att jag får lite mer "kött på benen"!
Råspont, du får några mm extra att skruva i. Normalt kör man med 12 mm OSB / plyfa men råsponten brukar vanligen ligga på 17 mm
Nackdel, det tar längre tid att sätta upp
Fördel, du kan med gott samvete köpa en spikpistol
Själv kör jag med råspont och det går faktiskt ganska snabbt att få upp det. Lätthanterat är det också
Nackdel, det tar längre tid att sätta upp
Fördel, du kan med gott samvete köpa en spikpistol
Själv kör jag med råspont och det går faktiskt ganska snabbt att få upp det. Lätthanterat är det också
Pris eller transport spelar ingen roll, då det är husbolaget som svarar för det. Har råspont i kontraktet, men byggarna vill ändra till OSB, förmodar att det beror på att det är jobbigare att sätta upp råsponten.
Så bortsett från pris och transport, vilket är bäst att välja????
Så bortsett från pris och transport, vilket är bäst att välja????
Råspont är bättre om du får det monterat och klart till samma pris. Skillnaden är marginell men visst blir det lite gedignare med råspont. (Jag sätter själv OSB i mitt projekt för att spara lite tid (=pengar)). Snickaren som hjälper mig att bygga till satte själv råspont i sin kåk... ("om snickaren själv får välja").
JoGi
JoGi
Tänk på att OSB + gips nästan ger samma brandklassning som 2x gips.
Lim är det man använder för att få skivan att hålla ihop.
Ligninet som är träts egna bindemedel vid högt tryck fungerar inte eftersom det löses upp vid fuktbelastning.
Är det inte nåt värde i att OSB´n är formstabil och har en positiv inverkan mot drag?
Lim är det man använder för att få skivan att hålla ihop.
Ligninet som är träts egna bindemedel vid högt tryck fungerar inte eftersom det löses upp vid fuktbelastning.
Är det inte nåt värde i att OSB´n är formstabil och har en positiv inverkan mot drag?
Har någon nån erfarenhet av användande av att ha 9mm board innanför gipset?
Har det på nedervåningen på en Eksjöhus Kvadraten, dock bara på ytterväggarna.
Så jag funderar på att ha det på övervåningen i snedtaket och på gavlarna.
Vad tror ni?
JRG
Har det på nedervåningen på en Eksjöhus Kvadraten, dock bara på ytterväggarna.
Så jag funderar på att ha det på övervåningen i snedtaket och på gavlarna.
Vad tror ni?
JRG
Inte snål, men lite dum kanske.kristofer.eklund skrev:
OSB är för övrigt bra att både skruva och spika i.