Nybygge med hög takhöjd. Innerväggarna har cc 450 stående reglar. OSB räcker inte från golv till tak utan måste skarvas på kortsidorna. Behöver jag skruva kortlingar bakom skarvarna eller kommer det bli stumt/räcka i styvhet när gipsen kommer på?

U
Det är lugnt behöver inte kortlas

• Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
K
Förskjutna skarvar (osb/gips), eller tänkte du dig en generalskarv? Jag är inte hantverkare, men hade garanterat valt det första alternativet.

Redigerat:
Undviker man generalskarvar så behövs inga kortlingar. Inte ens vid cc-600.

• Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
U
K Kardan79 skrev:
Förskjutna skarvar (osb/gips), eller tänkte på dig en generalskarv? Jag är inte hantverkare, men hade garanterat valt det första alternativet.
Det spelar inte så stor roll om det är 45cc och 90 skivor, om ifall att gipsskarvarna sen är förskjutna mot osb’n. Visst finns det en liten förbättring med förskjutna skarvar men inget som kommer spela roll i praktiken i detta fallet.

Edit vi kanske menar samma, ändå. Tolkade det först som att du ville man skulle förskjuta skarvarna på osb’n mot varandra

Jag förskjuter skarvarna. Det är ju ganska enkelt fixat. Och det känns alltid bäst att undvika generalskarv.

K Kardan79 skrev:
Förskjutna skarvar (osb/gips), eller tänkte på dig en generalskarv? Jag är inte hantverkare, men hade garanterat valt det första alternativet.
Japp, jag förskjuter dem!

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
U Utsliten och utdömd skrev:
Det spelar inte så stor roll om det är 45cc och 90 skivor, om ifall att gipsskarvarna sen är förskjutna mot osb’n. Visst finns det en liten förbättring med förskjutna skarvar men inget som kommer spela roll i praktiken i detta fallet.

Edit vi kanske menar samma, ändå. Tolkade det först som att du ville man skulle förskjuta skarvarna på osb’n mot varandra
De två lagren bör ha i förhållande till varandra förskjutna skarvar. Det var vad jag menade. 😀

Är det vanligt att man vid montering av väggbeklädnad i flera lager förskjuter skarvar på annat vis? Har själv inte sett exempel på det, men är (som sagt) inte hantverkare.

K Kardan79 skrev:
De två lagren bör ha i förhållande till varandra förskjutna skarvar. Det var vad jag menade. 😀

Är det vanligt att man vid montering av väggbeklädnad i flera lager förskjuter skarvar på annat vis? Har själv inte sett exempel på det, men är (som sagt) inte hantverkare.
Tänker väl att det idag borde vara standard att alltid undvika generalskarvar. Om inte annat så har nog många svurit över sprickor i tapeter ovanför dörrar och fönster efter att någon struntat i det och tänkt - så där ska jag aldrig göra…😂

Därför sätter man alltid gipsskivan så den går runt hörnet.

Hur högt i tak har du?

useless useless skrev:

Hur högt i tak har du?
2800

useless useless skrev:

Hur högt i tak har du?
Men samma dilemma borde ju folk få som bygger trappschakt eller har öppet i nock?

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Nä, gips har jag i rätt längd - det var inte så stor prisskillnad och låg på hyllan på min bygghandel. OSBn däremot är beställningsvara med omotiverat mycket högre pris. Så där kör jag med 2500 och skarvar (efter rådfrågning här) eftersom det inte behöver kortlas. Många bäckar små...

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.