P
När jag ersatt ett trasigt, traditionellt, lysrör med ett "LED-lysrör" för några månader sen, så följde det med en "LED-reaktor" som man skulle ersätta den traditionella reaktorn med. Givetvis gjorde jag det, och det fungerar utmärkt. Lampan tänder direkt, utan det vanliga lysrörsfladdret.

Jag var förstås för lat för att prova vad som skulle hända om jag inte bytte ut reaktorn eller helt enkelt lät den gamla sitta kvar. Skulle armaturen explodera då, eller skulle den inte tända?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T Trolltomte skrev:
Vadå, plötsligt när det gäller kvinnor så är det OK att riskera elektrifiering av små barn från lyktstolpar? För att kvinnor minsann också kan? Det är ju tydligt, 3% utgör 21% av olyckor, ta bort de 3% så försvinner 21% av alla olyckor, bättre elsäkerhet för alla.
Kvinnor kanske orsakar fler olyckor än alla manliga hempulare tillsammans. Tänk om sån statistik fanns.

Ja jag vet att skriva detta är värre än att svära i kyrkan.
Jag misstänker att min morsa står för merparten av den statistiken. Tex: Skarvar sladdar liggande på golvet med sockerbitar, med sladdarna skalade 10 mm utanför sockerbitarna.

P pmd skrev:
När jag ersatt ett trasigt, traditionellt, lysrör med ett "LED-lysrör" för några månader sen, så följde det med en "LED-reaktor" som man skulle ersätta den traditionella reaktorn med. Givetvis gjorde jag det, och det fungerar utmärkt. Lampan tänder direkt, utan det vanliga lysrörsfladdret.

Jag var förstås för lat för att prova vad som skulle hända om jag inte bytte ut reaktorn eller helt enkelt lät den gamla sitta kvar. Skulle armaturen explodera då, eller skulle den inte tända?
Vad var det för rör? Det har jag inte hörtalas om. Det är inte så att det är glimtändaren du pratar om? Det är något helt annat.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
S Snickerick skrev:
Jag konstaterar följande. Det som skett är olagligt och ett brott. Sedan kan folk här tycka vad de vill om den saken.
Du är grymt fyrkantig - jobbig människa.
S Snickerick skrev:
Det som redan konstaterats är att personen som gjort detta tar diverse saker i egna händer men så gott som aldrig slutför det som startas, och det som görs, görs halvhjärtat. Vissa här får tro vad de vill över att personen i fråga har omnämnt några komponenter vid dess, i någon mening, rätta namn. Vilket också det kan diskuteras när en kondensator omnämns som capacitor. Jag som haft att göra med personen återommande över tid, vet bättre.
Ja se där, det är egentligen andra orsaker än den du började tråden med.
Vet du vad, vi är kanske inte sugna på att delta i er förenings interna stridigheter.
S Snickerick skrev:
Är det den allmänna uppfattningen i tråden att man ska blunda för det skedda, och om något inte skulle vara korrekt utfört och ett barn tar skada av det, så må det så vara? Eller är det den allmänna uppfattningen i tråden att personen har visat sådan skicklighet att det är helt uteslutet att ett sådant fel kan uppstå, och därför kan man blunda för detta?
Du har redan fått en mängd svar.
Stolpen är skyddsjordad, nästan alltid redan nere vid anslutningsplinten inne i stolpen, så personskaderisken är reducerad till den som bygger om, och det farligaste scenariot är att han får en strömgenomgång, ramlar av stegen i förskräckelsen och bryter nacken.
Se till att valberedningen börjar ha tankar på en ersättare, så är det lugnt.
S Snickerick skrev:
Jag kan inte förutsäga hur styrelsen kommer agera i detta. Men givet det som hänt skulle det förvåna mig om man inte tar dit en elektriker som dels åtgärdar resterande lyktstolpar och dess kontrollerar de som ändrats av ordföranden.

Det skulle för övrigt förvåna mig om ordföranden sitter kvar efter nästa stämma, inte bara av denna anledningen.
Som jag redan konstaterat, det är egentligen en massa annat groll som är den verkliga orsaken.
Men visst kan ni ta dit en elektriker om ni vill. Så gör ju trots allt de flesta bostadsrättsföreningar, det är inget fel med det.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
andreascarlsson och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Trolltomte skrev:
Vadå, plötsligt när det gäller kvinnor så är det OK att riskera elektrifiering av små barn från lyktstolpar? För att kvinnor minsann också kan? Det är ju tydligt, 3% utgör 21% av olyckor, ta bort de 3% så försvinner 21% av alla olyckor, bättre elsäkerhet för alla.
Kvinnor kanske orsakar fler olyckor än alla manliga hempulare tillsammans. Tänk om sån statistik fanns.

