När skadan är så pass stor att arbetsförmågan
Är nedsatt har man rätt till ersättning

Så när du mer en halverat din lung kapacitet
Från tex 5 liter ner till 2 liter blir det riktigt jobbigt att göra något överhuvud taget

Kommer med åren . Bara för dom att vänta
Lite tills ålderns höst och ångra sin felaktiga
Inställning till hur farligt asbest är

Jag har sett det med egna ögon så jag vet vad som händer .

V vvs facit skrev:
När skadan är så pass stor att arbetsförmågan
Är nedsatt har man rätt till ersättning

Så när du mer en halverat din lung kapacitet
Från tex 5 liter ner till 2 liter blir det riktigt jobbigt att göra något överhuvud taget

Kommer med åren . Bara för dom att vänta
Lite tills ålderns höst och ångra sin felaktiga
Inställning till hur farligt asbest är

Jag har sett det med egna ögon så jag vet vad som händer .
Det är ungefär som att påstå att alla kommer att få cancer bara för att sjukdomen finns och drabbar vissa.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ledsamt att du tolkar inlägget fel
Tyvärr finns inte dom kvar längre
Som kan intyga hur skadligt det är med Asbest

Varje människa väljer själv hur man ska tolka
Varnings signaler .
Om man väljer att ignorera är det upp till
Var och en .

Men ingen river asbest runt mig på dom arbetsplatser jag är på

V vvs facit skrev:
Ledsamt att du tolkar inlägget fel
Tyvärr finns inte dom kvar längre
Som kan intyga hur skadligt det är med Asbest

Varje människa väljer själv hur man ska tolka
Varnings signaler .
Om man väljer att ignorera är det upp till
Var och en .

Men ingen river asbest runt mig på dom arbetsplatser jag är på
Jag tror inte att jag tolkade fel, möjligtvis att du uttryckte dig fel. Du skrev att om man blir utsatt så ska man förvänta sig att få problem i framtiden, vilket är väldigt fel.
De allra flesta som blir utsatta, även relativt mycket, märker aldrig ens av det.

Ingen här påstår att det inte är farligt, men även om du utsätts för relativt höga halter t.o.m. dagligen så utsätts du ändå för betydligt farligare risker än just asbesten. T.ex. bilresan till och från jobbet, eller till och från tippen där du sedan slänger det du rivit.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det tar decennier innan du märker något .
Min äldre brorsa jag jobbar med
Håller inte riktigt med dig .
I början på 70 talet kapade man eternit kulvert
Med klinga tex
35 år senare visade sig resultatet
Han vet vilken framtid han möter

Arbetarna i lomma och deras familjer
Håller nog inte heller med dig

Min åsikt och erfarenhet är Asbest skall alltid
Undvikas i största möjliga mån . Det är ett farligt material som ställer till stor skada och lidelse decennier efter exponering .

Ser man på det på ett annat vis
Kan jag som medmänniska bara be er vara
Försiktiga vid exponering . Sen är det upp till er
Mvh

• Gilla
Polyester
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
De allra flesta som blir utsatta, även relativt mycket, märker aldrig ens av det.
Hur vet du att "de allra flesta" aldrig märker av det? Det kan ta 20-40 år innan man får märkbara symptom. Om vi tittar på statistik bland folk som exponerats i arbetslivet och "klarat sig" så garanterar ju inte detta att de inte kommer drabbas senare i livet. Att de individer i samma exponeringsgrupp som avlidigt av andra orsaker inte fick någon asbest-relaterad sjukdom utesluter inte heller att de hade några besvär eller att de hade utvecklat asbest-relaterade sjukdomar om de inte hade dött av andra orsaker. Det skulle vara intressant att se statistik på hur stor andel av de inom en viss exponeringsgrupp som uppnådde hög ålder utan besvär. Jag skulle tro att andelen som "klarade sig" till 90 var lägre i grupper med högre exponering än bland de med lägre exponering. Men har inte hittat någon konkret procentsats som antyder att "de flesta" klarar sig. Att man klarat sig i 20 år efter att ha arbetat i en asbestgruva garanterar tyvärr inte att det inte kommer senare i livet.

• Gilla
vvs facit
  • Laddar…
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Det tar decennier innan du märker något .
Min äldre brorsa jag jobbar med
Håller inte riktigt med dig .
I början på 70 talet kapade man eternit kulvert
Med klinga tex
35 år senare visade sig resultatet
Han vet vilken framtid han möter

Arbetarna i lomma och deras familjer
Håller nog inte heller med dig

Min åsikt och erfarenhet är Asbest skall alltid
Undvikas i största möjliga mån . Det är ett farligt material som ställer till stor skada och lidelse decennier efter exponering .

Ser man på det på ett annat vis
Kan jag som medmänniska bara be er vara
Försiktiga vid exponering . Sen är det upp till er
Mvh
Jag tror helt enkelt inte att du förstår hur siffror och statistik fungerar...

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
C Lundin
Du har din åsikt och grundar den säkert på något .det är upp till dig. Inget jag kan göra något åt
jag har min som jag grundar på
Dem erfarenheter jag har med + 40 år i branschen och en farsa som dog av sviterna
Från Asbest samt större delen av hans gamla
Arbetskamrater .
Det räcker för mig som statistik och siffror
Resten är upp till varje individ att ta ansvar för sin egen hälsa både idag och imorgon .

• Gilla
Polyester och 2 till
  • Laddar…
kristofer12345
En fråga , måste man vara o jobba med asbest mycket för att utsättas eller kan en gång kontakt med asbest räcka?! Jag tänker är det mest yrkesmän som får skada eller om jag andas in asbest 1 gång , någon som vet, ur funkar det..

Risken beror på hur stor exponering man haft.
Tar flera decennier innan cancer uppståt.
Sen finns det undantag, som Steve McQueen, som aldrig arbetat med asbest, men dog av mesoteliom vid 50 års ålder.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
En fråga , måste man vara o jobba med asbest mycket för att utsättas eller kan en gång kontakt med asbest räcka?! Jag tänker är det mest yrkesmän som får skada eller om jag andas in asbest 1 gång , någon som vet, ur funkar det..
Fibrerna kan ackummuleras i lungorna, så ju mindre som ackummulerats desto mindre risk.
Det finns tydligen en chans att lungorna kan göra sig av med de flesta av fibrerna (vit asbest), iaf hos icke-rökare som har friska lungor (undrar om astmatiker har försämrad förmåga till detta). Blå och brun asbest har tydligen styvare fibrer som är svårare att göra sig av med än vit asbest.

Den här biten var intressant:
"Clearance
Several mechanisms are involved in the clearing of fibres from their site of deposition, i.e.
mucociliary clearance, translocation of alveolar macrophages containing small fibres, and
uptake by epithelial cells lining the airways (17). Overall, the clearing mechanisms are very
effective (95-98%), although in the alveolar regions some fibres can remain
. It should be
noted, however, that one of the most effective clearance mechanisms (mucociliary clearance) is impaired by smoking (1). Deposited fibres less than 5-10 μm long may often be engulfed by a single macrophage and thereafter be translocated; fibres longer than this are more
difficult to clear. Long fibres may, however, become chemically dissolved or even
mechanically broken down in the lung tissue. Durability seems to be greatest for amphiboles,
less for chrysotiles (9,12,21,22); chrysotile can, in fact, split readily into fibrils and undergo
partial dissolution in lung fluids
(1).

The number of fibres retained in the lungs has been investigated very intensively in postmortem
lung material. All sorts of fibres known to exist in the atmospheric aerosol, including
asbestos, have been found. The number of asbestos fibres per cm3 of lung sample is related to
past exposure
, the ratio of lung burdens for asbestos workers and controls being roughly the
same as that of their respective exposures (10,12)."
Källa: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0015/123072/AQG2ndEd_6_2_asbestos.PDF?ua=1 (tack till den som delade denna länk tidigare i tråden)

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Visst kan man vara rädd och självklart ska man skydda sig om man vet att det är asbest men proportionerna blir oftast fel. Det finns absolut ingen som kan dra nå paralleller till någonting. Finns dom som arbetat med asbest länge och aldrig blivit sjuka också........Det blir alltså väldigt konstigt om de som är rädda för asbest är det ner på fibernivå för det är felaktigt och skrämmer upp andra. Inte ens efter en riktig sanering är det asbestfritt. Hur ska det liksom gå till? De som sanerar är vanliga människor med dammsugare och liknande utrustning. Det handlar ju liksom inte att de går med nån slags kamera och detekterar varenda fiber. De gör rimliga åtgärder där materialet i stort är borta och resterna anses vara så lite att det helt enkelt får räcka. Mer kan man inte göra. Men det är till 100% rester, det kan jag lova.............

Att det är farligt att regelbundet arbeta i miljöer med mycket asbest är klarlagt. Men att det skulle vara farligt att vistas i en byggnad där det finns asbest i rörisolering som ingen arbetar med är helt orimligt.
Det är ju bara att läsa tidigare länkad forskarrapport där det framgår att det finns minst lika mycket asbest i luften vid en vältrafikerad väg som i en byggnad med asbest i byggmaterielen.

- at a street crossing with heavy traffic, 900 F/m3
- on an express-way, up to 3300 F/m3
- in buildings with friable asbestos, concentrations vary irregularly; usually less than 1000 F*/m3 are found

Så jag utgår i från att dom som inte vill gå förbi ett gammalt isolerat rör i källaren inte heller vistas utomhus i tätbebyggda områden.

• Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
J Jehu skrev:
Risken beror på hur stor exponering man haft.
Tar flera decennier innan cancer uppståt.
Sen finns det undantag, som Steve McQueen, som aldrig arbetat med asbest, men dog av mesoteliom vid 50 års ålder.
Han var ju skådespelare och man använde asbestflingor som snösubstitut ända tills 50-talet: https://www.armco.org.uk/asbestos-s...ed-as-fake-snow-in-many-old-hollywood-movies/

För övrigt har jag skrivit ett inlägg tidigare där en bekant dog av en sällsynt typ av lungcancer (dock ej mesoteliom) och han dog bara drygt 40 år gammal. På min uppmaning kollades efter asbestfibrer i ursprungstumören när den plockades bort och det fanns ett stort antal i den vävnaden. Han hade jobbat som fastighetsskötare utan munskydd och rivit ett antal gånger i gamla rör mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.