Jag håller på att få min hall ombyggd till badrum + hall. Badrummet kommer hantverkare fixa men den biten hall som är kvar kommer jag fixa själv.

Egentligen hade jag tänkt behålla den som den är men jag funderar på att sätta OSB när jag ändå är igång. Frågan som slog mig var då, behöver jag ha gips utanpå OSBn och i så fall varför? Vi kommer troligen att tapetsera och inte måla.

Mikael_L
För att:
1. Slät yta, lämplig att tapetsera eller måla (efter relativt lätt skarvspackling).
2. "Död" och stabil yta, När man monterar OSB ska man t.om lämna 2-3mm mellanrum mellan varje skiva för att tillåta rörelse pga av temperatur och fuktförändringar.

Vad består befintliga väggar av?

OSB rör sig, de är tom just 1197 mm breda just för rörelsen.

Mao tapeterna spricker och en spacklad skarv kommer spricka lite. Nästan lika dåligt som trätex mao ;)

Jag kan rekommendera Fermacells fibergips. Enkel skiva håller upp till 20 kg hängt på en enkel skruv och 50 kg om man sätter den med plugg - om jag kommer ihåg rätt. Materialet är stumt som vanlig gips. Vi monterade detta i vårt hus 2004/2005 och är mycket nöjda. (Aningen svårare att montera än vanlig gips är en nackdel med dem)

/per

tack för bra svar!

Som det är idag så sitter det gips och bakom det sitter reglarna/isolering etc

Jag funderade på att bara sätta upp OSB utanpå gipsskivorna men det är ju då ingen bra idé.

Om jag nu sätter gips utanpå OSBn, kommer inte då gipsskivorna flyttas med OSBn när de rör sig?

Nej, du sätter gipsen omlott så att skarvarna inte sammanfaller med skarvarna för OSBn.

Mikael_L
yoxler skrev:
Om jag nu sätter gips utanpå OSBn, kommer inte då gipsskivorna flyttas med OSBn när de rör sig?
Det har jag också funderat över. Men jag tror att OSB'n i så fall rör sig under gipsen, och skruvhålen vidgar sig lite osv. Sen tror jag inte alls OSB'n rör sig några 2-3mm även om monteringsanvisningarna föreskriver det måttet.
Men det räcker ju att det rör sig några tiondels mm så spricker ju spackel och färg.

Vore jag i dina kläder skulle jag antingen riva ner befintlig gips, sen sätta upp OSB + gips, alt låta det vara, alt sätta upp ett extra gipslager.
Lite beroende på vad jag tänkt med väggen.
Gipsexpander i dubbelgips bär rejält tunga saker. Men en sån vägg är tråkig om man vill flytta om sakerna på väggen ibland.

I ett hus där temperatur och luftfuktighet är relativt konstant och lika över året så rör sig givetvis inte OSB mer än något annat material...

Dessutom, om det nu händer något pga ändrad luftfuktighet så lär det väl vara att den krymper eller utvidgar sig, inte "rör sig". Då är det bra med en glipa mellan skivorna. Detta torde dock inte få någon effekt på gipsskivan utanpå.

Redigerat:
Man blir nog snabbt varse om OSB rör sig eller inte precis som man blir varse om man lägger klickgolv kloss mot väggen ;)

Allt har ju med innemiljön att göra vissa har väldigt stabil luftfuktighet över året andra inte. Trä är ett levande material gips är inte det.

Min farbror har precis som många andra spån i köket (bakom skåp osv) det är kaklat rätt på detta och det har suttit i 30 år trots att det "inte ska vara bra" inte en spricka i en fog eller några som helst problem. Men jag skulle ändå inte chansa även om jag vet att det går bra i vissa fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.