Byggahus.se

Orimligt många timmar mm

1. mouton
    Medlem Nivå 1
    Nja det stämmer delvis, han har en anställd (litauer) och en frilans (gissar jag) som är svensk, sen var de andra som var här utländska , men det är sant skulle ju aldrig gjort det... men då hans firma jobbat åt mig tidigare utan problem så blev det så....lärt mig en läxa ...Sen är det ju sällsynt med så fula fiskar som han, som vägrar diskutera sakfråga utan hotar med anmälan till kommun etc..

• Laddar…
  2. N
    Medlem · Nivå 9
    Helgjobb och mer än 8 h per dag. Låter som utländsk arbetskraft som inte vart så billig i slutändan. En klassiker, med andra ord.
    Mitt tips är att ta det som läropengar och anlita en lokal, svensk förmåga nästa gång.
    Låter jag som en sur och tvär snickarsosse? Ja, det är jag också.

3. mouton
    Medlem Nivå 1
    Ja nu var det ju ett svensk AB och en av snickarna var svensk...

4. M
    Medlem · Nivå 9
    Vad finns avtalat eller dokumenterat skriftligen mellan er?

Har du tillhandahållit allt material?
    Hur har ritningen diskuterats och har den följts?

Att inte följa bygglovet är ju inte till din fördel i en förhandling. Ett klart argument som visar på din ”ohederlighet”.

Gällande tillfällena när tidsredovisningen visar att personerna jobbat men du inte varit där:
    Kan du bevisa att de inte varit på plats?

Gällande mängden arbetstid:
    I timdebiteringen du sett, har personerna arbetat mer än sina 48 timmar per vecka? Har de fått ihop dygnsvilan?

https://www.google.se/amp/s/europa....s-holiday-leave/working-hours/indexamp_sv.htm

Till syven o sist måste du värdera riskerna och hur sannolikt det är att du vinner om det går till en domstol...

• Laddar…
  5. pelle plåttak
    Medlem · Nivå 5
    Det är bara att bita i sura äpplet . Finns det inget avtal med byggaren och du inte varit på plats hela tiden för att kolla vad som gjorts på vilken tid så kommer du inget vart. Det kan ju inte vara hantverkarens fel om han tar dubbelt så lång tid på sig som vad nån annan tycker . Vet inte riktigt förutsättningarna utifrån vad som skrivit , men jag anser nog att du själv har ett större ansvar som beställare än vad du tycker själv.

• Laddar…
  6. B
    Medlem · Nivå 8
    Nja... kunsumenttjänstlagen ställer nog mer krav på hantverkaren tycker jag.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumenttjanstlagen/

• Laddar…
  7. Bluenose
    Husägare Nivå 5
    Stackars dig! Blir så arg när man läser om sånt här. Det är så fult spel. Hoppas att du vinner. Kämpa och ge inte upp!!

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 1
    Jag har varit i en helt annan bransch, men jag tycker det låter som att om ni kommit överens om 100 timmar, därefter utökat till 200 timmar, så anser jag att byggaren har inte en chans att försöka ta betalt över dessa 200 timmar. inte en krona hade jag betalat utöver vad vi avtalat muntligen eller skriftligen, fakturan har du redan fått så de kan inte fiffla med timpenningen.

Det är inget fel på muntliga avtal, förutom att de är svåra att bevisa om en av parterna ljuger.
    Enligt praxis ligger bevisbördan på näringsidkaren att du beställt dessa 350 timmar.

Att du faktiskt beställt jobbet blir ju svårt att ifrågasätta då du varit på plats och sett att de bygger på din tomt.

Så tänk efter vilka indikationer du kan ha gett att jobbet fick överskrida 200 timmar, om du har gett några som helt indikationer att det var ok att fortsätta efter 200 så har du nog försatt dig själv i en knepig sits där du öppnat för att de bygger tills de tröttnar.

Om inte, stå på dig. 200 timmar var allt som avtalades, och det avtalades muntligen.

Redigerat 16 aug 22:41
  9. L
    Medlem Nivå 6
    Ok, läropengar saker kan ta mer tid osv. De kanske gjorde fel, och fick göra om något moment.

Men de fel som faktiskt är hittade och som ÄNDÅ faktureras?
    Sedan orimligheter som 13 arbetade timmar och helgjobbet etc.
    Saker som man rimligen inte kan mena var 13 fullt ärliga timmar från en pigg frisk arbetare OM det ens var så många....

Det borde finnas möjligheter att dra av från summan, förhandla tycker man...

10. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Varför ska alltid konsumenten bita i det sura äpplet, borde det inte vara hantverkaren som inte är tydlig i sin kommunikation till lekmannen vara den som ska bita i det sura äpplet? :thinking:

11. N
    Medlem · Nivå 9
    Det är inte hantverkare som agerat tokigt här. Dessa lirar är uppenbarligen något annat, men inte hantverkare enligt din och min standard.

12. M
    Medlem Nivå 6
    Fast om de utger sig för att vara hantverkare får de väl stå för det också.

TS: hur mycket kostade de per timme? Med moms?

13. N
    Medlem Nivå 5
    200 timmar +15 % är allt de kan begära. Låt dem gärna försöka ta det till rätten, det ligger ju bara dem till last att de fakturerat tid när de inte varit där och att det inte kan uppvisas något avtal.

• Laddar…
  14. N
    Medlem · Nivå 9
    Det får man göra om man anlitar dom också. Alltså stå för det.

15. S
    Medlem Nivå 1

Vilken djävul, ska han spela ett sånt fulspel så skulle jag stämt för att de byggt för stort,