Jag har en eldosa som sitter lite för långt innanför yttersidan av väggen, så eluttaget inte når in. Kan man bygga på eldosan på nått sätt. Det skulle räcka med 3-4 mm för att få det att fungera med eluttaget. Det går inte att flytta ut eldosan.
Händer det något om du vrider (åt vänster alltså) på den gröna insatsen?M Möbelsnickarn1 skrev:
Hoppas att det är som ni föreslår, ska testa imorgon. Tack !
Moderator
· Stockholm
· 57 606 inlägg
Annars är detr påbyggnadsringar som gällker.
Jag blir lite fundersam över att du skriver att uttaget inte når in. Du menar väl att skruvarna från dosan är för korta?
Eller tänke du fixera uttaget med dne äldre metoden med "klor" som fälls ut mot insidan av dosan?
Som alternativ till påbyggnadsring kan man bara sätta längre dosskruvar (finns med lite olika typer av gängor).
Jag blir lite fundersam över att du skriver att uttaget inte når in. Du menar väl att skruvarna från dosan är för korta?
Eller tänke du fixera uttaget med dne äldre metoden med "klor" som fälls ut mot insidan av dosan?
Som alternativ till påbyggnadsring kan man bara sätta längre dosskruvar (finns med lite olika typer av gängor).
Även med påbyggnadsring måste man skaffa längre skruv. Till dosor (ej justerbara) med plastring använder man skruv typ träskruv, till metallring M3 skruv, enkel eller dubbelgängad.
Justerbara skruvar man ut hela ringen, räcker inte justeringsmånen till finns "djupare" justerringar.
Justerbara skruvar man ut hela ringen, räcker inte justeringsmånen till finns "djupare" justerringar.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Det är inte som så att den del av uttaget som du visar på bild hamnar för långt in i väggen för att hålet i skivan är för stort? Den delen av uttaget skall vila/tryckas emot väggbeklädnadens utsida och det går inte om hålet är för stort. Hamnar sedan denna del av eluttaget för djup in i väggen så går det inte att montera eluttagets yttre del. Det kan gå att rädda problemet med förhöjningsringar på dosan men det primära är att metallen på eluttaget skall vila/trycka på skivan och inte fara in i väggen.
Hålet skall vara runt och endast vara någon/några mm större än dosan och inte "åttkantigt".
Hålet skall vara runt och endast vara någon/några mm större än dosan och inte "åttkantigt".
Redigerat:
Tack för alla svar, det gick att vrida ut den så nu kan jag få ut ramen ur det kantiga hålet så att ytterdelen når in till kopplingsdelen, delarna hade inte kontakt och det måste de väl ha så att jordningen fungerar. Ytterdelen är en Renova oval som ligger utanpå skivan så ingen fara att den åker in. Det var bara en oerfaren hantverkare (jag) som monterade skivväggen innan jag insåg att eldosan kom för långt in, den hade en riktig hantverkare satt dit innan. Nåja så riktig var han inte Johnny, han lyckades sätta golvbrunnsavrinningen på fel ställe, satte vattenkopplingsskåpet ovanför koppling mellan inkommande kopparrör och det nya plaströret ja det är bara 2 av flera tråkiga fel han gjorde. Det är ingen hantverkare jag skulle rekommendera.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden