Är det någon som vet vad som är bäst att sätta i innerväggarna bakom gipsen, OSB eller råspont???

Motivera gärna ert svar så att jag får lite mer "kött på benen"!

Råspont, du får några mm extra att skruva i. Normalt kör man med 12 mm OSB / plyfa men råsponten brukar vanligen ligga på 17 mm

Nackdel, det tar längre tid att sätta upp

Fördel, du kan med gott samvete köpa en spikpistol

Själv kör jag med råspont och det går faktiskt ganska snabbt att få upp det. Lätthanterat är det också

12 mm OSB då det är lätt att frakta + billigt på byggmax...

har plyfa i tex kök och badrum där jag vill att det ska vara mer grepp om man skruvar upp nåt tungt...

Pris eller transport spelar ingen roll, då det är husbolaget som svarar för det. Har råspont i kontraktet, men byggarna vill ändra till OSB, förmodar att det beror på att det är jobbigare att sätta upp råsponten.

Så bortsett från pris och transport, vilket är bäst att välja????

råspont om det inte kostar dig mer ;)

Råspont är bättre om du får det monterat och klart till samma pris. Skillnaden är marginell men visst blir det lite gedignare med råspont. (Jag sätter själv OSB i mitt projekt för att spara lite tid (=pengar)). Snickaren som hjälper mig att bygga till satte själv råspont i sin kåk... ("om snickaren själv får välja").

JoGi

Jag satte OSB. Jag tycker det är finfina grejer - styvt och stadigt. Tyvärr är det rätt dyrt jämfört med råspont, men mycket smidigare att sätta upp.

Trots allt så är råspont gedignare än OSB.
Dessutom har du ett rent material, utan lim och andra kemikalier som andas in av de inneboende.

Det är riktigt - annars skulle jag aldrig använt det.
Vad jag förstår är det bara minimalt med harts som bindemedel, sen trycker man ihop skiten med ett enormt tryck.

Tänk på att OSB + gips nästan ger samma brandklassning som 2x gips.
Lim är det man använder för att få skivan att hålla ihop.
Ligninet som är träts egna bindemedel vid högt tryck fungerar inte eftersom det löses upp vid fuktbelastning.
Är det inte nåt värde i att OSB´n är formstabil och har en positiv inverkan mot drag?

Har någon nån erfarenhet av användande av att ha 9mm board innanför gipset?
Har det på nedervåningen på en Eksjöhus Kvadraten, dock bara på ytterväggarna.
Så jag funderar på att ha det på övervåningen i snedtaket och på gavlarna.
Vad tror ni?

JRG

kristofer.eklund skrev:
Jag önskar fälla in skivorna mellan reglarna för att optimera boytan - är detta att vara dumsnål???
Inte snål, men lite dum kanske. :) Jag tror inte att din rumsyta blir speciellt lidande av att rummet blir 22mm kortare/bredare. Däremot får du ganska bökigt med att innerregla för skivorna.
OSB är för övrigt bra att både skruva och spika i.

kristofer.eklund skrev:
Jag insåg nog att jag var lite ute och cyklade. Jag gör det enkelt för mig och dunkar på allt utanpå!
Bra tänkt, cykelsäsongen är över! ;D

Kroonospans OSB innehåller ca 6% mups eller är det mupf lim.

Spara på skogen och använd OSB som tillverkas av restprodukter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.