Ja jag vet att skriva detta är värre än att svära i kyrkan.
Nej, det är inte alls tydligt.
Det kan bero på att anmälningsbenägenheten vid en elolycka (t.ex. strömgenomgång som varenda elektriker råkar ut för några ggr i sitt yrkesliv) är större.
Det är t.o.m troligt att det är så.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har byggt om samtliga armaturer i en lite större BRF, det var väl ett 20-tal armaturer, högtrycksnatrium tidigare, en del var redan ombyggda av diverse elektriker.

Jag gjorde inget annat än den mycket enkla omkopplingen så ballasten blev bortkopplad, och sen satt jag in en philips ljuskälla som var avsedd som ersättare till denna lamptyp, jag gjorde så att precis alla armaturer på området var likadant ombyggda samt hade samma ljuskälla, innan såg det lite bedrövligt ut med olika ljusfärg och ljusstyrkor lite här och var.

Jag följde instruktionerna för lampan, satt upp den medföljande klisterlappen inne i lamphuset, och hade tryckt upp egna väderbeständiga vinyldekaler med texten "Ombyggd armatur, endast 230V LED-ljuskälla får användas" (eller nåt sånt, jag har inte dekalerna här), och den klistrade jag på lite delvis över armaturens egna typskylt, så att någon i framtiden inte tar stegen upp och bara läser vad som står på armaturen och köper natriumlampor som anges på skylten, utan får klart för sig vad som gäller direkt.

Att typa om, CE-märka, typprovning osv osv - DET är bara snömos.
Jag gjorde mer än vad som krävs, men det kändes ändå värt det med den extra dekalen, kändes rätt seriöst faktiskt.

Som GK100 skrev, inget jobb man tjänar mycket pengar på, men vadå, jag tar ju betalt för varenda timme ändå, så det skiljer ju inget rent principiellt. Jag hade också lyckan att få välja dag själv att göra det, så jag körde på en under en otroligt vacker, lite lagom varm, höstdag, och kände mig som stärkt av en fin skogspromenad när jag kom hem.

• Gilla
mikethebik och 13 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
För skönandarnas vidare diskussioner får ni fråga er om man bara genom byte av ljuskälla kan skapa fel som ger risker.
Ja, alltså jag har lagt åtskilliga minuter på att söka internet vitt och brett för det måste ju gå att hitta en källa som går att skruva i en E27 sockel och som skulle kunna bli farlig.

Men röntgenrör har fel anslutning (och så behövs det matning i kV-klassen), och hur jag än botaniserar bland antika kvartslampor och obskyra UV-lampor avsedda för desinficering av luft och vatten så får jag inte till det.

Om inte lampglaset sätter käppar i hjulet så blir fältstyrkorna nere på marken inte tillräckliga för att kunna orsaka skada på riktigt.

Så jag måste erkänna mig besegrad och lite snopet uppgiven svara "nej" på den frågan.😢

;)

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:
Den argumentationen fungerar inte för hemmapul. En hemmapulad elcentral kan fungera bra i åratal tills den lösa nollan hoppar ur eller annat. Sannolikheten är liten men finns.
Att en lekman ger sig på annat än att byta ljuskälla är oseriös, speciellt på allmän plats.
Och det har inget att göra med teorin att TS känner sig kränkt som tidigare styrelsemedlem eller inte tycker om ordföranden. Helt olika saker.
Vet inte vad en elcentral har med byte av ljuskälla uppe i en stolpe att göra. En elcentral är något helt annat.

Att det lyser visar att det är rätt kopplat. Om det trots allt skulle bli varmgång högt där uppe i stolpen så lär ingen vara i närheten av det. Går det för mycket ström så lär säkringen gå oavsett.

Så, berätta gärna vad du ser för risker med att ljuskälla byts uppe i stolparna!

Att det är rätt kopplat vet vi som sagt eftersom det lyser som det skall.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Man får byta glödlampor själv oavsett om den sitter i en lyktstolpe eller hemma i ugnen eller i valfri belysningsarmatur.

på vissa ställen står den lite modernare texten ljuskällor istället för glödlampor..

Bild med tydlig källa och en printscreen från trovärdig källa . röda linjer så inte ens en blind kan missa att läsa rätt rader...

• En webbsida från Elsäkerhetsverket med rubriken "Vad får jag göra själv med el?" och punkter om elarbete, där "Byta glödlampor" är markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
el_palpo
  • Laddar…
Det har väl aldrig varit någon oenighet om att man får byta lampor/ljuskälla, det är väl ombyggnationen av armaturerna som skulle kunna vålla debatt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Det har väl aldrig varit någon oenighet om att man får byta lampor/ljuskälla, det är väl ombyggnationen av armaturerna som skulle kunna vålla debatt.
Nja vissa försöker ju hävda att stolpen är en fast installation och att den står ute där alla kan komma åt den verkar dom tro att det gör att bara en elektriker får byta lampa i den eller ens titta innanför glaset.. rena fantasier men kan vara att olika folk läser text lite olika.

