S
T Torpgubben skrev:
Det är nog smart att skippa plinten, men funkar det inte lika bra med en Torix toppklämma? I mitt fall tre st 2.5mm2 per klämma.
torix förbrukar ju 1.5cm av fkn varje gång du måste koppla om, vilket inte är helt ovanligt under en elinstallations livslängd.
Det går att tvinna upp den ja men kopparn är då såpass sliten att kardeler kommer börja gå av nästa gång.

Jag måste nästan fråga, är det ren vrånghet som gör att man inte vill använda wago eller liknande? Ingen av firmorna jag arbetar ihop med lagerför ens torix eller ”danska skallar” längre.

Torix fungerar utmärkt MEN den ställer betydligt större krav på användaren än om dom använder typ Wago.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag älskar att skruva Torix men det är mer hantverkskänslan än något logiskt bättre, annat än att den är väldigt kompakt i formatet.

S SueCia skrev:
Jag måste nästan fråga, är det ren vrånghet som gör att man inte vill använda wago eller liknande?
Inte vet jag vad du menar med vrånghet, är det på något sätt att påstå att andra elektriker alltid ska använda Wago och gör fel när dom inte gör det och inget annat, Så är du ute med urspårning i yrket. Att andra firmor som du säger inte har torix elle danska skallar på hyllan är väl upp till dom och då kan du inte använda dom sorterna utan hänvisad till Wago

S
J jonaserik skrev:
Inte vet jag vad du menar med vrånghet, är det på något sätt att påstå att andra elektriker alltid ska använda Wago och gör fel när dom inte gör det och inget annat, Så är du ute med urspårning i yrket. Att andra firmor som du säger inte har torix elle danska skallar på hyllan är väl upp till dom och då kan du inte använda dom sorterna utan hänvisad till Wago
det var inget svar på frågan, det finns mig veterligen inte ett enda argument för att använda torix t.ex.

Vill som sagt endast se argument för jag ser inga.

• Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
Wago håller varje ledare för sig samt håller kontakttryck konstant. Dvs ingen risk att kabelhögen rör sig så att kontakttrycket minskar.

Därmed inte sagt att det inte går att göra fel. En i övrigt duktig elektriker från en stor firma lyckades att bara få precis spetsen av ledaren (EK) att fastna i en 773. Dosan satt illa till och han såg nog inte vad han gjorde. Lågor år senare släppte ledaren.

Nu har jag varit med om liknande händelser i betydligt fler fall på arbetsplatser med torix och skruvplintar. Jag ville bara påpeka att noggrannhet oxh kontroll är viktiga även med wago. Det är bara att det är lättare att göra rätt med wago, särskilt 222 där man ser vad man gör och minimal risk att böja kardeler.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
tommib
Du menar 221

Men ja, det är kontraintuitivt eftersom 222 lanserades före 221 och är en äldre modell (den grå ogenomskinliga)

Blandade jag ihop dem nu? Typiskt. Tack för de rätta namnen.

Mikael_L
tommib tommib skrev:
Detta är nog den viktigaste poängen.

En yrkesman/installatör bör kunna använda all godkänd materiel men om man ska rekommendera något för en oerfaren att börja med så är det wago (eller motsvarande snabbplint). Det är helt enkelt lättare att göra rätt med dessa produkter. Bäst är Wago 221 där man tydligt ser hur ledaren går in under klämman. Dessutom kan man enkelt ta isär och göra om i de fallen det blev tokigt (ja, det kan hända även den bäste). Näst bäst är 773 som också är genomskinlig så att man tydligt kan se att man fick god kontakt med alla kardeler på en FK. Wago 222 är helt ok men nackdelen är att man inte visuellt kan verifiera att det blev rätt.
Nope, näst bäst är Helacon. :cool:
Helacon mini är numera min standardtoppklämma för ej öppningsbara, och Wago 221 kör jag med för öppningsbart utförande (och för RK och biledare).
Innan mini så fanns helacon plus, som jag var lite tudelad inför, ty den var på alla sätt bättre än wago 773 förutom storleken. Så på den tiden åkte jag (tyvärr) omkring med dubbla uppsättningar toppklämmor, och körde med 773 där det var trångt.

@jonaserik, Jag skulle nog vilja påstå att den produkt som vinner flest elektriker har den mest gynnsamma kombinationen av egenskaper.
Ty vi betalar inte onödigt mycket för att vi vill bli av med pengar.
Vi väljer inte produkterna som tar lång tid att montera bara för att få tiden att gå
Vi väljer inte produkterna med felfrekvens för att vi gillar backjobb
osv

Och nu är det ju som så att wago/helacon i olika varianter har vunnit marknaden, vilket jag tycker talar sitt tydliga språk.
Jag är dock lite förvånad över att se hur mycket wago 221 tagit marknadsandelar ifrån ej öppningsbara 773 och helacon plus/mini. De är ju trots allt 2-3 ggr så dyra, och tar något längre tid att montera.
Här tror jag slöhet bland många elektriker ligger bakom, de orkar inte hålla på med fler varianter, utan nöjer sig med att ha 3 olika wago 221 med sig.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle nog vilja påstå att den produkt som vinner flest elektriker har den mest gynnsamma kombinationen av egenskaper.
Ingen skugga över dig . Har inte sagt ett ord om vad som är bäst eller inte, bara att det verkar på somliga att det inte finns något annat än just den/dom produkterna. Alltid kommer det tvärsäkra svar, att någon SKA använda dito från höger och vänster och inget annat. Samt att det till och med kommer att användes inte den/dom så är man inte någon elektriker, mycket märkligt att någon har en sådan uppfattning som kanske bara har 15 år i yrket, den personen är i sin linda på livets bana och bör vara lite försiktig med uttalande om det yrkesmässiga

Vem har sagt att den SKA användas? Du verkar läsa det du vill läsa.

Om en tolkning går ut på vad som sägs i detta forum så SKA det vara Wago och inget annat som SKA användas, har inte under min tid här inte sett ett enda ord om att använda annat än Wago. Det finns i princip i varje tråd som behandlar något med koppling, så skärp till er , Wago är inte någon patentlösning för att koppla med, den går att använda, inget fel i det men DET går att använda annat med

Jag har inte sett någon som hävdar att wago SKA användas, däremot är många tydliga med att dom gillar wago och inte använder något annat. Två helt olika saker och därmed är din slutsats fel. Du drar en felaktig egen slutsats och protesterar därefter mot slutsatsen.....typiskt forumtjafs.

Om det nu är så att de flesta här gillar wago, varför skulle dessa personer föreslå att man kopplar med något annat som man inte har samma goda erfarenhet av?

Vad tycker du ska användas istället?

Mikael_L
Rätt ofta föreslås det från skribenter här att använda wago221, och det sker framförallt när "vi" misstänker att den som får rådet ifråga inte är så väldigt erfaren av att koppla starkström.
Det brukar låta ungefär såhär:
"Och använd gärna wago 221 (finns på bl.a. Jula) för att koppla, för de toppklämmorna är svåra att råka göra fel med!"
Så att "vi" ofta föreslår 221 har bara att göra med att det är i alla välmening.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
..typiskt forumtjafs.
Forumtjafs får stå för dig , sett för mycket av det på forumet i olika sammanhang , men att kategoriskt framhålla något är väl överkurs, en del fastnar för något och det är upp till var och en. Men då ska det framgå kanske att jag använder den/dom produkterna och tycker dom är bra, inte som man läser på forumet ,koppla/använd/bruka Wago som till 99 % alltid framhävs. Kan du visa på en enda tråd där det inte enbart bara talas om just Wago från de som nästan endast svarar/skriver i EL-delen. Men som sagts smaken är som baken delat och inget nytt under solen..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.