1 332 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Vad gäller vid servitutet?
Hej,
Vi ska bygga hus på en tomt som ligger bakom vår kommande granne. Grannen har en väg på sin tomt som leder upp till huset och det finns ett servitut på det så inga problem där.
Dock så har grannen byggt sitt garage precis i tomtgräns till vår tomt och längs vägen till vår tomt.
Vad gäller:
- Om vägen upp till tomten skadas när maskiner kör upp på denna, stpr vi för skadorna av vägen eller gör grannen det?(Tänker att vi tar den kostnaden pga att inte hamna i bråk med grannen)
- Stora frågan, då grannen byggt sitt garage väldigt nära vägen vilket gör det lite trängre, vad händer om vägen som bilarna kör på inte är ok byggd av grannen och hans garage tar skada. Är det vårt/markarbetarens fel eller är det grannens fel som anlagt och ansvarar för vägen?
Vi ska bygga hus på en tomt som ligger bakom vår kommande granne. Grannen har en väg på sin tomt som leder upp till huset och det finns ett servitut på det så inga problem där.
Dock så har grannen byggt sitt garage precis i tomtgräns till vår tomt och längs vägen till vår tomt.
Vad gäller:
- Om vägen upp till tomten skadas när maskiner kör upp på denna, stpr vi för skadorna av vägen eller gör grannen det?(Tänker att vi tar den kostnaden pga att inte hamna i bråk med grannen)
- Stora frågan, då grannen byggt sitt garage väldigt nära vägen vilket gör det lite trängre, vad händer om vägen som bilarna kör på inte är ok byggd av grannen och hans garage tar skada. Är det vårt/markarbetarens fel eller är det grannens fel som anlagt och ansvarar för vägen?
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Du ansvarar för alla skador som ev. uppstår för att du låter köra transporter på vägen. Grannen har inget speciellt ansvar för vägens skick. Är vägen för dålig för de transporter du vill köra på vägen så får du förstärka vägen.
Skulle det uppstå skador på garaget, i stil med att vägen trycker in grunden. Så blir frågan lite mer komplicerad, då kan det bli en fråga om garaget är för klent byggt för att stå direkt mot en vägbank. Finns nog inget självklart svar på det.
Skulle det uppstå skador på garaget, i stil med att vägen trycker in grunden. Så blir frågan lite mer komplicerad, då kan det bli en fråga om garaget är för klent byggt för att stå direkt mot en vägbank. Finns nog inget självklart svar på det.
Bygger ni själva eller med totalentreprenad? Om det är det senare skulle jag börja med att se till att bolaget är medvetna om den smala och eventuellt osäkra vägen för att säkerställa att användandet av denna är en del av entreprenadavtalet, dvs deras ansvarsförsäkring/nybyggnadsförsäkring eller vad det kan tänkas vara ska täcka eventuella skador både på vägen och mot grannen. Har ni egen entreprenad är det ju du som måste undersöka vägen först och varsko åkare om förutsättningarna innan, du vill ju inte att någon kommer dit och de säger att det är för trångt och att de inte kommer in och lastar av takstolarna nere på gatan. =)
I grund och botten ligger ansvaret på TS. Visst, servitutet ger rätt att använda vägen för transport men transporterna får ju anpassas till vad som kan transporteras där utan att skada den tjänande fastigheten och dess byggnader. Servitutet kan ju ge TS rätten att förstärka eller bygga om vägen, t ex med formuleringen "rätt att anlägga och underhålla väg" så att den passar för ändamålet.H hempularen skrev:
Tack för flera bra svar. Ja vi tänker att vi kommer behöva prata med grannarna innan vi börjar med byggandet och fråga kring hur vägen är uppbyggd och tillräckligt robust etc samt hur vi ska lägga upp det ifall något olyckligt sker med garaget. Just plattorna som är lagda på vägen etc kommer vi säga att vi bekostar och lägger om. Tänkte mer om det var något väldigt tydligt med om garaget får tryckskador pga vägens belastning etc som inte blir vårat ansvar. Men bästa känns som att prata med grannen och inte starta något krig det första man gör 
Klicka här för att svara
