33 219 läst ·
125 svar
33k läst
125 svar
OSB eller plywood bakom gipset?
Hur skall man se på gamla badrum? När måste man bygga om? Har hjälpt min son till en bostadsrätt. Duschrummet är helkaklat och gammalt, ligger ett ljusblått kakel på golvet, kan det vara 80-tal? Nu har jag verkligen inte lust att lägga pengar på en renovering (en första förfrågan pekar på 125’) men måste jag? När bygger man om ett duschrum? Vad säger försäkringsbolaget om man får en vattenskada? I en bostadsrätt har man ju ansvar för grannen under.J Jörgen Ö skrev:Nja, skulle vara kul att se en faktaruta på att det faktiskt är enkelgipsen som orsakat en fuktskada!?
Har rivit mängder av badrum med enkelgips, och inte är det just pga av att det suttit enkelgips som orsakar skadan!
Mitt eget badrum var 35år gammalt, enkelgips, inte ens en tendens till fuktskada...
Ett enkelt sätt att förlänga ett badrums livslängd avsevärt är att duscha i en kabin eller badkar.D Dr Jumping Jack skrev:Hur skall man se på gamla badrum? När måste man bygga om? Har hjälpt min son till en bostadsrätt. Duschrummet är helkaklat och gammalt, ligger ett ljusblått kakel på golvet, kan det vara 80-tal? Nu har jag verkligen inte lust att lägga pengar på en renovering (en första förfrågan pekar på 125’) men måste jag? När bygger man om ett duschrum? Vad säger försäkringsbolaget om man får en vattenskada? I en bostadsrätt har man ju ansvar för grannen under.
Ett normalt pris för ett badrum med kakel och klinker ligger snarare runt + 150” om badrummet är från 80-talet.
Börja med att prata med din Brf. Kanske har man en plan för renovering av badrum? Äldre badrum brukar börja kosta stora pengar för en Brf.
Enkelt sätt kan man säga att den tekniska livslängden ligger runt 25 år. Kolla med just ditt försäkringsbolag.
Är en svår fråga, och det finns ig inget riktigt bra svar på detta, är så många faktorer som spelar in.D Dr Jumping Jack skrev:Hur skall man se på gamla badrum? När måste man bygga om? Har hjälpt min son till en bostadsrätt. Duschrummet är helkaklat och gammalt, ligger ett ljusblått kakel på golvet, kan det vara 80-tal? Nu har jag verkligen inte lust att lägga pengar på en renovering (en första förfrågan pekar på 125’) men måste jag? När bygger man om ett duschrum? Vad säger försäkringsbolaget om man får en vattenskada? I en bostadsrätt har man ju ansvar för grannen under.
Enda gången man vet säkert att det är dags att göra om ett badrum är när en läcka/skada uppstått.
Och en skada upptäcks ibland först vid rivning, man får helt enkelt göra en bedömning från fall till fall.
Ju äldre ett badrum blir, desto större avskrivningar blir det dessutom från försäkringsbolaget.
Många ggr gör man om ett badrum i förebyggande syfte, i kombination med att man helt enkelt vill ha det nytt och fräscht.
Och sen kostnad för en badrumsrenovering varierar också rejält, beroende på många faktorer.
Branschreglerna säger egentligen inte att man måste ha 15 mm plywood - Det som står i reglerna är att väggen ska vara tillräckligt styv och att det ska gå att fästa upp saker. Det kan man uppnå med enkelgips också om man reglar tätare och sätter kortlingar på strategiska ställen.
Men det mesta blir såklart enklare om man följer anvisningarna för den standardiserade våtrumsväggen, men det är inte alltid man har möjlighet att göra det vid en renovering.
Men det mesta blir såklart enklare om man följer anvisningarna för den standardiserade våtrumsväggen, men det är inte alltid man har möjlighet att göra det vid en renovering.
Det är sant. Det blir dock en jäkla massa kortlingar om man inte väljer att limma upp det som går att limma upp sen. Man skapar också ett stort framtida problem ifall man skulle vilja montera något som behöver skruvas upp. I praktiken blir det skruvförbud överallt utom där det sitter kortlingar.useless skrev:
Branschreglerna säger egentligen inte att man måste ha 15 mm plywood - Det som står i reglerna är att väggen ska vara tillräckligt styv och att det ska gå att fästa upp saker. Det kan man uppnå med enkelgips också om man reglar tätare och sätter kortlingar på strategiska ställen.
Jag kan inte komma på något tillfälle där det inte skulle finnas möjlighet att få plats med en 15 mm plyfa bakom gipsen vid renovering som du skriver. Kanske tänker du på att man ofta behöver bygga om inkommande vattenrör? Det behövs nästan alltid göras i vilket fall idag.
Nu är ju en K plyfa och en osb också helt olika produkter. Vid en snabb koll på Byggmax tar dom 118 kr för en 11x2390x897mm Osb och 299 kr för en 15x2500x900mm K Plyfa.nino skrev:
Så på ett badrum på 5 m2 så spar du ca 1 800 kr på att använda osb istället för k plyfa.
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 672 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 672 inlägg
Sen skiljer priset på 90skivan mot 120 skivanKrille-72 skrev:
Ja spar nästan 1000kr genom att ta 120 skivan
Plyfa pratar ja om då
Ok då handlar jag nog på fel ställe eller så har priserna gått ner endelKrille-72 skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Vad tror du det beror på då?B b8q skrev:
Jag tror att oftast beror på att firman som väljer bättre skivmaterial också gör samma kvalitetsval genom hela jobbet. Bättre material leder ofta till en bättre slutprodukt. Att dom skulle ta flera tusen extra för att skruva upp plyfa är löjligt.
OSB är prispressat mot privatpersoner ungefär som trallvirke medans plyfa inte är det och där kan dom ha luft i listpriserns och ge rabatter till stora kunder.
Nej, jag menar om man skulle be att få två olika offerter från samma företag.Rickard.ag skrev:
De flesta hantverkare vet att lägga på överallt där man kan. Ja, det är löjligt, men det är tyvärr så verkligheten ser ut.