42 707 läst ·
255 svar
43k läst
255 svar
Ordförande skruvar i gatubelysning!?
Jag frågade elsäkerhetsverket och dom svarade (föga förvånande):P polaris78 skrev:Vi ska ju komma ihåg att det är inte elsäkerhetsverket som är dom enda som måste tolka nåt för att det ska vara straffbart.. Elsäkerhetsverket består mest av en hög avdankade gamla elektriker som delar tolkning med elektriernas monopol på elarbete och har en viss förkärlek att springa deras ärenden. Deras tolkningar är ofta för strikta och för mycket på elektrikernas sida av myntet..
En lyktstolpe är en del av en starkströmsanläggning.
Se på vår sida "koppla säkert" vad du får och inte får göra själv.
Fast de skriver också:useless skrev:
"Till elanläggningen hör all fast installerad elmateriel såsom elcentral, elledningar, vägguttag och strömbrytare. Anslutna elektriska produkter som enbart förbrukar el omfattas inte av elanläggningen, varken produkter som är fast anslutna eller sådana som är anslutna med stickpropp. Exempel på produkter som inte ingår i elanläggningen är tvättmaskin, dammsugare, lampor och laddare."
Kan du inte fråga dem hur detta hänger ihop?
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 639 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 639 inlägg
exakt hur formulerade du den frågan?useless skrev:
Man får ju svar så som frågan ställs så det säger ju inte så mycket i första läget..
Om man får koppla in och ur lyktstolpe? ganska solklart elarbete
med några varianter till på vilken nivå på ombyggnad som behövs..
När dra ur kontakt räcker för att koppla ur allt som kan tas bort vid led uppgradering
Eller om det är koppla om kablar är också rätt solklart hur dom mest troligt tolkar
Hur avancerad ev förändring är av armaturen är om det är dra ur en kontakt eller mer tydligt koppla om kablar inuti armaturen
eller den andra.. Kan man bygga om alla gatbelysningar till led utan behörighet?
och nästa följdfråga
hur många har någonsin straffats för att ha kopplat om och inte kopplat fel utan enda felet är att man saknar behörigheten i dom olika varianterna koppla om kablar helt eller till varianterna där man drar ur en kontakt.
Sen även om man bryter mot elsäkerhetsverkets personals tolkning så är det även en domstol som ska tolka deras bitvis luddiga regler och sen nästa steg om dessa föreskrifter verkligen uppnår att det blir straffbart att bryta mot deras tolkning där den är tveksam / nyanserad och i nästa steg vad straffet / påföljden kan bli.. och om det ens går i dom fall man kopplat helt rätt och riktigt och det bara är behörigheten/auktorisationen som det egentligen heter och kontrollprogram som är problemet
Jag frågade helt enkelt om en lyktstolpe är en elektrisk apparat eller en del av en starkströmsanläggning.P polaris78 skrev:exakt hur formulerade du den frågan?
Man får ju svar så som frågan ställs så det säger ju inte så mycket i första läget..
Om man får koppla in och ur lyktstolpe? ganska solklart elarbete
med några varianter till på vilken nivå på ombyggnad som behövs..
När dra ur kontakt räcker för att koppla ur allt som kan tas bort vid led uppgradering
Eller om det är koppla om kablar är också rätt solklart hur dom mest troligt tolkar
Hur avancerad ev förändring är av armaturen är om det är dra ur en kontakt eller mer tydligt koppla om kablar inuti armaturen
eller den andra.. Kan man bygga om alla gatbelysningar till led utan behörighet?
och nästa följdfråga
hur många har någonsin straffats för att ha kopplat om och inte kopplat fel utan enda felet är att man saknar behörigheten i dom olika varianterna koppla om kablar helt eller till varianterna där man drar ur en kontakt.