(klart det är installationsarbete att koppla in eller ut hel lyftstolpe)

Hurvida armaturerna ev behöver byggas om eller ens ändras eller om man ens gjort nåt annat än gängat ur en sorts lampa och gängat i en en annan är ju info vi än så länge helt saknar fakta på..

inte ens en bild med vilken modell och märke på armatur som det gäller saknas ju också

Vissa armaturer kan man ju bara dra ur en kontakt i för att koppla ur allt som blir onödigt när man konverterar till led lampor, det skulle jag knappast tro kan kallas för elarbete och det är nära obefintlig risk att det blir straffbart

Vi ska ju komma ihåg att det är inte elsäkerhetsverket som är dom enda som måste tolka nåt för att det ska vara straffbart.. Elsäkerhetsverket består mest av en hög avdankade gamla elektriker som delar tolkning med elektriernas monopol på elarbete och har en viss förkärlek att springa deras ärenden. Deras tolkningar är ofta för strikta och för mycket på elektrikernas sida av myntet..

Exempel
Ja tex som att man hävdar att vi har mycket elolyckor i sverige och det låter alltid som det är hempulare varje gång nån skadas av el men det är oftare elektriker eller folk som springer på tågvagnar till och med när folk badar med brödrosten , när vi väl har olyckor men när det argumenteras för regler så är alla olyckor nån "hempulare"
Totalt fakta resistenta i vissa avseenden

Redigerat:
P polaris78 skrev:
Nja vissa försöker ju hävda att stolpen är en fast installation och att den står ute där alla kan komma åt den verkar dom tro att det gör att bara en elektriker får byta lampa i den eller ens titta innanför glaset.. rena fantasier men kan vara att olika folk läser text lite olika.

Hurvida armaturerna ev behöver byggas om eller ens ändras eller om man ens gjort nåt annat än gängat ur en sorts lampa och gängat i en en annan är ju info vi än så länge helt saknar fakta på..

inte ens en bild med vilken modell och märke på armatur som det gäller saknas ju också

Vissa armaturer kan man ju bara dra ur en kontakt i för att koppla ur allt som blir onödigt när man konverterar till led lampor, det skulle jag knappast tro kan kallas för elarbete och det är nära obefintlig risk att det blir straffbart

Vi ska ju komma ihåg att det är inte elsäkerhetsverket som är dom enda som måste tolka nåt för att det ska vara straffbart.. Elsäkerhetsverket består mest av en hög avdankade gamla elektriker som delar tolkning med elektriernas monopol på elarbete och har en viss förkärlek att springa deras ärenden. Deras tolkningar är ofta för strikta och för mycket på elektrikernas sida av myntet..

Exempel
Ja tex som att man hävdar att vi har mycket elolyckor i sverige och det låter alltid som det är hempulare varje gång nån skadas av el men det är oftare elektriker eller folk som spinger på tågvagnar till och med när folk badar med brödrosten , när vi väl har olyckor men när det argumenteras för regler så är alla olyckor nån "hempulare" fakta ressistenta i vissa avseenden
Läs första inlägget så ser du att det även handlar om modifiering av armaturen.
Ps
Man behöver inte modifiera armaturen utan det är bara att byta ljuskälla, men då kommer ballast/reaktor att förbruka lite ström så det blir lite energisnålare att koppla bort reaktorn mm

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Läs första inlägget så ser du att det även handlar om modifiering av armaturen
Och det saknas fortfarande information om exakt hur denna urkoppling gått till som sagt vissa belysningsarmaturer för lyktstolpar så är det att "dra ur en kontakt" så är det klart,, att kalla det för olovligt och att det skulle vara behörighetskrävande är en fantasi..

På andra armaturer så är det mer "klipp och klistra" att koppla ur och i kablar och se till att dom ligger rätt när man är färdig och där går man mest troligt över gränsen för vad man får göra utan behörighet

en del andra armaturer och vilken lampa man väljer så är det bara att byta till led ljuskällan och skita i resten av grejerna och allt är som det ska

Det går altså INTE att klargöra om det är behörighetskrävande eller inte med den info som ts lämnat hitintills i tråden

eller auktorisation som det heter idag om vi ska vara petiga och att den kan vara stationerad på kontoret och nån annan jobbar ute i fält på lyktstolparna under det företagets kontrollprogram

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P polaris78 skrev:

Exempel
Ja tex som att man hävdar att vi har mycket elolyckor i sverige och det låter alltid som det är hempulare varje gång nån skadas av el men det är oftare elektriker eller folk som springer på tågvagnar till och med när folk badar med brödrosten , när vi väl har olyckor men när det argumenteras för regler så är alla olyckor nån "hempulare"
Totalt fakta resistenta i vissa avseenden
Japp, det finns många tomtar och googlare här som liksom ts har ett lite speciellt förhållningssätt till hur verkligheten ser ut.

Min känsla är fortfarande att detta handlar om något helt annat än byte av ljusskälla i några stolpar.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
där går man mest troligt över gränsen för vad man får göra utan behörighet
Kanske. Jag ser inte ens att det är utrett, eller finns samsyn kring, om arbetet är en fullkomligt lovlig ombyggnad av en elektrisk apparat eller ett elinstallationarbete.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.