Hej!
Har enligt spec.
Vedpanna molle
Expansionskärl 200 liter Contraflex.
3 stycken ackumulatortankar varav 1 tekniktank med 120l förrådsberedare.
Senast jag eldade för varmvatten så var trycket högre på både expansionskärlet och vedpannans manometer. Det lät samtidigt som det antingen var luft i systemet eller att det kokade.
Nu har jag inte använt pannan på 1 vecka.
Den svarta pekaren på manometern på expansionskärlet står då högre än vanligt vid kallt vatten. Den brukar vara på 0.
Vill ni ge lite tips på vad jag ska kolla?
Det jag har tänkt på själv är,
Ifall påfyllningsventilen läcker och fyller på mer vatten i systemet=högre tryck.
Men jag tycker då systemets tryck skulle fortsätta öka även vid kall temp vilket det inte gjort. Utan det har snarare minskat.
Expansionskärlet? Hur ska jag felsöka det isåfall. ( se bild för exakt kärl ).
Något annat jag missat?
Har enligt spec.
Vedpanna molle
Expansionskärl 200 liter Contraflex.
3 stycken ackumulatortankar varav 1 tekniktank med 120l förrådsberedare.
Senast jag eldade för varmvatten så var trycket högre på både expansionskärlet och vedpannans manometer. Det lät samtidigt som det antingen var luft i systemet eller att det kokade.
Nu har jag inte använt pannan på 1 vecka.
Den svarta pekaren på manometern på expansionskärlet står då högre än vanligt vid kallt vatten. Den brukar vara på 0.
Vill ni ge lite tips på vad jag ska kolla?
Det jag har tänkt på själv är,
Ifall påfyllningsventilen läcker och fyller på mer vatten i systemet=högre tryck.
Men jag tycker då systemets tryck skulle fortsätta öka även vid kall temp vilket det inte gjort. Utan det har snarare minskat.
Expansionskärlet? Hur ska jag felsöka det isåfall. ( se bild för exakt kärl ).
Något annat jag missat?
På undersidan kärlet, en plastplugg, brukar gängas loss. Under finns det som en bildäcksventil, tryck på piggen, det ska komma luft. Ingen luft eller vatten, då kan det vara läge att fylla på med luft. Om trycket ökar
vid påfyllning, släpp ut mer vatten, kärlet ska vara tomt på vatten, fyll till 0,6 bar med luft, sen fyll med vatten till 1 bar.
Förändras trycket mot noll efter en eldning eller att det kommer vatten från ventilen. Då är kärlet en god kanditat, blåsan i den trasig. Bara byta. Byter du, så efter köp, in till bensinmacken och moderera trycket till 0,6 bar.
Är kärlet fullt med vatten, så pass på, det väger lika mycket i kilo som det rymmet vatten. Och det är gängat mot T-röret bakom manometern.
Edit Såg nu 200 liter och då står det på ben på golvet.
Edit 2 Med så stort kärl som är fullt av vatten 200 kg, så kan du nästan inte vicka på det. Sen knacka på nedre delen, då ska det eka och i övre delen ska det vara stumt ljud.
vid påfyllning, släpp ut mer vatten, kärlet ska vara tomt på vatten, fyll till 0,6 bar med luft, sen fyll med vatten till 1 bar.
Förändras trycket mot noll efter en eldning eller att det kommer vatten från ventilen. Då är kärlet en god kanditat, blåsan i den trasig. Bara byta. Byter du, så efter köp, in till bensinmacken och moderera trycket till 0,6 bar.
Är kärlet fullt med vatten, så pass på, det väger lika mycket i kilo som det rymmet vatten. Och det är gängat mot T-röret bakom manometern.
Edit Såg nu 200 liter och då står det på ben på golvet.
Edit 2 Med så stort kärl som är fullt av vatten 200 kg, så kan du nästan inte vicka på det. Sen knacka på nedre delen, då ska det eka och i övre delen ska det vara stumt ljud.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Vilket tryck motsvarar respektive visare?J jonaserik skrev:På undersidan kärlet, en plastplugg, brukar gängas loss. Under finns det som en bildäcksventil, tryck på piggen, det ska komma luft. Ingen luft eller vatten, då kan det vara läge att fylla på med luft. Om trycket ökar
vid påfyllning, släpp ut mer vatten, kärlet ska vara tomt på vatten, fyll till 0,6 bar med luft, sen fyll med vatten till 1 bar.
Förändras trycket mot noll efter en eldning eller att det kommer vatten från ventilen. Då är kärlet en god kanditat, blåsan i den trasig. Bara byta. Byter du, så efter köp, in till bensinmacken och moderera trycket till 0,6 bar.
Är kärlet fullt med vatten, så pass på, det väger lika mycket i kilo som det rymmet vatten. Och det är gängat mot T-röret bakom manometern.
Edit Såg nu 200 liter och då står det på ben på golvet.
Edit 2 Med så stort kärl som är fullt av vatten 200 kg, så kan du nästan inte vicka på det. Sen knacka på nedre delen, då ska det eka och i övre delen ska det vara stumt ljud.
Svart och röd pil?
Tilläggas ska väl, jag har inte hittat info om det i bruksanvisningen från contra-flex.T Tummen86 skrev:
Men jag har utgått ifrån att 1 bar är förtryck och den röda pilen. Att den svarta visar aktuellt tryck.
Ifall då blåsan är trasig, borde inte båda trycken påverkas?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


