938 läst ·
7 svar
938 läst
7 svar
Osäker på var jag ska sluta! Renoverar ouppvärmt anslutet garage 70’s
Snabb målning på utsidan och byte av väggbeklädnaden på insidan och jag är klar! Eller så trodde jag. Nu är jag inte säker. Isoleringen var hem för hälften av världens insekter så jag tog bort den. Läktarna ser ut som de skulle behöva bytas ut (den är på den exponerade sidan av huset, så jag antar att det är på listan). Nu läste jag om vindskydd och luftspringor. Träfiberskivor under beklädnaden som verkar okej, jag vill helst inte byta ut dem förstås, men om jag tar bort beklädnaden borde jag göra det ändå? Hur i hela friden gör jag lite utan att göra allt?
Min nya plan är att fylla eventuella små springor i träfiberskivan med fogmassa, byta ut träet på utsidan om det behövs och häfta fast insektsnät i springorna under och ovanför. Måla det. Byta ut isoleringen mot stenullskiva och lägga lite gipsskiva ovanpå. Låter det rimligt eller missar jag något kritiskt? Garaget kommer att förbli ouppvärmt.
Min nya plan är att fylla eventuella små springor i träfiberskivan med fogmassa, byta ut träet på utsidan om det behövs och häfta fast insektsnät i springorna under och ovanför. Måla det. Byta ut isoleringen mot stenullskiva och lägga lite gipsskiva ovanpå. Låter det rimligt eller missar jag något kritiskt? Garaget kommer att förbli ouppvärmt.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Minimering av arbetsinsats är väl att bara sätta asfapapp på insidan av facken där asfaboarden är skarvad. Isoleringen håller den sedan på plats. Gipsskivor på insidan hjälper till att vindsäkra väggen.
Vad för typ av färg är det tänkt att måla med?
De enda tänkbara alternativen hade för mig varit slamfärg eller linoljefärg eller trätjära eller roslagsmahogny.
Panelen är ju slut nedtill och behöver egentligen bytas där. Dock ser det ut som att panelen sitter dikt an asfaboarden? Isf måste panelen tas ned i sin helhet och kapas, och om ändå panelen är nere så behöver asfaboarden bytas till ny också, och då sättas upp korrekt, dvs utan skarvar i luften. Är särskilt viktigt på en utsatt vägg med blåst och slagregn.
Vad för typ av färg är det tänkt att måla med?
De enda tänkbara alternativen hade för mig varit slamfärg eller linoljefärg eller trätjära eller roslagsmahogny.
Panelen är ju slut nedtill och behöver egentligen bytas där. Dock ser det ut som att panelen sitter dikt an asfaboarden? Isf måste panelen tas ned i sin helhet och kapas, och om ändå panelen är nere så behöver asfaboarden bytas till ny också, och då sättas upp korrekt, dvs utan skarvar i luften. Är särskilt viktigt på en utsatt vägg med blåst och slagregn.
Jag hade storslagna planer på att byta färg från brunt till något annat och tittade på några välkända fasadfärgmärken (t.ex. NORDSJÖ Tinova, Beckers...) men jag ska undersöka lite vad du föreslog.
Du har rätt i att varannan vertikal panel ligger direkt mot asfabrädan. Så jag skulle behöva en vertikal läkt för att skapa en glipa med luftflöde och sedan horisontella läktar ovanpå för att fästa beklädnaden? Tack för ditt svar 👍
Du har rätt i att varannan vertikal panel ligger direkt mot asfabrädan. Så jag skulle behöva en vertikal läkt för att skapa en glipa med luftflöde och sedan horisontella läktar ovanpå för att fästa beklädnaden? Tack för ditt svar 👍
Redigerat:
Nej, det är inte nödvändigt om ytbehandlingen (färg) är fuktgenomsläpplig, (som de alternativ jag nämnde tidigare). Om man däremot använder plastfärg, som är tät som en plastpåse, så måste den fukt som tränger in bakom fasaden och i träet kunna ventileras bort bakåt, och då behövs en luftspalt.D Davemg skrev:
Okej, perfekt, då är det ensamt skäl nog för mig att välja en färg som du nämnde. Jag byter ut träet, byter ut fiberskivan medan jag håller på (lägger den ordentligt) och målar med en luftgenomsläpplig färg. Tack för din hjälp.Oldboy skrev:
Jag hoppas att du inte har något emot ett förtydligande. Den tidigare vertikala beklädnaden spikades rakt igenom asfaltsskivan och in i väggreglarna. Jag förstår att med luftgenomsläpplig färg kanske jag kan hoppa över den vertikala luftspaltsläkten. Men kan jag hoppa över spikläkten också? Räcker de vertikala kanalerna som skapas av täckskivan? Självklart kräver det extra djupet några lösningar för fönster, dörrar etc. Men kanske också för sockeln eller anslutningen till huvudhuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den enklaste lösningen är att göra på samma sätt som tidigare. Med fuktgenomsläpplig färg så kan det klara sig bra. Med lockpanel är det luftkanaler mellan varje bräda. Hur gammal är den nuvarande panelen? -80-tal? Isf har det hållit ca 40 år. Om du sätter antingen fotbräda/offerbräda, eller fasaddelning i knähöjd, så bör det kunna stå sig minst det dubbla med ett byte av nederdelen av fasaden om ca 40 år.
Ska det byggas ut med läkt/regel så måste alla dörr- och fönsteröppningar salas/fodras, eller flyttas ut så de fortsatt livar med fasaden. Dörr i fasadlivet är bra för då går det att öppna den fullt ut (180 grader). Flyttas fönster och dörrar ut så får man salningsarbetet på insidan istället. Även stuprör kan behöva flyttas eller justeras.
Ska det byggas ut med läkt/regel så måste alla dörr- och fönsteröppningar salas/fodras, eller flyttas ut så de fortsatt livar med fasaden. Dörr i fasadlivet är bra för då går det att öppna den fullt ut (180 grader). Flyttas fönster och dörrar ut så får man salningsarbetet på insidan istället. Även stuprör kan behöva flyttas eller justeras.
Jag spenderade hela dagen med ChatGPT och har ärligt talat fått ett mer användbart svar från dig. 😉 Tack för ditt råd.Oldboy skrev:
Den enklaste lösningen är att göra på samma sätt som tidigare. Med fuktgenomsläpplig färg så kan det klara sig bra. Med lockpanel är det luftkanaler mellan varje bräda. Hur gammal är den nuvarande panelen? -80-tal? Isf har det hållit ca 40 år. Om du sätter antingen fotbräda/offerbräda, eller fasaddelning i knähöjd, så bör det kunna stå sig minst det dubbla med ett byte av nederdelen av fasaden om ca 40 år.
Ska det byggas ut med läkt/regel så måste alla dörr- och fönsteröppningar salas/fodras, eller flyttas ut så de fortsatt livar med fasaden. Dörr i fasadlivet är bra för då går det att öppna den fullt ut (180 grader). Flyttas fönster och dörrar ut så får man salningsarbetet på insidan istället. Även stuprör kan behöva flyttas eller justeras.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Var ansluta jord för eluttag med jordfelsbrytare från kopplingsplint
El -
Tillfällig varmvattenberedare slutat fungera
Vatten & Avlopp -
Ansluta Rumsgivare till Thermia iTec Eco
Värmepumpar -
Avslutad: Vinn ett helt paket med gödning och växtvård
Tävling -
Husqvarna rider 213C har slutat att starta
Trädgårdsmaskiner



