42 701 läst ·
255 svar
43k läst
255 svar
Ordförande skruvar i gatubelysning!?
Det är knappast jag som fått det till någon vendetta. Ts är ute efter ordföranden, det har flera reagerat på som du kan se i tråden.T Thomas_Blekinge skrev:Nu får du lugna dig något. YS har ställt en sakfråga där han anser att ordförande har överskridit sina kompetenser och möjligen framkallat en fara. Du får dt till en allmän vendetta eller ett krig mellan TS och ordförande. Var får du det ifrån?
Bestrider du att det utförda arbetet är behörighetskrävande? Ja eller nej?
Eftersom ts inte sitter i styrelsen vet hen inte vad som sagts i styrelsearbetet, hen har fått besked om att risken är minimal för att någon risk ökat med det som gjorts. Inte heller något brott som i praktiken går att lagföra har begåtts.
Ts tar upp en massa svepande negativa åsikter om ordföranden som inte har med ämnet att göra och säger att ordföranden är på väg ut. Ts verkar ha koll även på valberedningens arbete…
Du får väl läsa tråden…
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
😂😂Fairlane skrev:
Nä, det har du rätt i. Tur att det finns många likheter. 😊
Ja, så känns det tycker jag också. Grejen med elen behöver avdramatiseras.Fairlane skrev:
Du sätter väl inte upp eller byter taklampor själv om de ansluts med ”sockerbit”, alltså fast anslutna, för i så fall bryter du mot Elsäkerhetslagen och borde polisanmäla dig själv omedelbart innan det är preskriberat.S Snickerick skrev:
Det är tillåtet att byta fast installerade armaturer i torra utrymmen inomhus.blackarrow skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/ljusarmatur/kök
Bra att du håller dig till trådens ämne. 👍T Thomas_Blekinge skrev:
Det är tråkigt att det är så få som faktiskt läser vad frågeställningen handlar om och istället pratar om helt andra saker.
Frågan som ställdes av trådstartaren är om det som inträffat är ett elinstallationsarbete som kräver auktorisation eller inte.
Belysningstolpen är absolut en del av elanläggningen men själva armaturen som sitter på stolpen brukar gå att byta ut. Det är alltså bara en sak som förbrukar el som Dennis säger ovan i inlägg #45.
Man måste dock fortfarande ha kunskap för jobbet så det blir bra och säkert. Det som kan kräva auktorisation är losskopplingen och inkopplingen i elanläggningen (stolpen)
Fast nu har TS ändrat sig och är säker på att det är olagligt eftersom hen konsulterat en jurist. Synd att hen inte kollade med juristen först.A avh67f skrev:
Undrar om vi i vår BRF-styrelse blir beviljade ansvarsfrihet på årsmötet, några av oss har faktiskt bytt lampor i trapphusbelysningen (trots att det finns en teknisk förvaltare som kan göra det åt oss).
Nä, det första man kan vara säker på i sammanhanget samfälligheter, BRF och liknande är i princip alla leverantörer försöker snyta åt sig så mycket pengar det går eftersom det är sällan styrelsen har koll på vad saker borde kosta. Och eftersom det är oavlönat, otacksamt arbete är det svårt att motivera sig till att lägga den extra tiden som krävs.
Det här är just en anledning varför man bor i eget hus 😎C cotillion skrev:
Visst hus kan ju också ha samfällighetsföreningar mm som har folk som tycker si o så, men ändå.
Japp så är det!J jliljeha skrev:Nä, det första man kan vara säker på i sammanhanget samfälligheter, BRF och liknande är i princip alla leverantörer försöker snyta åt sig så mycket pengar det går eftersom det är sällan styrelsen har koll på vad saker borde kosta. Och eftersom det är oavlönat, otacksamt arbete är det svårt att motivera sig till att lägga den extra tiden som krävs.
Företag verkar salta på kostnader när det gäller just BRF, Hyres, Kommun osv. Men är väl lätt slinka igenom med diverse ockeravtal när många orkar inte bry sig, har ingen koll, lyckas övertala en stor grupp med grupptryck osv.
Senaste exemplet jag har angående det här är laddboxar till elbilar. Men ska kanske inte ta upp det då det är ganska uttjattat från mitt håll nu.
Mestadels handlar det om att folk orkar som sagt inte engagera sig eller får kritik sen likt ts nu gjorde.
Även jag blir rätt förvånad över att så många av svaren anklagar TS för än det ena och än det andra. Och att så många är så säkra på att det inte alls är olagligt det ordföranden gjort, eller att det ordföranden gjort är olagligt. Detta trots att INGEN - TS inräknad - vet exakt vad ordföranden gjort eller hur, eller vad denne har för kunskaper.
TS ställer egentligen en fråga fast på två sätt: Får ordföranden - som inte är elektriker - utföra dessa arbeten, och måste det inte utföras av en auktoriserad elektriker?
Med informationen som givits och beaktat de få någorlunda seriösa svar som givits verkar det som att inget vet svaret på frågan. Eller att flera vet, men vet diametralt olika. Det uttrycks säkra åsikter om att det är både olagligt och lagligt att en icke-elektriker gör jobbet, men det hänger ändå på om denne utför det rätt, vilket ingen i tråden vet.
Med det i åtanke har jag inget annat än förståelse för den oro TS uttrycker, nämligen den om anläggningen är säker efter arbetet ordföranden gjort. Jag är rätt säker på att alla i tråden - om de bott där själva - gärna hade velat kunna lita på att ordföranden faktiskt gjort rätt, oavsett lagligheten i att han gjort det.
Och att TS verkar ha tidigare dåliga erfarenheter av ordföranden, hur många av oss har inte haft en liknande upplevelse någon gång? Är det verkligen en anledning att mer eller mindre mobba någon?
Så tagga för fan ner, var inte så jäkla otrevliga mot en annan medlem bara för att denne ställer en fråga du själv tycker är självklar. De flesta av oss är här för att vi vill veta och lära oss, inte för att bli förlöjligade.
TS ställer egentligen en fråga fast på två sätt: Får ordföranden - som inte är elektriker - utföra dessa arbeten, och måste det inte utföras av en auktoriserad elektriker?
Med informationen som givits och beaktat de få någorlunda seriösa svar som givits verkar det som att inget vet svaret på frågan. Eller att flera vet, men vet diametralt olika. Det uttrycks säkra åsikter om att det är både olagligt och lagligt att en icke-elektriker gör jobbet, men det hänger ändå på om denne utför det rätt, vilket ingen i tråden vet.
Med det i åtanke har jag inget annat än förståelse för den oro TS uttrycker, nämligen den om anläggningen är säker efter arbetet ordföranden gjort. Jag är rätt säker på att alla i tråden - om de bott där själva - gärna hade velat kunna lita på att ordföranden faktiskt gjort rätt, oavsett lagligheten i att han gjort det.
Och att TS verkar ha tidigare dåliga erfarenheter av ordföranden, hur många av oss har inte haft en liknande upplevelse någon gång? Är det verkligen en anledning att mer eller mindre mobba någon?
Så tagga för fan ner, var inte så jäkla otrevliga mot en annan medlem bara för att denne ställer en fråga du själv tycker är självklar. De flesta av oss är här för att vi vill veta och lära oss, inte för att bli förlöjligade.
Jag tror ingen här är otrevlig av den anledningen. Men när man läser igenom TS samtliga inlägg tycker jag nog TS ber om svar på den nivå han får.T ToRy skrev:
S Snickerick skrev:
S Snickerick skrev:
S Snickerick skrev:
S Snickerick skrev:
S Snickerick skrev:
S Snickerick skrev: