Hej!
Jag avser att göra en öppning mellan vardagsrum och kök - längd ca 1,5 m med ca 30 cm kvar mot taket. Icke bärande. Jag vill helst ha en ren konstruktion utan lister och foder - dvs raka hörn och kanter, samtidigt som jag vill att öppningen ska gå ända ut mot ytterväggen. Har förstått att stumpen mot taket kan behöva lite stöttning. Är det bäst att göra en tillfällig avväxling och sedan (efter uttag) fästa ena delen av en horisontell balk i ytterväggen och den andra som det passar sig?
Eller är lösningen på bilden (lånad i detta forum) ett alternativ? I så fall med infällda vinklar mot yttervägg. Vägg nio cm med 1,5 cm puts på vardera sida och något mörkgrått i mitten.
Tack på förhand!