42 731 läst ·
146 svar
43k läst
146 svar
Orolig för asbest på arbetsplats
Du måste göra ett spirometritest för att se status på ligorna nu för att se förändringar i framtiden.480Mogge skrev:
Tyvärr så hjälper inte ett läkarbesök. Man ser inga lungförändringar på så kort tid.
Man gör en skadeanmälan på
[länk]
Då blir ärendet anmält och registrerat.
Sanerare går på läkarkontroll vart tredje år. Tyvärr är det företagshälsovård och slutar man som sanerare så görs ingen uppföljning via vårdcentral mm, borde kanske varit vart 10:e år. (Jag är ingen läkare ☺️)
Asbest i luften innebär att man får en smitta. Smittan hanteras precis som en sanering, spärra av och plasta in. Städning.
Luften sätts i rörelse med hjälp av luftrenare och undertryck så inget smiter ut.
Asbest i luften, är ett tecken på en akut läcka av fiber. Efter det akuta skedet är över lägger sig fibern, jag brukar säga ett dygn.
Sedan är smittan ett problem om verksamheten fortsätter.
Luften sätts i rörelse med hjälp av luftrenare och undertryck så inget smiter ut.
Asbest i luften, är ett tecken på en akut läcka av fiber. Efter det akuta skedet är över lägger sig fibern, jag brukar säga ett dygn.
Sedan är smittan ett problem om verksamheten fortsätter.
Det är inte fel att göra det. Tyvärr är spirometrin ett grovt test. Två olika vårdenheter kan få olika resultat. Även din dagsform kan avgöra.
Det går inte heller säga att en förändring är bara kopplad till asbest. Vi har ju stendamm, bilavgaser och partiklar i övrigt.
Bevisläget är inte helt lätt.
Det går inte heller säga att en förändring är bara kopplad till asbest. Vi har ju stendamm, bilavgaser och partiklar i övrigt.
Bevisläget är inte helt lätt.
Givetvis ska man vidta försiktighetsåtgärder i vilket fall som helst.J Jehu skrev:
Ovanstående påstående kan dock inte stämma. Problemet med asbest är just att det ackumuleras i lungorna, dvs. att kroppen har svårt att göra sig av med dessa främmande partiklar som låser sig fast och kan orsaka skador. Om det skulle ha varit så att just ett enda fiber skulle ha orsakat en enstaka mikroskopisk skada i lungvävnaden så skulle kroppen kunna hantera denna enda skada. Även om denna mikroskopiska skada skulle leda till att ett litet plaque skulle bildas så är ett enda plaque i sig oftast inte dödligt. Det skulle bli mycket svårare för kroppen om man hade tusentals ytterliggare skador i lungorna.
Om du drabbas av förkylning, menar du att det bara var en av viruspartiklarna som orsakade förkylningen och de andra tusentals viruspartiklarna som invaderade din kropp samtidigt inte hade någon inverkan? Så funkar det inte. Om kroppen lyckades göra sig av med alla viruspartiklarna förutom några enstaka, då skulle man förmodligen inte få några symptom. Antalet kan mycket väl ha stor betydelse.
Förutsatte att ventilationen skulle vara avstängd och varenda springa tilltäppt för experimentets skull480Mogge skrev:
A a.non skrev:Jag har också hört att luftprovtagning är meningslöst (muntligt av saneringsfirma), men undrar om någon kan bekräfta att det är just ett dygn det tar? Är det typ att fibrerna singlar ner långsamt ungefär som fågelfjädrar (men långsammare). Då skulle det vara osannolikt att "fånga" de med ett luftprov eftersom man inte kan se exakt var i luften de råkar befinna sig. Skulle gärna vilja läsa mer om hur asbestfibrerna beter sig i luften om du har någon källa.
Som jag fått höra under min asbestsaneringsutbildning så är asbestfibrerna så små och lätta att dom aldrig landar utan antingen andas in eller åker in i nån ventilation eller liknande.
Nu är det en annan sak men för en del fartygsfolk som har jobbat med de här saker (i maskin), där har det räckt med 3 år till sjöss ! och att då utsätta sina barn för den här risken !lsoderlund skrev:
Tyvärr finns det även glada amatörer som inte heller bryr sig om sig själva eller sina när och kära.
När jag renoverade mitt radhus fann jag svartlim under linoleummattor, saneringsfirma fick hantera det då det efter analys visade sig vara asbest. Grannen undrade varför jag hade asbestsanering hemma, han hade tydligen rivit ut och slipat bort det själv några år tidigare med sina tre småbarn hemma i huset. Dammade tydligen en hel del.
Mesoteliom i en bekants fall.
Redigerat:
Nej, jag vet inget och har inte hört något mer efter upptäckten. Vi avvaktar för tillfället. Men jag är positiv och tror att den eventuella asbesten från skadorna vädrats ut, lagt sig eller andats in av någon annan.P ppettersson skrev:
På grund av att jag redan har lungskador sedan tidigare gör jag spirometri årligen tillsammans med vanlig lungrönken och kan säkert höra om dem kan göra kontroll, det är dags inom kort (men vill jag veta?) Jag är 30 år icke-rökare med emfysem av oklar etilogi, jag rökte endast under tonåren. Just därför jag är jag extra uppmärksam och skyddar mig vid eventuell exponering av ruggiga dammparriklar.
Redigerat:
Det var väl asbest i varenda trumbroms på bilar och lastbilar/bussar förr.
I stadstrafik var det ett bromsade i varenda korsväg som frigjorde fiber.
Även i lameller till kopplingen.
Steve McQueen hade kommit i kontakt med asbest både under tiden i marinkåren och i samband med sin racinghobby.
Första gången jag körde upp ett lass Eternit till tippen, så kom hjullastaren och klämde sönder paketen med skopan och jämnade ut planen jag körde på. Det blåste mot Trollhättan.
Vissa kan utsättas för enorma mängder asbest utan skador menas andra förvånansvärt lite.
Man skall ha respekt för faror, men att noja sig för allt gör bara livet surt.
Steve McQueen hade kommit i kontakt med asbest både under tiden i marinkåren och i samband med sin racinghobby.
Första gången jag körde upp ett lass Eternit till tippen, så kom hjullastaren och klämde sönder paketen med skopan och jämnade ut planen jag körde på. Det blåste mot Trollhättan.
Vissa kan utsättas för enorma mängder asbest utan skador menas andra förvånansvärt lite.
Så länge man inte lastar av i motvind så...K kest skrev:Det var väl asbest i varenda trumbroms på bilar och lastbilar/bussar förr.
Fel. Asbest sätter sig i kläder och hår, väldigt lätt i luften. Behövs inte mycket ”vind” för att de ska fastna.
Om du inte vill lyssna och ändå röra så bör du alltid blöta först ordentligt, vilket inte är rekommenderat öht. Men alla gör olika.
Annars så ska man inte, vill säga aldrig. Röra asbest. Det är dessutom ett lagbrott att göra det utan speciella omständigheter/utrustning och utbildning, endast behörig personal får sanera asbest. Man kan åka i fängelse t.o.m
Om du inte vill lyssna och ändå röra så bör du alltid blöta först ordentligt, vilket inte är rekommenderat öht. Men alla gör olika.
Annars så ska man inte, vill säga aldrig. Röra asbest. Det är dessutom ett lagbrott att göra det utan speciella omständigheter/utrustning och utbildning, endast behörig personal får sanera asbest. Man kan åka i fängelse t.o.m
Men det är lite märkligt att lagen skiljer sig lite.P Plumbs skrev:Fel. Asbest sätter sig i kläder och hår, väldigt lätt i luften. Behövs inte mycket ”vind” för att de ska fastna.
Om man vill sanera asbest eller material som innehåller asbest på ett yrkesmässigt vis så måste man inneha ett tillstånd för detta från Arbetsmiljöverket. Om man är en privatperson så gäller dock inte dessa regler, så om du vill riva eller på något annat sätt bearbeta asbest i en bostad som du själv är ägare till så kan du alltså göra detta.???