K kest skrev:
Men det är lite märkligt att lagen skiljer sig lite.

Om man vill sanera asbest eller material som innehåller asbest på ett yrkesmässigt vis så måste man inneha ett tillstånd för detta från Arbetsmiljöverket. Om man är en privatperson så gäller dock inte dessa regler, så om du vill riva eller på något annat sätt bearbeta asbest i en bostad som du själv är ägare till så kan du alltså göra detta.???

Det stämmer, sålänge du ej utsätter någon annan i risk. Dvs att det sprids via ventilation eller så.

I fristående hus går det bra, rekommenderar dock ändå utbildad personal då de sätter sig på annat material också. Kläder, väggar allt i princip.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dog alla ?

ra
De blev Eternitens offer – 40 år sedan fabriken i Lomma stängde
Under mer än ett halvt sekel var Eternitfabriken i Lomma hamn en av ortens största arbetsgivare. För många blev platsen också en dödsfälla. Industrifacket uppskattar att runt 2 000 arbetare blev sjuka efter att ha jobbat med asbesten. Exakt hur många av dem som dog av olika lungsjukdomar eller cancer vet ingen säkert.
I år är det 40 år sedan Lomma Eternit till slut slog igen sina portar för gott efter vad som kallats Sveriges största arbetsmiljöskandal. Men minnena av de som fick sätta livet till finns kvar.(Sydsvenskan)

M Maxxa skrev:
Hej,
Är orolig över att utsättas för asbest på den plats jag utför installation på just nu, det är en stor byggnad. Vi rör oss i källargångar och kulverts och där finns en hel del rör med gammal isolering med skadade rörböjar, jag är nästan 100% på att dem innehåller asbest. Jag är dock osäker på huruvida det har släppts ut i luften vi alla rör oss i och vill därför fråga om råd, om vi behöver meddela någon om åtgärd samt om det finns risk för oss alla att fortsätta arbetet eller om det är lika bra att låta bli och fly platsen?

Jag bifogar en del bilder, hur illa kan det vara och vilka åtgärder måste?
Jag rekommenderar dig att anmäla detta till Arbetsmiljöverket omedelbart. De prioriterar Asbest och fall ärenden. Lämna så mycket info om arbetsstället du kan.

M Maxxa skrev:
Jag har kontaktat min chef som ska ta frågan med fastighetsägare i detta fall kommun. Förhoppningsvis skickar dem en saneringsfirma som får göra en bedömning av skadorna och om åtgärd behövs förutom att tejpa igen skadorna.
Om du är oroligt lagd finns det ju bibliotek, sjukhus och förskolor att
Arbeta på. Mvh Erik

Denna noja, ja jag skriver faktiskt noja, är fullständigt befängd då det gäller asbest. De flesta tycks leva i den villfarelsen att minsta lilla korn av asbest innebär ögonblicklig död. Inget kunde vara mer felaktigt. Sansa er för bövelen! De som jobbade med eternit kan jag förstå, men hallå!

• Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Böjar brukar vara asbest, kolla in arbetsmiljöplanen om provtagning är taget, är det inte så se till att få det analyserat. Jag var själv gjort missen och litade på oseriösa beställare som sagt allt var ok ingen asbest o sen visade det sig i efterhand att det inte fanns analys o såklart var det asbest. Arbetsmiljöverket bryr sig inte så värst mycket om sånt här heller. Var o en får tyvärr skydda sig själv. Lycka till

• Gilla
480Mogge
  • Laddar…
Som privatperson lyder du under miljöbalken.
Du får inte utsätta andra för faror. Miljökontoret är tillsynsmyndighet. Tyvärr kan de inte särskilt mycket om asbest.

tompas11 tompas11 skrev:
Denna noja, ja jag skriver faktiskt noja, är fullständigt befängd då det gäller asbest. De flesta tycks leva i den villfarelsen att minsta lilla korn av asbest innebär ögonblicklig död. Inget kunde vara mer felaktigt. Sansa er för bövelen! De som jobbade med eternit kan jag förstå, men hallå!
Kan du förklara varför en femtedel av alla som dör av mesoteliom är kvinnor då?
Som Helena?
https://da.se/2015/06/det-har-drabbar-val-farbroder/

Asbest finns naturligt i all luft vi andas, så det finns alltid en viss minimal risk att drabbas av asbestrelaterade sjukdomar utan att ha utsatts för en specifik exponering.

480Mogge 480Mogge skrev:
Kan du förklara varför en femtedel av alla som dör av mesoteliom är kvinnor då?
Som Helena?
[länk]
Lite drygt 80-90% av alla mesoteliom räknas som asbestorsakade.
Med andra ord 10-20% som inte är asbestrelaterade.
Om vi då, för övningens skull, drar den direkt felaktiga slutsatsen att alla som exponerats för asbest är män, innebär det fortfarande att 1/10-2/10 av alla som drabbas av mesoteliom kommer vara kvinnor. Riskfaktorer är just riskfaktorer och ingen garanti för att vare sig drabbas av sjukdom x, eller att frånvaro av riskfaktor skulle garantera att inte insjukna i sjukdom x.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Lite drygt 80-90% av alla mesoteliom räknas som asbestorsakade.
Med andra ord 10-20% som inte är asbestrelaterade.
Om vi då, för övningens skull, drar den direkt felaktiga slutsatsen att alla som exponerats för asbest är män, innebär det fortfarande att 1/10-2/10 av alla som drabbas av mesoteliom kommer vara kvinnor. Riskfaktorer är just riskfaktorer och ingen garanti för att vare sig drabbas av sjukdom x, eller att frånvaro av riskfaktor skulle garantera att inte insjukna i sjukdom x.
De övriga fallen av mesoteliomfallen härrör främst från kvinnor som arbetar i textilindustrin och andas in höga halter av textilfiber. Dessa arbeten finns inte i Sverige. Kvinnor i Sverige exponeras av asbestfiber, från läckande byggnader, felaktiga renoveringar och människor som tar med sig fiber via kläder. Det kan vara så att du exponeras i din barndom. Tidens tand gör resten.

Men gör du verkligen antagandet att alla mesoteliom i Sverige är orsakade av asbestexponering?

1 fall per miljon invånare och år anses i Sverige inte vara orsakade av asbestexponering.

B boohoo skrev:
Men gör du verkligen antagandet att alla mesoteliom i Sverige är orsakade av asbestexponering?

1 fall per miljon invånare och år anses i Sverige inte vara orsakade av asbestexponering.
Det är 20-25 kvinnor per år. Om nu alla fall är både män och kvinnor så är det 10 fall, ej relaterade till asbest. 2016 dog 173 människor.

useless useless skrev:
Asbest finns naturligt i all luft vi andas, så det finns alltid en viss minimal risk att drabbas av asbestrelaterade sjukdomar utan att ha utsatts för en specifik exponering.
var har du fått det ifrån??

• Gilla
Polyester
  • Laddar…
Staffans2000
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.