Sen även om man bryter mot elsäkerhetsverkets personals tolkning så är det även en domstol som ska tolka deras bitvis luddiga regler och sen nästa steg om dessa föreskrifter verkligen uppnår att det blir straffbart att bryta mot deras tolkning där den är tveksam / nyanserad och i nästa steg vad straffet / påföljden kan bli.. och om det ens går i dom fall man kopplat helt rätt och riktigt och det bara är behörigheten/auktorisationen som det egentligen heter och kontrollprogram som är problemet
Frågan är ju om @useless är den bästa förmågan med tanke på hur frågan ställdes. Och hens tolkning av svaret på den.Alfredo skrev:
Otroligt att byte av en ljuskälla kan få så många sidospår…
Tycho är gott btw.
Om vi börjar med själva lyktstolpen så kan den ju knappast klassas som en apparat iom att den nedre delen oftast har en lucka med en säkringshållare(det finns även en plint för att koppla vidare all el, en liten elcentral helt enkelt). Men på lyktstolpen kan man ju oftast välja olika armatur. Denna armatur ansluts sedan till stolpens elcentral. Jag skulle vilja påstå att armaturen är en apparat som blir fast ansluten till stolpens elcentral och vidare del av hela startströmsanläggningen.E elmont skrev:
Av det följer som tidigare nämnts i tråden att underhåll av armaturen (apparaten) kan "vem som helst" utföra. Det underhåll som nämns tidigare är byte av ljuskälla i E27 sockel. Här är nog konsensus att det ostridigt är tillåtet. Om man sedan vill koppla förbi ballasten/reaktorn/osv så blir det inte lika tydligt.
ELSÄK-FS Kap 2 har följande text:
Det är elinstallationsarbete att fast ansluta eller att koppla loss elektriskutrustning oavsett om det görs med verktyg eller med snabbkopplingsdon.
Så jag påstår att om man underhåller på apparatsidan utan att koppla loss armaturens anslutning till lyktstolpens elcentral så får "vem some helst" utföra detta. Om man sedan följer tillverkarens instruktioner för hur man skall koppla om så har man ju gjort rätt på alla sätt.
Man kan ju sedan fråga sig om själva åtgärden är att klassa som underhåll och från det jag läst i tråden och vad min förening gjort så verkar det vara en vanlig energibesparingsåtgärd.
Sammantaget baserat på ovan resonemang så anser jag att det TS ordförande har gjort inte är olagligt förutsatt att man följt ELSÄK-FS så det inte blivit elinstallationsarbete utan bara underhåll av en apparat.
Elsäkerhetsmässigt så om det lyser så skall man inte ha lyckats koppla fasen till själva stolpen (förutsatt att jorden i stolpens elcentral är korrekt från början).
Sen rent administrativt så ser jag inte något problem med att ordförande på eget bevåg gör en led-konvertering. Kostnadsmässigt är det ju en fantastisk uppsida på att inte behöva köpa in tjänsten.
Det som inte är så bra är ju att ordförande verkar göra det ensam. Jag antar att det finns någon form av försäkring för styrelsen och jag är osäker på om den faller ut till fullo om det kommer fram att ordförande har utfört jobb på hög höjd själv.
Varför skulle inte en apparat kunna ha en säkringshållare eller till och med en elcentral? Var hittar du stöd för den tolkningen? Att en apparat innehåller säkringar är inget ovanligt.M merbanan skrev:
Jag tycker nog snarare att en lyktstolpe är en typisk apparat. Något jag kan beställa och få levererat för att sedan låta installera som vilken belysningsarmaturer som helst.
Elektrisk utrustning som enbartAlfredo skrev:
Varför skulle inte en apparat kunna ha en säkringshållare eller till och med en elcentral? Var hittar du stöd för den tolkningen? Att en apparat innehåller säkringar är inget ovanligt.
Jag tycker nog snarare att en lyktstolpe är en typisk apparat. Något jag kan beställa och få levererat för att sedan låta installera som vilken belysningsarmaturer som helst.
förbrukar elektrisk energi, t.ex. ljusarmaturer och hushållsmaskiner, är dock inte
del av starkströmsanläggningen efter fast anslutning.
Jag skrev fel tidigare. Men ja man kan nog tolka det som att hela lyktstolpen+armatur är en apparat eller bara armaturen.
Men oavsett vilken tolkning som gäller så blir armaturen en apparat och mitt resonemang tillämpligt.