En godkänd kabel för nedgrävning kommer upp i en infälld kopplingsdosa i innerväggen i vår gäststuga typ friggebod. Kabeln behöver bytas efter en grävskada. När jag skruvade bort doslocket, var där "rena ormboet" av el-ledningar och toppklämmor. Svårhanterligt. Kan jag sätta in ytterligare en kopplingsdosa under den första för att minska den värsta trängseln? Eller finns någon godkänd typ av större dosa att montera i samma syfte? vad säger reglerna om antal ledningar i en och samma dosa?

Lägg upp en bild så kan du få ett relevant svar

U Uffe A skrev:
Lägg upp en bild så kan du få ett relevant svar
Tack Uffe. Saknar tyvärr fotomöjlighet, då jag inte har en fungerande smartphone.

Någon maxgräns för antal ledningar i en dosa finns det inte, det får vara så många som får plats.

Tack! Då vet jag. Alla fick plats riktigt fint, när jag konsekvent vrad knippena med samma färg på isoleringen åt samma håll - för min del medurs - vid inläggningen i dosan, sedan varje knippe fått sig en "u-båt" påskruvad över koppartrådsändarna.

Sedan kan jag väl lägga till att man ska planera sin anläggning innan man börjar dra ledningar och då behöver det aldrig bli överfullt i dosor.

E elmont skrev:
Sedan kan jag väl lägga till att man ska planera sin anläggning innan man börjar dra ledningar och då behöver det aldrig bli överfullt i dosor.
Tack Elmont! Så är det förstås. Men många av oss arma husägare har ärvt sina anläggningar efter tidigare ägare som i sin tur etc. Att dra ut alla ledningarna ur rören i innerväggarna i friggeboden/gäststugan och göra allt nytt lockar lindrigt. Jag reder ut ormboet och mäter mig fram och lägger om rören bara på några ställen, innan jag på nytt kopplar in jordkabeln från bostadshuset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.