609 läst · 13 svar
609 läst
13 svar
Får man skarva OSB på kortsidan utan kortling bakom?
Nybygge med hög takhöjd. Innerväggarna har cc 450 stående reglar. OSB räcker inte från golv till tak utan måste skarvas på kortsidorna. Behöver jag skruva kortlingar bakom skarvarna eller kommer det bli stumt/räcka i styvhet när gipsen kommer på?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 005 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 005 inlägg
Det spelar inte så stor roll om det är 45cc och 90 skivor, om ifall att gipsskarvarna sen är förskjutna mot osb’n. Visst finns det en liten förbättring med förskjutna skarvar men inget som kommer spela roll i praktiken i detta fallet.K Kardan79 skrev:
Edit vi kanske menar samma, ändå. Tolkade det först som att du ville man skulle förskjuta skarvarna på osb’n mot varandra
Jag förskjuter skarvarna. Det är ju ganska enkelt fixat. Och det känns alltid bäst att undvika generalskarv.
De två lagren bör ha i förhållande till varandra förskjutna skarvar. Det var vad jag menade. 😀U Utsliten och utdömd skrev:Det spelar inte så stor roll om det är 45cc och 90 skivor, om ifall att gipsskarvarna sen är förskjutna mot osb’n. Visst finns det en liten förbättring med förskjutna skarvar men inget som kommer spela roll i praktiken i detta fallet.
Edit vi kanske menar samma, ändå. Tolkade det först som att du ville man skulle förskjuta skarvarna på osb’n mot varandra
Är det vanligt att man vid montering av väggbeklädnad i flera lager förskjuter skarvar på annat vis? Har själv inte sett exempel på det, men är (som sagt) inte hantverkare.
Tänker väl att det idag borde vara standard att alltid undvika generalskarvar. Om inte annat så har nog många svurit över sprickor i tapeter ovanför dörrar och fönster efter att någon struntat i det och tänkt - så där ska jag aldrig göra…😂K Kardan79 skrev:
Både OSB och gips finns i 2800 mm längd. OSB'n spelar det ju som sagt var inte så stor roll om man skarvar, så där funkar det med de skivor som är billigast/mest lättillgängliga. Men det kan vara skönt att slippa några av skarvarna på gipset som måste spacklas:
https://www.hornbach.se/p/gipsskiva-norgips-standard-13x900x2800mm/10568316/
https://www.hornbach.se/p/gipsskiva-norgips-standard-13x900x2800mm/10568316/
Nä, gips har jag i rätt längd - det var inte så stor prisskillnad och låg på hyllan på min bygghandel. OSBn däremot är beställningsvara med omotiverat mycket högre pris. Så där kör jag med 2500 och skarvar (efter rådfrågning här) eftersom det inte behöver kortlas. Många bäckar små...
Klicka här för att svara