Fått tillgång till huset och tog in en firma som slipat och lackerat vårt parkettgolv före inflyttning. Fick instruktioner om att vänta med att gå på golvet tills idag. Var där och såg då tydliga spår av originalfärgen som ränder i skarvarna på vissa ställen. Bifogar bilder där man kan se dessa. Jag bad dem att komma och kika på det imorgon. Vad säger ni är det något vi får leva med eller bör de slipa och lacka om golvet? Har man inte slipat ned tillräckligt? Eller har man inte dammsugit upp allt damm från slipningen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har egentligen inget bra svar på din fråga och vet inte heller om det är normalt eller inte. Men en gissning till orsaken kan ju vara att det lackades på plats (alltså förut) och då har lacken gått ner i skarvarna och man får då inte bort den gamla lacken i skarvarna trots att man slipar och får detta fenomen... Om det är så känns det svårt att göra något åt...
Är det bara dom ställen du visat eller är det över hela golvet?
Skulle säga att det är slarv med slipningen, man skulle slipat lite hårdare så hade det försvunnit.
Känns dumt att slipa om det igen då får du troligen byta golv nästa gång...
Prisavdrag om du kan leva med det, tror inte det kommer märkas så mycket när du möblerat.
Eller så får dom slipa om men då får du vänta minst 2-3 där till inflytt till
Skulle säga att det är slarv med slipningen, man skulle slipat lite hårdare så hade det försvunnit.
Känns dumt att slipa om det igen då får du troligen byta golv nästa gång...
Prisavdrag om du kan leva med det, tror inte det kommer märkas så mycket när du möblerat.
Eller så får dom slipa om men då får du vänta minst 2-3 där till inflytt till
Tack för snabba svar. Det är sporadiskt på flera ställen över golvet. Mer eller mindre tydligt. Får se vad de säger när de kommer hit. Hoppas det går att åtgärda även om det kräver en omslipning. Tråkigt om det inte går att åtgärda alls som du skrev Hajjen men då får vi leva med det.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det ser ut som fukt/lack/smuts åkt ner i skarvarna under årens gång och sugits in i parketten. Då blir det mörkt i skarvarna oavsett hur mycket det slipas. Vår parkett som är 11 år gammal och slipad mycket har samma utseende.Blommar skrev:
Det är en avvägning hur mycket man skall slipa. Tar man för mycket i sin iver att få bort alla skavanker, är risken stor för att man slipar igenom ytskiktet. Speciellt på ett golv med okänt förflutet.
Jag skulle nöjt mig med det resultat du visar. Slipar de en gång till kan det gå åt skogen.
Staffan
Jag skulle nöjt mig med det resultat du visar. Slipar de en gång till kan det gå åt skogen.
Staffan
Det var ett liknande svar jag fick. Att det ligger kvar från originalsättningen av golvet och att det inte finns garantier om de slipar ned 3cm till. Har kvar 4cm golv just nu.A Autodidak1 skrev:
Tack för alla svar! Alltid skönt med en extra bedömning på områden man själv inte behärskar.
Klicka här för att svara