42 731 läst ·
146 svar
43k läst
146 svar
Orolig för asbest på arbetsplats
Det här är ett typiskt exempel på ett helt ologiskt beteende.M Maxxa skrev:
Först fixar vaktmästaren skadorna med en rulle tejp. Först efteråt druttar, på skattebetalarnas bekostnad, saneringsfirman in för att mäta asbesthalten. Gissa vad de kommer att finna?
Helt groteskt slöseri med kommuninnevånarnas pengar, pengar som skulle kunna användas till hemtjänsten istället.
Absolut, det är riktigt tråkigt.Staffan2000 skrev:
Det här är ett typiskt exempel på ett helt ologiskt beteende.
Först fixar vaktmästaren skadorna med en rulle tejp. Först efteråt druttar, på skattebetalarnas bekostnad, saneringsfirman in för att mäta asbesthalten. Gissa vad de kommer att finna?
Helt groteskt slöseri med kommuninnevånarnas pengar, pengar som skulle kunna användas till hemtjänsten istället.
Tyvärr finns det även glada amatörer som inte heller bryr sig om sig själva eller sina när och kära.
När jag renoverade mitt radhus fann jag svartlim under linoleummattor, saneringsfirma fick hantera det då det efter analys visade sig vara asbest. Grannen undrade varför jag hade asbestsanering hemma, han hade tydligen rivit ut och slipat bort det själv några år tidigare med sina tre småbarn hemma i huset. Dammade tydligen en hel del.
När jag renoverade mitt radhus fann jag svartlim under linoleummattor, saneringsfirma fick hantera det då det efter analys visade sig vara asbest. Grannen undrade varför jag hade asbestsanering hemma, han hade tydligen rivit ut och slipat bort det själv några år tidigare med sina tre småbarn hemma i huset. Dammade tydligen en hel del.
Du kan alltid klämma på böjarna och är böjarna hårda så är det garanterat asbest. Jag skulle fixat en asbesttejp och tejpat över dom som är öppen.
Nu har jag ej läst de senaste svaren, men i mina ögon så är detta till 99% asbest.
Det du kan göra är att ta typ ett gram och lämna in det på prov, vet inte riktigt vart du bor men i Malmö så kan vi lämna in och får svar inom 1-2h. Brukar kosta ca 1500kr men det är värt det. Hade INTE chansat eller rört.
Det du kan göra är att ta typ ett gram och lämna in det på prov, vet inte riktigt vart du bor men i Malmö så kan vi lämna in och får svar inom 1-2h. Brukar kosta ca 1500kr men det är värt det. Hade INTE chansat eller rört.
Om alla skador är tejpade så är det ju ingen större fara att jobba där så länge man inte rör i de. Men går alltid att föreslå en sanering. Hos oss tar vi aldrig prov på rörböjar då man oftast känner direkt om det är asbest.
Medlem
· Östergötland
· 610 inlägg
Som jag har fattat det så kan det räcka med att ha blivit exponerad för asbest en enda gång för att riskera asbestlunga eller cancerT ToRy skrev:Fast asbest har varit farligt i rätt många år nu, det är inte akrylamidindränkta dillchips det handlar om här.
Hittar man de här rören när man renoverar hemma så är det en sak. Har man ett jobb där sådant här kan dyka upp om och om igen är det enda rätta att göra just det rätta, dvs låta proffsen ta hand om det eventuellt farliga. Just denna exponeringen hade förmodligen inte tagit livet av TS men tillsammans med nästa och nästa och nästa o.s.v. så ökar risken. Med tanke på de möjliga följderna är det ju bara machopuckat att INTE göra rätt.
Det stämmer. Problemet med faktan är att risken är i princip identiskt lika stor att drabbas av cancer även om du inte blir exponerad.J Johnsson 56 skrev:
Det kommer man dock aldrig kunna uppleva dock då du exponeras titt som tätt i ditt vardagliga liv, vilket inte går att undvika.