M merbanan skrev:
Men oavsett vilken tolkning som gäller så blir armaturen en apparat och mitt resonemang tillämpligt.
Delar den uppfattningen även om jag inser att mitt förra inlägg kunde tolkas annorlunda. Men helt självklart är nog inget här.

Jag är nyfiken på om tillverkaren har en instruktion för LED-konvertering. För om det inte finns en, och armaturen är en apparat (vilket för mig är självklart) så ska väl ordföranden CE-märka hela stolpen nu? 🤭

• Haha
AndersPS
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag är nyfiken på om tillverkaren har en instruktion för LED-konvertering. För om det inte finns en, och armaturen är en apparat (vilket för mig är självklart) så ska väl ordföranden CE-märka hela stolpen nu? 🤭
Ska han sälja stolpen? 🤔
Ser fram emot den tråden...

• Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Hej

I en samfällighetsföreningen har vi senaste året haft en ordförande som inte funkat så bra. Han har bland annat på eget bevåg bytt ifrån HID/Sodium-lampor (enligt honom själv) till LED i belysningsstolparna i vår samfällighet. Han har då, som han säger, tagit bort "ballast". Han nämner "igniter", "kondensator" och "ballast" i samband med detta.

Det här gör mig ytterst orolig, dels för att han verkar vara en tjomme som inte har full koll på någonting som han gör, och dels för att på samfällighetens mark vistas varje dag såväl förskole- som grundskolebarn i åldrarna 1-16 år.

Får han, som defintivit inte är någon elektriker, verkligen göra sådana förändringar på dessa belysningsstolpar. Skulle något bli fel och en stolpe bli strömförande, kan det ju gå riktigt illa. Alla stolpar är ännu inte bytt lampor på, utan det är ett "pågående" arbete.

Detta måste väl enligt lag göras av en auktoriserad elektriker?

Tack!
Bra jobbat av honom inga konstigheter med nödig kännedom

• Gilla
kilank och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/fr...ehover-jag-tanka-pa-om-ballasten-frankopplas/

"Om ballasten frånkopplas klassas det som en signifikant modifikation och armaturen räknas som ny. Efter denna ändring är inte längre armaturens ursprungliga tillverkare ansvarig för armaturens säkerhet eller andra egenskaper som exempelvis EMC. Den ursprungliga tillverkarens märkskylt, CE-märkning och andra certifieringsmärkningar på armaturen gäller inte längre."

Säljaren/tillverkaren av den led-baserade ljuskällan garanterar ju den men armaturen är det mer oklart läge. Dock så är det nog så att de flesta armaturer som konverteras nog är många år gammal och ansvaret/garantin som är kvar åligger nog endast anläggningsägaren. Om man anlitar en extern part kan man nog lägga lite ansvar åt det hållet men då led-konvertering är en så pass enkel operation så är det i praktiken svårt att misslyckas.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Den här nervösa ansvarsflykten som sakta men säkert tar över samhället är så tröttsamt. Det säger sig självt att samfällighetsföreningen ansvarar för de gamla gatlyktorna. Det är liksom hela idén med en samfällighetsförening som förvaltar en gemensamhetsanläggning.

• Gilla
YuGi och 15 till
  • Laddar…
ClasseClas
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den här nervösa ansvarsflykten som sakta men säkert tar över samhället är så tröttsamt.
Det är enklare att sitta på en pall, titta in i väggen och eventuellt klösa lite tapeter. Det är i alla fall inte olagligt.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den här nervösa ansvarsflykten som sakta men säkert tar över samhället är så tröttsamt. Det säger sig självt att samfällighetsföreningen ansvarar för de gamla gatlyktorna. Det är liksom hela idén med en samfällighetsförening som förvaltar en gemensamhetsanläggning.
Så är det. I detta fallet har ordföranden i föreningen, - som alltså har ett stort ansvar för stolparna - uppdaterat ljuskällorna i desamma.

I det läget kommer ts - som inte har något ansvar för anläggningen - in och har en mängd synpunkter som det inte har kommit några belägg för.

