3 604 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Organisation som hjälper privatpersoner med felaktiga myndighetsbeslut ?
SBK har beviljat bygglov för grannen på samma platser som jag har två st. officialservitut kort och gott.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Är lite osäker. Men i princip borde det vara helt OK med bygglov på servitutsmark. Däremot får man inte faktiskt bygga, om man inte lyckas få bort servitutet.
Du kan få bygglov även på annans mark, därmed inte sagt att du får bygga där.
Du kan få bygglov även på annans mark, därmed inte sagt att du får bygga där.
Ja, planket är ju lite hindrande för vägsrevitutet.
Men jag undrar som @hempularen om det ingår i bygglovsprocessesn att kommunen kontrollerar att fastighetsägaren verkligen får bygga där?
Om planket är i vägen, så får du ta dit kronofogden.
Men jag undrar som @hempularen om det ingår i bygglovsprocessesn att kommunen kontrollerar att fastighetsägaren verkligen får bygga där?
Om planket är i vägen, så får du ta dit kronofogden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Jag tänker också att fogden är rätt instans att hota med. För det första steget är förstås att berätta för grannen att du inte tillåter grannen att bygga igen den väg du har vägservitut på. Ledningsservitutet är väl lite mindre relevant för ett plank, det är väl bara att plocka ner en gång var femtionde år när man behöver komma åt ledningen.
Framgår det av TS svar att grannen ska med planket bygga igen vägen för TS? Hen skriver att det ena servitutet är det vägservitut, men mycket mer info har vi inte. Har TS blivit hörd i bygglovsärendet? Lämnade du något yttrande? Hur motiverar Byggnadsnämnden lovet? Det är omöjligt att bedöma vem som har rätt/fel utan att ta del om beslutsskrivelsen, detaljplan och karta. Vill du ha mer hjälp behöver du lämna ut lite mer information i tråden.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tänker också att fogden är rätt instans att hota med. För det första steget är förstås att berätta för grannen att du inte tillåter grannen att bygga igen den väg du har vägservitut på. Ledningsservitutet är väl lite mindre relevant för ett plank, det är väl e bara att plocka ner en gång var femtionde år när man behöver komma åt ledningen.
Kan du utveckla detta @hempularen.H hempularen skrev:
Låter intressant. Har man lov så har man, tänker jag. Men hur får man i så fall det?
Det är olika lagstiftningar. Bygglov prövas utifrån Plan- och bygglagen. Avtal med fastighetsägare är en civilrättsligt uppgörelse.E El-Löken66 skrev:
När det gäller bygglov och strandskydd kan det uppstå liknande situation, du kan bli beviljad bygglov men få avslag på strandskyddsdispensen, vilken prövas utifrån Miljöbalken.
Bifogar länk som behandlar servitut;
https://lawline.se/answers/tjanande-fastighetens-rattigheter-vid-servitut
Saxat från Boverket;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, det är det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Så är det förvisso. Men då TS ger oss så knapp information får man ju anta lite. Å andra sidan: naturligtvis bör man då vara tydlig med sina antaganden. Om grannens plank inte berör området som TS har vägservitut på så är vägservitutet förstås irrelevant i sammanhanget.M MetteKson skrev:
Tack för svar.M MetteKson skrev:Det är olika lagstiftningar. Bygglov prövas utifrån Plan- och bygglagen. Avtal med fastighetsägare är en civilrättsligt uppgörelse.
När det gäller bygglov och strandskydd kan det uppstå liknande situation, du kan bli beviljad bygglov men få avslag på strandskyddsdispensen, vilken prövas utifrån Miljöbalken.
Bifogar länk som behandlar servitut;
[länk]
Saxat från Boverket;
[bild]
Men ofta är det ju kommunen som handlägger bygglovet, vad ska det mer till för tillstånd för att bygga en mast på allmän platsmark då?
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Som sagts ovan:E El-Löken66 skrev:
1. det förvaltningsrättsliga beslutet av den myndighet som handlägger ärenden enligt PBL =bygglovet
2. ett civilrättsligt avtal med markägaren (+ev. annan berörd nyttjanderättshavare) =arrendeavtal eller liknande
Klicka här för att svara