M Maxxa skrev:
Skadan av rörböjarna skedde hösten 2019 och nu har vaktmästaren tejpat över dem trasiga böjarna. Saneringsfirma ska dit och göra mätning av luften under morgondagen.
Kontakta facket och skyddsombud
Tack alla för er respons!

C C.Lundin skrev:
Det stämmer. Problemet med faktan är att risken är i princip identiskt lika stor att drabbas av cancer även om du inte blir exponerad.
Det kommer man dock aldrig kunna uppleva dock då du exponeras titt som tätt i ditt vardagliga liv, vilket inte går att undvika.
Jag var måttsättare på ett bygge av ett reningsverk 1974. Där hade de ett tält där de sågade asbestskivor med rondell. Det gick knappt att se framför sig när man stack in skallen. Givetvis var jag inne där några gånger och har tänkt på det hela livet sedan dess, med tanke på att det ska räcka att man är exponerad en gång.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
På första frågan, är svaret: ja, mycket!
För mig ser materialet likadant ut, både på böjar och raksträckan. Har jag sett fel, och det inte är pappliknande material även i böjarna, utan den underliggande gipsasbestblandningen som kommer i dager, är det en annan sak. Isåfall, är det som sagt var bara att tejpa igen de skadade partierna.

Kan tilläga att mina asbestkunnskaper kommer ifrån min gamle chef som tillbringade en stor del av sitt yrkesverksamma liv i pannrum, blandandes asbest, gips eller annat med vatten i stora spänner när han isolerade, så han såg ut som en bagare efteråt. Någon skyddsutrustning var det inte tal om. Men inte heller han dog av asbestlunga.
Som rörläggare bytte jag ofta ut pannor i villor. Då ingick en hel del nerrivande av asbestisolering, så jag vet hur den kan se ut. Faktum är att det vi tyckte var värts, var den extremt kliiga glasullen rören mestadels var isolerade med. Asbesten däremot var som florsocker. Inte heller jag har hittills (peppar, peppar) drabbats av asbestrelaterad sjukdom.
Naturligtvis skall man vara försiktig med det mesta, men när det gäller asbest har gemene man flippat ut fullständigt.

Den sköne liraren:

Staffan
Rökare lever också, fast inte så länge!!
Eternitfabriken i Lomma fick läggas ner på grund av att arbetarna fick asbestlunga! Ingen överlevde skadorna !

• Wow
Stickan56
  • Laddar…
H Hundt skrev:
Rökare lever också, fast inte så länge!!
Eternitfabriken i Lomma fick läggas ner på grund av att arbetarna fick asbestlunga! Ingen överlevde skadorna !
Dog alla ?

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Under papp och binda, ser man tydligt kiselgurmassan, denna användes främst i böjar för att isolera på ett snyggt sätt. Denna kan vara bladad med, vanligtvis amosit. (brun asbest)
Mer om det på Av:s hemsida.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/fordjupning-om-asbest/

Att göra luftprovtagning är enligt min mening meningslöst. Efter ett dygn har allt lagt sig på golvet eller vädrats ut.

Men det är helt rätt att ta dit en saneringsfirma. Antingen kapslar man in det och städar upp det som ev spill alt sanerar man.

Detta är ett klassiskt problem. Fastighetsägaren har inte tagit sitt ansvar, inte heller BAS P/U eller entreprenören. Du anmäler till din arbetsledare som i sin tur tar hand om problemet. Om arbetsledaren inte tar sitt ansvar kan man kontakta det regionala skyddsombudet RSO eller arbetsmiljöverket.

//Jonas

• Gilla
Tguerino och 3 till
  • Laddar…
480Mogge 480Mogge skrev:
Att göra luftprovtagning är enligt min mening meningslöst. Efter ett dygn har allt lagt sig på golvet eller vädrats ut.
Jag har också hört att luftprovtagning är meningslöst (muntligt av saneringsfirma), men undrar om någon kan bekräfta att det är just ett dygn det tar? Är det typ att fibrerna singlar ner långsamt ungefär som fågelfjädrar (men långsammare). Då skulle det vara osannolikt att "fånga" de med ett luftprov eftersom man inte kan se exakt var i luften de råkar befinna sig. Skulle gärna vilja läsa mer om hur asbestfibrerna beter sig i luften om du har någon källa.

Tänk på att dom farligaste asbestfibrerna finns kvar i luften i över 300timmar om luften står helt still. Tycker man generellt i alla asbesttrådar nonchalerar faran.
Visst många kanske inte insjuknar men varför chansa? Och varför utsätta andra för faran?

• Gilla
Tguerino och 2 till
  • Laddar…
Tänk också på att det inte är en miljon fibrer som dödar.
Det är en. Enda.
Tänk om man bara visste vilken det var, innan?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Att exakt veta hur länge en asbestfiber hänger i luften går inte att svara på, men en partikel på 1 my meter (1000 dels millimeter) tar 4 timmar på sig att falla en meter.
Man räknar asbestfiber som farliga med en tjocklek på 1-3 my meter. Jämför med att släpa en fis i ett rum, den försvinner inom några timmar, späds ut och ventilation (dörrar som öppnas) gör sitt.
Så länge ingen aktivitet pågår bör luften vara ren efter några timmar. Alltså sker största belastningen när man river i det, i just gurmassa kan halten vara runt 50%, alltså väldigt hög.

Luftprover tar man i min värld när man misstänker att något läcker alt är sanerat för att säkerställa saneringen.

isolerare och rörläggare har traditionellt tillhört kategorin människor som haft störst dödlighet bland arbetare.
läs gärna
https://www.arbetarskydd.se/arbetsskador/1-100-manniskor-dor-av-asbest-i-sverige-varje-ar-6927798
Och
https://da.se/2015/06/det-har-drabbar-val-farbroder/

Med vänliga hälsningar.
Jonas - saneringsutbildare

• Gilla
Premolar
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Tänk på att dom farligaste asbestfibrerna finns kvar i luften i över 300timmar om luften står helt still. Tycker man generellt i alla asbesttrådar nonchalerar faran.
Visst många kanske inte insjuknar men varför chansa? Och varför utsätta andra för faran?
Är det ens möjligt att luften kan stå helt still? I en bunker där inga dörrar öppnats på 300 timmar kanske.

Redigerat:
Blev det bekräftat att du exponerats för asbest?
Se i så fall till och få ett läkarbesök inkl lungröntgen för att få allt på papper. Kan låta/kännas fånigt och överdrivet nu men om du står där efter ett långt yrkesliv med problem tack vare det kommer du tacka ditt yngre jag.

• Gilla
magge_ och 1 till
  • Laddar…
A a.non skrev:
Är det ens möjligt att luften kan stå helt still? I en bunker där inga dörrar öppnats på 300 timmar kanske.
Även en bunker har ventilation.
Tråkigt att vara instängd i ett helt slutet rum.

Tyvärr så hjälper inte ett läkarbesök. Man ser inga lungförändringar på så kort tid.
Man gör en skadeanmälan på
https://anmalarbetsskada.se/

Då blir ärendet anmält och registrerat.

Sanerare går på läkarkontroll vart tredje år. Tyvärr är det företagshälsovård och slutar man som sanerare så görs ingen uppföljning via vårdcentral mm, borde kanske varit vart 10:e år. (Jag är ingen läkare ☺️)

A a.non skrev:
Det är det jag menar. Har du fått asbest i luften så är det svårt att bli av med den. Därför det krävs så mycket utrustning när du ska sanera proffesionellt. Sen gnäller folk att det är dyrt trots att dom jobbar med detta med fara för sina liv för att vi andra ska ha en sund miljö.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.