Ts borde vara nöjd med att föreningen ordnat att det lyser fint från de nya ljuskällorna och njuta av livet. 😊

• Gilla
Roger .b.persson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
M merbanan skrev:
Elektrisk utrustning som enbart
förbrukar elektrisk energi, t.ex. ljusarmaturer och hushållsmaskiner, är dock inte
del av starkströmsanläggningen efter fast anslutning.

Jag skrev fel tidigare. Men ja man kan nog tolka det som att hela lyktstolpen+armatur är en apparat eller bara armaturen.

Men oavsett vilken tolkning som gäller så blir armaturen en apparat och mitt resonemang tillämpligt.
Fredrik Byström Sjödin drog det t.o.m ett steg längre och hävdar att den montage av den elektriska golvvärmen får göras av vem som helst, just med stöd av lagtexten "att en utrustning som endast förbrukar el inte är en del av den fasta installationen".
Han kom därmed i konflikt med sin förre arbetsgivare. :)

https://www.elinstallatoren.se/2018/02/in-och-elsakerhetsverket-i-klinch-om-golvvarme/

En som varit överinspektör på Elsäkerhetsverket tänker man borde ju ha lite koll. Dock med FBS är jag själv aningens tveksam, jag tycker det kommer lite konstiga saker lite väl ofta därifrån. Han verkar gå sin uppdragsgivares ärenden mer än att hålla sig till sanning och sunt förnuft ibalnd.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
P
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det är enklare att sitta på en pall, titta in i väggen och eventuellt klösa lite tapeter. Det är i alla fall inte olagligt.
Mjau. 😾

ClasseClas ClasseClas skrev:
Sluta nu! Mina katter gör precis det ibland och jag har ett rent h-vete med att förklara för dem att det är just olagligt! 🐈‍⬛ 😿 🙀

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Han verkar gå sin uppdragsgivares ärenden mer än att hålla sig till sanning och sunt förnuft ibalnd.
Lojalitetsplikten är ju trots allt lagstadgad. 😉

• Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Om ballasten frånkopplas klassas det som en signifikant modifikation och armaturen räknas som ny.
Nåja, inte om tillverkaren har detta med i sina anvisningar som ett alternativt användningssätt och dokumenterade modifieringsinstruktioner.

Sen kan det ju diskuteras om ordföranden har "satt produkten på marknaden".

Disclaimer: Så det inte blir några missförstånd. Jag håller helt med Claes om ansvarsflykten. Jag är dock inte så säker på att det är ansvarsflykt utan tror det mer handlar om en motreaktion på det ständiga ansvarsutkrävandet överallt. Förr ramlade barn i lekparken och slog sig utan att föräldrarna jagade med ljus och lykta efter någon att ställa till svars.

• Älska
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
P
Och om vi nu leker med tanken att man istället tar dit en elektriker via en firma där den med behörighet är chef på kontoret och aldrig ens hälsar på i fält ute på jobben, som det brukar vara i dom flesta fall..

Dom gör samma jobb som ordföranden och byter ljuskälla och rycker ur kontakten som finns i vissa armaturer och därmed är den nu led konverterad..

Ja det finns ju en teoretiskt ansvar för ändringen men den dokumenteras inte alls utan utförs bara och ingen vet om det gjordes i exakt vilka lyktstolpar om man nu inte gjorde alla utan bara dom som inte lyser just då... och sen händer det nåt tror ni i dagens regelverk där bristen på loggböcker gör att det någonsin är så att man ens lyckas hitta vilken elektriker och vilka stolpar som gjordes vid vilket tillfälle NEJ
Så även om firman som byggde om teroetiskt tar över anvaret från tillverkaren om armaturen så betyder det ju noll i pratiken och är mest ett tomt argument att man aldrig får göra nåt själv som är deras ständiga ledstjärna i alla frågor och funderingar

Det finns ju heller inga papper på konverteringen och vid nästa byte av ljuskälla är det samma problem igen att ingen har en aning om när denna stolpen byggdes om till LED och av vem eller om jag bara bytte ljuskälla som ju står som att vem som helst får göra... så ett tips till alla som gör såna jobb är att om nån frågar så har man bara bytt ljuskälla och nån annan hade redan byggt om den är det ständiga svaret oavsett om det är sant eller inte

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.