33 222 läst ·
125 svar
33k läst
125 svar
OSB eller plywood bakom gipset?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Inte i min verklighet men då jobbar jag ju inte med badrum heller. Jag säger inte att det inte händer men att det skulle vara norm tror jag bara inte på. Handlar ju bara om att byta ut en kostnad mot en lite högre med samma % vinst.B b8q skrev:
Jag är hantverkare. Men eftersom jag aldrig skulle skicka en offert med osb så får du aldrig reda på hur mycket dyrare det blir.B b8q skrev:
Skämtåsido! Förutom dyrare material så tar det lite längre tid att montera 15 plyfa mot osb. Så även arbetskostnaden stiger något tyvärr.
Om du lägger skivan ner så har du ingenstans att skruva skivan i långändan mellan reglarna. Där måste du kortla. Alltså mellan alla reglar.B b8q skrev:
Det här är bästa svaret..useless skrev:
Branschreglerna säger egentligen inte att man måste ha 15 mm plywood - Det som står i reglerna är att väggen ska vara tillräckligt styv och att det ska gå att fästa upp saker. Det kan man uppnå med enkelgips också om man reglar tätare och sätter kortlingar på strategiska ställen.
Men det mesta blir såklart enklare om man följer anvisningarna för den standardiserade våtrumsväggen, men det är inte alltid man har möjlighet att göra det vid en renovering.
Inte det som Krille-72 felaktigt antydde är ett skall krav.
Badrumsväggen enligt säkert vatten ÄR INTE ETT KRAV.
Men det är ett enkelt sätt att uppfylla ställda krav på...
Krille-72 skrev:
Jag har inte antytt att det är ett SKALL krav. Skriver ingenting om ”krav” eller branschregler i texten. Däremot stämmer jag i bäcken och skrivet. ”Du ska använda...”Jarlingar skrev:
Anledningen till att jag stämmer i bäcken är att några inlägg innan mitt pratar om enkelgips och osb vilket är rent idiotiskt. Visserligen går det att bygga en godkänd vägg med enkelgips men då gäller det att veta vad man gör och man får nästan sätta upp en skylt i badrummet efteråt att det är ”borrförbud”. Borrförbud överallt förutom på de platser där det sitter kortlingar och reglar som bara en väldigt detaljerad ritning kan visa.
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 672 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 672 inlägg
Oavsett va alla gör eller inte å tycker hit å dit me sitt egna samvete som ja tyvärr saknar så kommer ja köra 30cc å 15mm plyfa..
min röst hamnar på krille-72
skål på er alla min fredag har redan börjat
glöm heller inte bort att plyfan ska upp 10mm från golvet innan gipset
min röst hamnar på krille-72
skål på er alla min fredag har redan börjat
glöm heller inte bort att plyfan ska upp 10mm från golvet innan gipset
Ska man vara riktigt tjurig ska plywooden även vara p30 klassad för att klara våtrumsvägg om jag inte minns fel. Bauhaus 15 plyfa är inte det medans byggmax är det tex. så det finns nog ett par badrum där ute som "inte" är rätt uppbyggda.